„Theli“ bylo zlomové album, nejen co se týče uměleckého sdělení, ale i co do prodejů se stalo velice úspěšným. Zdálo by se, že risk a důvěra v Therion se Nuclear Blast pořádně vyplatila, jenže bezprostředně po vydání desky tomu tak nebylo. Therion museli na turné a Christopheru Johnssonovi se kapela rozpadala pod rukama. Bubeník Piotr Wawrzeniuk se dal na studia a do skupiny se už nevrátil, Jonas Mellberg dal kapele sbohem už při nahrávání „Theli“ a s Larsem Rosenbergem nastaly problémy při nastávajícím turné. Přestože mělo úspěch, Lars se opíjel a problémy nastaly i s najatými muzikanty - drogy, „rock´n´ rollový život na turné...
Pro další koncertní štace si tak Christopher sehnal jiné muzikanty, a sboristy (mimo jiné se na chvilku do kapely vrátil baskytarista Andreas Wahl), Therion koncertovali s My Dying Bride a Sentected, na třetím turné jim pak dělali společnost Crematory a Lake Of Sorrow, v té doby jim poprvé při show pomáhala i zpěvačka Sarah Jezebel Deva, která se později podílela na několika albech Therion.
Kolem Christophera se střídali najatí muzikanti, ale stále byl v Therion sám. Úspěch „Theli“ a koncertních vystoupení si žádal další nahrávku. Tou se stalo album s podivným názvem „A´arab Zaraq Lucid Dreaming“, které vyšlo u příležitosti deseti let existence skupiny. Ačkoliv je tato deska řadovým albem, její obsah tomu neodpovídá. Dvě skladby, co se nevešly na „Theli“, soundtrack ke krátkému filmu a několik coververzí dává dohromady velmi rozpačitých sedmdesát minut.
Zajímavější je rozhodně druhá polovina desky, která patří hudbě k filmu „The Golden Embrace“. Žádný velkofilm, jen krátký nezávislý snímek. Vzniklo k němu sedm skladeb, či hudebních motivů, ve kterých poznáte melodiku, která k Therion patří a díky níž jsou dobře rozpoznatelní. Jsou to všechno orchestrální kousky s nepříliš velkým podílem sborů. Pravdou je, že i přes některé solidní nápady (melodie „Enter Transcendetal Sleep“) působí bez obrazového doprovodu poněkud nezábavně. Therion (v té době pouze Johnsson) však pro album tento materiál přepracovali, tedy doplnili bicí a trochu kytar, takže album nabízí dvojitou dávku prakticky téhož. Není to zrovna to, co by fanoušek od řadového alba chtěl, ale i tak se jedná o nejcennější část desky.
„In Remembrance“ a „Black Fairy“ se na album „Theli“ nedostaly. Na „A´arab Zaraq Lucid Dreaming“ plní úlohu jediných dvou „klasických“ skladeb Therion. První jmenovaná je gothic rockovou písní, ve které dominuje hlas Dana Swanö. Příjemně poslouchatelná věc, která neurazí, ale ani příliš nenadchne. Po bombastickém „Theli“ je to prostě naprosto nevýrazná hudba. Druhá jmenovaná je pro změnu zase heavy metalovou odrhovačkou, která by se neztratila v osmdesátých letech, i když to by musela mít výraznější nápad. Tohle je naprostý průměr a opět nic, co by mohlo alespoň trochu konkurovat předešlým deskám.
Třetí částí „A´arab Zaraq Lucid Dreaming“ jsou cover verze. Chvályhodné je, že Therion sáhli povětšinou po méně známých skladbách svých oblíbenců, ale to je jediné pozitivum. Scorpions, Iron Maiden, Running Wild a Judas Priest. Jejich skladby Therion přehráli, ale ne zrovna zajímavě. Člověk by čekal, že se dočká symfo-metalových verzí skladeb od slavných kapel, ale místo toho dostane jen nudně zahrané písně, které postrádají svěžest a jiskru originálů. Perličkou je přítomnost Petera Tägtgrena (Hypocrisy, Pain) v "Under Jolly Roger", tento cover i produkoval, ale ani on ze skladby neudělal povedenou předělávku. Na desce je ještě nově zahraná instrumentální verze staré skladby „Symhony Of The Dead“ u které opět stačí znát originál z desky „Beyond Sanctorum“. Jako třešnička na nepříliš chutném dortu působí obal desky, který je ještě ošklivější než „Theli“ a mohl by kandidovat v soutěži o nejhnusnější obal desky všech dob.
„A´arab Zaraq Lucid Dreaming“ působí jako nepovedené „béčko“. Možná jako EP, na kterém by byl například jen zmíněný soundtrack, by člověk tuhle nahrávku akceptoval, ale jako regulérní album je to mizérie. Navíc po takovém milníku, jakým bylo „Theli“, zní tahle nahrávka jako špatný vtip. Jenže Therion byli v kurzu a opět prodloužili smlouvu s Nuclear Blast, kteří mohli být velmi spokojeni s tím, jak se desky kapely prodávají.
|