Angra jako nezdravě vzývaný kult

O účasti zpěváka Fabia Lioneho v kapele Angra si může každý myslet své, pravdou ovšem zůstává, že tento sympatický Ital stvořil s nejslavnější power metalovou brazilskou partou několik povedených alb. Jenže Angra je ve své domovské zemi považována za totální kult, který ve vnímání fanoušků nemá daleko k fotbalovému šílenství. Pozice ne-brazilského zpěváka uvnitř jejich oblíbené kapely proto většině z nich nikdy příliš nevoněla. A protože nedávno éterem proběhla zpráva o pozastavení činnosti brazilské formace, ihned se objevily spekulace o návratu některých dřívějších členů. Jde ale spíše o zbožné přání: Edu Falaschi se dle svých slov cítí nadmíru spokojen ve své vlastní skupině a bicmen Aquiles Priester se z Angrou rozešel vyloženě ve zlém. Přesto je vhled do problematiky díky současné situaci velmi cenný. Potvrzuje pravdu o hlubokém konzervatismu brazilské power metalové scény, nejen na straně fanoušků, ale i interpretů (snad každá žánrová kapela chce znít jako Angra). Přestože se Bittencourtův spolek snaží o umělecký progres, tamní příznivci jej nutí k ústupkům. Současný stav může být odrazem tohoto tlaku, který se sice na první pohled tváří přátelsky, ve skutečnosti ale působí mimořádně nezdravě.

Petr Štěpnička, 20. 9. 2024

SONS OF ETERNITY - End of Silence

Němečtí Sons Of Eternity se na svých stránkách ohánějí pojmem melodická power metalová superskupina, ale s ohledem na životopisy členů kapely bych byl s užíváním tohoto pojmu o něco opatrnější. Nejvýraznější položkou v portfoliu celé pětice je téměř tříleté působení klávesisty Jonase Rössnera u Beyond The Black, či spolupráce kytaristy Matthiase Kirchgessnera s Haggard a Paulem DiAnnem, s čímž kluci kdovíjak velkou díru do světa asi neudělají. Za to se svojí prvotinou „End Of Silence“ by mohli. ..více

[články]

[03.01.2024]

WINTERHORDE - Neptunian

Izraelští metalisté Winterhorde jsou na scéně už pěknou řádku let, ale albovou plodností příliš neoplývají. Do letošního podzimu měli na kontě pouhé tři dlouhohrající desky. Minulá „Maestro“ vyšla před sedmi lety a byla vynikající. Winterhorde přišli s tajemnou nahrávkou, která působila až filmově. Hudební příběh přinesl pestrý mix black metalu, symfo metalu, gotiky, doomu či progu. Deska měla i českou stopu. Krom částečného nahrávání u nás na ní můžete slyšet hlas například Jiřího „Big Bosse“ Valtera. Dost dobrých důvodů k tomu, těšit se na novinku...více

[03.01.2024]

EKTOMORF - Vivid Black

Pokud zapátráte v paměti, zjistíte, že v mnohých déle působících kapelách naleznete nějakého zatvrzelého berana, buldozer, který svou partu drží nad vodou a tlačí ji nekompromisně vpřed. U maďarského kvarteta Ektomorf je touto osobou Zoltán Kovács, který se svými služebně mnohem mladšími kumpány slaví letos tři dekády na scéně novou nahrávkou, v historii kapely již šestnáctoum s názvem "Vivid Black". Kdo ještě zastává názor, že se jedná o pouhý klon Sepultury,..více

[02.01.2024]

BLOODSHOT – Sacramental Gore

Muzika, ktorá má poriadne gule a kĺby v sebe thrash a groove energiu, to je novinka od Bloodshot „Sacramental Gore“. Svojim nástupom a energiou pripomína energiu slávnych Soulfly, i keď to nie je čistokrvný thrash metal. Album sa nesie v poctivom duchu poriadneho nárezu, ktorý v zásade nespomalí ani na malú chvíľku. Materiál je hutný, výrazný a dostatočne rýchly, aby sa do neho zmestili aj vsuvky hudobnej škatuľky hardcore. ..více

[02.01.2024]

[Ján Marton]

PINK FLOYD - The Piper At The Gates Of Dawn

I když se to může jevit jako nepředstavitelné nebo alespoň těžko možné, i psychedelický rock byl jeden čas módní záležitostí a stylem, který slavil velké komerční úspěchy. Psala se šedesátá léta a vnímání kultury bylo zcela jinde než dnes. Scénu válcovali The Beatles a slávy se zuřivě dožadovali i The Rolling Stones, ovšem hudební (tedy spíše undergroundově rockové) podhoubí bylo mnohem složitější. Ještě než The Beatles na slavném albu „Sgt. Pepper`s Lonely Hearts Club Band“ a později The Rolling Stones s „Their Satanic Majesties Request“ ..více

[01.01.2024]

JENNER - Prove Them Wrong

Srbské těleso Jenner je známo tím, že se v jeho sestavě vždy pohybovaly pohledné dívky. Sotva se ale člověk stačí pokochat, už nastoupí jiná hudebnice. Jediným držákem je kytaristka Aleksandra, jinak kapela působí jako molo pro modelky, jež se několikrát otočí, zazubí a zase mizí za oponou (hudebních dějin). Také nejnovější nahrávka s titulem "Prove Them Wrong" byla tvořena ve zbrusu novém složení, a obávám se, že tato personální nestabilita zanechala v hudbě Jenner výrazný otisk...více

[01.01.2024]

GOATEN - Midnight Conjuring

Největším nepřítelem brazilské party Goaten je dostupnost informací. Kdyby neexistovala všudypřítomná síť, hrozně snadno bych si dovedl představit partu výrostků, kteří z toho nejhoršího v pubertě jsou přesně uprostřed a kteří nevědí ani co se sebou, natož pak s muzikou. Jenže podle fotek se jedná o maníky, kteří už by v lecčems mohli mít jasno. Proto nechme raději oči zavřené a nechme pracovat nostalgii coby největšího pomocníka Goaten působit. Pak se můžete propadnout o třicet – čtyřicet let zpátky,..více

[31.12.2023]

THE PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE - Na Hrádečku tam je hej aneb Ach to hanobení státu

„Běžím s hovnem proti plátnu, do plátna to hovno zatnu.“ „Ranní ptáče dál doskáče, nakopnu ho, až zapláče“. „Komu je dnes dvacet chce se mu hnusem zvracet, ale těm co je čtyřicet, je toho vyblít ještě více.“ „Po celý život budeš roztahovat klín, aby v něj vešel podivuhodný mandarin“… Asi stačí taková malá ukázka, aby si člověk udělat představu o nekonformnosti The Plastic People Of The Universe, kapely, která nechtěně psala dějiny české hudby, pomohla k pádu komunistického režimu a nakonec se utopila ..více

[profily]

[31.12.2023]