Když se kanadská kapela pojmenuje Mongol, tak buď musí být její členové dobře švihnutí, nebo je třeba v tomhle postupu hledat nějakou logiku či symboliku. U šestice z Devonu je vysoce pravděpodobná druhá varianta – velmi výrazným prvkem jejich folk-deathmetalu je užití lidových nástrojů, typických pro Mongolsko (akordeon, banjo, píšťalky a mandolína), byť i ta první varianta přichází v úvahu, neboť v samotných začátcích kapely prý nebylo v plánu tvorbu směřovat směrem k této zemi. Lidové nástroje sice převážně nejsou kdovíjak dominantní, nicméně občas atmosféra Dálného východu z hudby Mongol čpí na plné pecky.
Aby harmonie názvu kapely s její stylovou orientací byla dostatečně naplněna, Mongol pochopitelně opěvují i události či reálie, související s Mongolskem, takže na aktuálně předkládaném třískladovém EP máte možnost dozvědět se něco o pouti na posvátnou horu Burkhan Khaldun, která by podle některých pověstí mohla být místem hrobu Čingischána, o Čingischánových potomcích z královské rodiny Borjigin, či o náhledu mongolského válečníka na expanze ve prospěch Říše. Hudebně pak (pomiňme fakt, že lidová složka zmíněné kolegy přece jen z výše zmíněných důvodů míjí) Mongol můžou být enormně zajímaví pro příznivce kapel typu Fintroll, Ensiferum, či Ex Deo.
To, že tři skladby na desce jsou v součtu delší, než osmnáct minut, naznačuje, že Mongol jsou značně epičtí a vzhledem k tomu, že mají po celou dobu co říct, neboť jejich hudba je plná zvratů, chytlavých melodií i hrubé energie, neztratí jejich nahrávka ani na moment šťávu (a dovedu si snadno představit, že s entusiasmem, který sálá z „Warrior Spirit“, jsou schopni snadno utáhnout i full-album). Jako důkaz berte houpavý refrén v „The Mountains Weep“ s až zdivočelou lidovou pasáží, směřující do agresivně melodického víru, rozšafně znějící úvod v „River Child“ s ideální kombinací lidového motivu a navazující hrubé pasáže, která je jen předzvěstí pro následující strhující bouři, či syrovou majestátnost ve „Warband“, projasněnou živě chytlavým banjem.
Hudba zjevně nezná hranic. Spojení folklóru z Dálného východu s metalem zní (alespoň v momentech, kdy dominují lidové nástroje) možná trochu netradičně, rozhodně však nikoliv nijak násilně. Pro příznivce propojení lidové hudby s metalem vřelé doporučení, pro ty, kteří upřednostňují melodeath před lidovkou ujištění, že s Mongol nejde o ztracený čas.
|