Angra jako nezdravě vzývaný kult

O účasti zpěváka Fabia Lioneho v kapele Angra si může každý myslet své, pravdou ovšem zůstává, že tento sympatický Ital stvořil s nejslavnější power metalovou brazilskou partou několik povedených alb. Jenže Angra je ve své domovské zemi považována za totální kult, který ve vnímání fanoušků nemá daleko k fotbalovému šílenství. Pozice ne-brazilského zpěváka uvnitř jejich oblíbené kapely proto většině z nich nikdy příliš nevoněla. A protože nedávno éterem proběhla zpráva o pozastavení činnosti brazilské formace, ihned se objevily spekulace o návratu některých dřívějších členů. Jde ale spíše o zbožné přání: Edu Falaschi se dle svých slov cítí nadmíru spokojen ve své vlastní skupině a bicmen Aquiles Priester se z Angrou rozešel vyloženě ve zlém. Přesto je vhled do problematiky díky současné situaci velmi cenný. Potvrzuje pravdu o hlubokém konzervatismu brazilské power metalové scény, nejen na straně fanoušků, ale i interpretů (snad každá žánrová kapela chce znít jako Angra). Přestože se Bittencourtův spolek snaží o umělecký progres, tamní příznivci jej nutí k ústupkům. Současný stav může být odrazem tohoto tlaku, který se sice na první pohled tváří přátelsky, ve skutečnosti ale působí mimořádně nezdravě.

Petr Štěpnička, 20. 9. 2024

ROCKET FUEL - Under the Blades

O stylu metalcore jako o specifickém subžánru se hudební časopisy v širším měřítku zmiňují již více jak dvě desetiletí. I tato hudební škatulka se během let profilovala a vzniklo mnoho odnoží, takže pod stejně pojmenovaným stylem můžeme nalézt praotce žánru Converge, kteří vycházejí více z divokého hardcore, nebo Killswitch Engage, kteří vsadili na klenutý melodický a čistý zpěv na pozadí agresivní muziky. Když ve stejném chlívečku potkáte i těleso Asking Alexandria,..více

[26.12.2023]

[Jirka Lulek]

CHAMELION - Legends & Lores

Název této kapely není nic pro autisty. Nikdy jim nevysvětlíte, proč je správně zrovna Chamelion a ne Chameleon, jak jsou všichni celý život zvyklí. Ale copak autisté, toto jméno nedokáže správně zařadit ani algoritmus Google, což už je skutečně na pováženou. Možná se situace vyřeší tím, jak bude čím dál více powermetalových fanoušků zadávat jméno kapely do vyhledávače. Nemělo by to trvat dlouho, finská parta si totiž o pozornost vyloženě říká, ..více

[26.12.2023]

STONE NOMADS - ...At The Gates Of Solitude

Ste fanúšikom kapely Black Sabbath? Milujete stoner rock, podložený kvalitným doom metalom? Potom ste na veľmi dobrej adrese. Stone Nomads pochádzajú z amerického Texasu a svoj masívny stoner sypú ako Baťa cvičky.

Po krátkom nápeve „Post Apocalyptic Winds“ rozprúdi krv v žilách výborná „Frigid“. Fanúšikovia High On Fire, alebo Corrosion Of Conformity by sa mali mať na pozore. Hladné rífy plné nekompromisného stoner rocku dopĺňa výborný vokál. ..více

[25.12.2023]

[Ján Marton]

GILLAN - Magic

Důvody, kvůli kterým kytarista Bernie Tormé skončil u Gillan, byly čím dál palčivější a ukazovalo se, že jde o problém celokapelový a ne pouze o vrtochy jednotlivce, který si myslel, že se bez něho celá věc položí. To se nestalo, Gillan našel výtečného Janicka Gerse a spolu s ním natočil možná nejlepší album („Mr. Universe“ jistě promine…) „Double Trouble“. Neutěšená finanční situace uvnitř souboru, při které i protřelému praktikovi jako byl Ian Gillan zcela nedocházelo, jak je kapele pouštěno žilou, začínala být alarmující, ..více

[25.12.2023]

Tarja TURUNEN - Dark Christmas

To, že Vánoce zjevně patří k svátkům, které ledovou královnu Tarju Turunen nenechávají chladnou, svědčí nejen pravidelné koncertování v tomto období, ale i fakt, že to není poprvé, kdy se pojem Vánoce dostal do názvu jejího alba. Když před šesti lety představila album „From Spirits And Ghosts (Score For A Dark Christmas)“, jež bylo věnováno osamělým lidem, kterým se o Vánocích vrací jejich špatné vzpomínky, byla z toho velmi emotivní záležitost – ale tak pesimistická, že bych nechtěl ..více

[24.12.2023]

Mário DUGA (APOPLEXY) - Dúfam, že tí verní nás pochopia a budú kráčať s nami

Slovenská death metalová banda Apoplexy debutovala v roku 1993 demosnímkom "Dysmorphophobia". O dva roky na to vydala prvý oficiálny debut "Tears Of The Unborn". Päť rokov na to, v roku 2000, upevnila svoju pozíciu na scéne albumom "Monarchy Of Damned" a potom sa po nej zľahla zem. Stala sa z nej na slovenskej undergroundovej scéne nepísaná legenda. Nik už nečakal, že chalani dakedy čosi ešte nahrajú. No po dlhých dvadsiatich troch rokoch Apoplexy vstalo z mŕtvych ..více

[24.12.2023]

[Hirax]

CRAVER - Torch Of Wisdom

Švýcarská hard and heavy parta Craver má zjevně jasno v tom, jak se systematicky vetřít pod kůži potenciálním příznivcům. Letos vydané album „Torch Of Wisdom“ je sice její prvotinou, ale v posledních dvou letech Craver vypustili tři singly, jejichž grafika nabízí stejné barvy, podobné náměty, stejný font…, a věřím tomu, že když po jejich shlédnutí příště narazíte na černobílý obrázek, jehož nezanedbatelnou součástí bude ženské tělo a veškeré písmo chytne fialový odstín, že si na Craver celkem snadno vzpomenete. ..více

[23.12.2023]

ELETTRA STORM - Powerlords

Metalové spolky, v jejichž čele stojí žena, vyloženě nevyhledávám. Není v tom ani špetka šovinismu, pouze mi tzv. female-fronted bandy přijdou podobně koncipované a ve výsledku značně splývající. Výjimky se ale najdou, a to zejména na poli (moderního) power metalu. Čerstvě mám v paměti Švédy Rexoria, kteří se letos blýskli parádním albem "Imperial Dawn". A dojem na mě udělala i zbrusu nová italská parta Elettra Storm, jejíž debut "Powerlords" vyjde pod štítem domovského labelu Scarlet Records 16. února...více

[23.12.2023]