Tichá voda břehy mele. Tak nějak by se dalo charakterizovat druhé album kanadských progresivců Inner Odyssey „Ascension“, které sází na decentnost, intimnost (byť samozřejmě i na pár dravějších momentů dojde) a detailní propracovanost. Rozsáhlé porci sedmdesáti minut (to vše v jedenácti na sebe převážně navazujících skladbách) vévodí klidný, čistý, leckdy až popově měkounký a emotivní zpěv Pier-Luca Garand Diona a výrazná hračičkovost všech zúčastněných muzikantů. Album je pochopitelně plné změn, zvratů a proměn, které ale prakticky vždy směřují do zklidnění, do temp, která se nikam neženou a spíš dají (i díky výbornému zvuku) vyniknout niternímu prožitku a nijak okázalému muzikantskému umění.
Je možná s podivem, že Inner Odyssey bývají škatulkováni mezi progresivně metalové kapely. Pojem metal se k nim prakticky vůbec nehodí, snad jen díky občas přibroušeným kytarám. Do rock-popových vod kapelu táhne nejen neútočně příjemný zpěv, ale i vláčné tempo a posmutnělá atmosféra (dokonalým reprezentantem je „You Are Not Alone“). Z výše řečeného vyplývá, že Inner Odyssey vás mají šanci oslovit v případě, že máte chuť plně vnímat dlouhé instrumentální pasáže, citlivou muzikantskou hravost a intimní procítěnost a nehledáte v hudbě hitovost, chytlavost, či přímočarý drive.
S určitou plíživou ospalostí se Inner Odyssey snaží bojovat například tanečně rozvernější vokální linkou či lehkou halekavostí v nejsilnější (to díky pestrosti, uvolněnosti a velice vhodnému kytarovému přitvrzení) položce „Losing You Mind“, šmrcnutím o jazzové polohy („Something More“], koketováním se španělskými rytmy („A World Of my Own“], či sázkou na živější projev v dobře vygradované instrumentálce „Retrospection“. S přibývajícím časem v boji o posluchačovu pozornost však Inner Odyssey díky své rozvláčnosti utrpí i pár hlubokých šrámů a ztrát, což je i největším nedostatkem „Ascension“.
Emocionální album, které pokud nemá skončit jako neškodná kulisa, vyžaduje plnou pozornost a smíření se s tím, že ta nemusí být adekvátně zaměstnána po celou hrací dobu.
|