Angra jako nezdravě vzývaný kult

O účasti zpěváka Fabia Lioneho v kapele Angra si může každý myslet své, pravdou ovšem zůstává, že tento sympatický Ital stvořil s nejslavnější power metalovou brazilskou partou několik povedených alb. Jenže Angra je ve své domovské zemi považována za totální kult, který ve vnímání fanoušků nemá daleko k fotbalovému šílenství. Pozice ne-brazilského zpěváka uvnitř jejich oblíbené kapely proto většině z nich nikdy příliš nevoněla. A protože nedávno éterem proběhla zpráva o pozastavení činnosti brazilské formace, ihned se objevily spekulace o návratu některých dřívějších členů. Jde ale spíše o zbožné přání: Edu Falaschi se dle svých slov cítí nadmíru spokojen ve své vlastní skupině a bicmen Aquiles Priester se z Angrou rozešel vyloženě ve zlém. Přesto je vhled do problematiky díky současné situaci velmi cenný. Potvrzuje pravdu o hlubokém konzervatismu brazilské power metalové scény, nejen na straně fanoušků, ale i interpretů (snad každá žánrová kapela chce znít jako Angra). Přestože se Bittencourtův spolek snaží o umělecký progres, tamní příznivci jej nutí k ústupkům. Současný stav může být odrazem tohoto tlaku, který se sice na první pohled tváří přátelsky, ve skutečnosti ale působí mimořádně nezdravě.

Petr Štěpnička, 20. 9. 2024

SIX FOOT SIX - Beggar`s Hill

Six Foot Six jsou metalová kapela, která to ráda dělá podle návodu ze staré školy a tak jak to máme rádi, o sobě tvrdí švédská trojice, jež na sklonku loňského roku představila třetí album „Beggar`s Hill“. Pokud z prvních dvou pokusů neznáte její hudební chutě, mohl by být tento slogan jasnou nápovědou o tom, že Six Foot Six nehrají na originalitu a modernu, trošku zavádějící odvolávání se vydavatelské firmy na Iron Maiden, Judas Priest a Metallicu vypovídá docela dost o stylovém zaměření, staromilce a ty, kteří rádi sází na jistotu,..více

[20.01.2024]

RUSSELL / GUNS - Medusa

Ačkoliv většina podobných projektů, za kterými stojí italská firma Frontiers Records, za moc nestojí a mívají jepičí život, zde jsou velké předpoklady, že by to mohlo dopadnout o mnoho lépe. Ne kvůli tomu, že kytarovou práci odvádí předák L.A. Guns Tracii Guns, ten je zainteresován u tolika věcí (včetně domovské kapely, zažívající éru umělecké stagnace), že jeho jméno zevšednělo. Ale kvůli tomu, že album obsahuje hlas legendárního Jacka Russella, letitého předáka Great White ..více

[20.01.2024]

EXIT EDEN - Femmes Fatales

Když přišla čtveřice Amanda Somerville, Clementine Delauney, Marina La Torraca a Anna Brunner pod hlavičkou sdružení Exit Eden s debutem „Rhapsodies In Black“, dala se deska brát jako ukázka toho, že každá popová píseň může znít v metalové verzi dobře. Jedenáctka skladeb byla vybrána celkem obratně tak, aby si svého favorita našel téměř každý, typově odlišné dámy tvořily rozmanitý čtyřlístek, který umožňoval spolehlivě zachytit jakýkoliv výraz a polohu, precizně vychytaná produkce se stala základem pro bombasticky ..více

[19.01.2024]

Redaktorská bilance roku 2023 - Moloch

Už jsme si zvykli, že některé roky jsou na kvalitní hudbu bohaté a jiné chudší. Ten uplynulý bude z mého pohledu spadat do té druhé kategorie. Žádná z nemalého množství nahrávek, jež si našly cestu k mým sluchovodům, si nezaslouží nálepku „mimořádné mistrovské dílo“, ale najde se pár takových, které jsou dle mého velmi dobré a stojí za pozornost...více

[ankety]

[19.01.2024]

MOTÖRHEAD - Bomber

Na to, že Motörhead byli považováni za totální odpadlíky scény a za tři ztracené existence, které to dotáhnou leda tak do léčebny nebo na krchov, si deska „Overkill“ vedla znamenitě. Pro Lemmyho a jeho partu znamenala velký průlom, do hitparád kromě ní dostal také dva roky starý debut a ve Velké Británii se pomalu mluvilo o nové senzaci. Punk už umíral, v křečích se měnil na elektroničtější podobu post-punku a nové vlny, což nebyla cesta, kterou by se Motörhead chtěli vydat. Jejich synonymem byla neurvalá kytarová hudba, neomalené texty ..více

[18.01.2024]

CRADLE OF FILTH - Dusk and Her Embrace

Vznik druhé řadovky Krejdlů je nutné začít výpisem historických událostí, které stály za jejím zrodem. Album nejprve nahrávala stejná sestava, jež se postarala o debutový zápis. Právní potyčky s firmou "Crap"cophnous Records (jak tento label nazývá Dani Filth) ale zavinily rozpad kapely na dvě poloviny a s tím spojené ukončení nahrávacího procesu. Návrat k příslušnému materiálu proběhl až o dva roky později, a to v sestavě, která stvořila EP "V Empire...". Došlo k úpravám, které přes soudobé proklamace nebyly nijak zásadní,..více

[18.01.2024]

MAGNUM - Here Comes The Rain

Jen málokterému albu se (naštěstí) dostane tak smutné propagace, jako třiadvacáté řadovce britských melodiků Magnum. Pět dní před vydáním alba „Here Comes The Rain“ zemřel jeden z pilířů kapely, kytarista a skladatel Tony Clarkin. Spekulovat nad tím, zda Magnum ještě někdy budou mít důvod jít do studia, je předčasné (byť bych na to nevsázel), nicméně fakt, že hudební svět opustil velmi osobitý, plodný autor a duše kapely, je nezpochybnitelný. Na to, že se při poslechu „Here Comes The Rain“ nevyhnete nostalgii, ..více

[17.01.2024]