To je otázka… Patří album takového umělce, jako je Richard Marx na tyto stránky? Přestože tento zpěvák si už dávno nechal zkrátit svou bujarou kštici, tričko s logem Poison už mu asi dávno leží na dně skříně a jeho největší hit je všudypřítomná balada „Right Here Waiting“, podle mého názoru sem určitě patří. Samozřejmě, jak se psalo v rockerově Bibli Heavy Metal Direkt, jeho sirupovitá melodie vyvolá v každém pořádném řepounovi nutkání nablít celý igeliťák, ale Marx je na druhou stranu skutečný umělec, který se umně pohybuje na pomezí mezi rockem, rádiovým popem a AOR. Má cit pro melodie a umí napsat skutečně skvělou věc.
To dokázal i v minulosti. Proslavil se tedy spíše baladami typu „Hold On To The Night“, „Angelina“ a samozřejmě zmíněnou „Right Here Waiting“, ovšem skladby typu „Don´t Mean Nothing“, „Satisfied“ nebo „Should´ve Known Better“ byly skutečné rockové pecky, a navíc tento zpěvák spolupracoval na debutu dívčí kapely Vixen a na jeho album „Rush Street“ přispěl i bubeník Mötley Crüe Tommy Lee. Letos Marx vydává své už jedenácté album „Beautiful Goodbye“. A i zde je znát posun od jeho začátků, kdy slavil zejména s prvními třemi alby „Richard Marx“, „Repeat Offender“ a „Rush Street“ obrovské úspěchy.
Richard Marx dnes je mnohem více hloubavější, jeho hudba jde spíše do niternějších pocitů, než aby plánovitě útočila na první signální. Marx bohatě využívá různých nástrojů, a proto primi už nehraje ani tak kytara, jako třeba klávesové plochy, díky čemuž si důkladně pohrává s posluchačovými náladami. Proto jeho dnešní tvorba hodně evokuje, na rozdíl od té rozjuchané z jeho začátků, například sólová alba zpěváka Europe Joeyho Tempesta.
Marx si je samozřejmě dobře vědom toho, že musí posluchači nabídnout i skladby s hitovými ambicemi a proto tady je úvodní věc „Whatever We Started“, což je i pilotní singl desky a je tu také odpichová „Forgot To Remember“, která je typickým příkladem, že i AOR nebo pomp rock, chcete-li, zvládá Marx obstojně. Ovšem většina alba se nese v hloubavějších a mnohem intimnějších polohách. Už jen proto, že ve skladbách „Inside“, „Have A Little Faith“ nebo titulní „Beautiful Goodbye“ Marx naráží na svůj nedávný rozvod s herečkou a tanečnicí Cynthií Rhodes, s níž strávil uplynulých pětadvacet let.
„Beautiful Goodbye“ je velice dobrá poprocková deska, která je plná emocí, jenž umocňují už tak dobrý muzikální základ. Marx i po letech dokazuje, že je skutečným umělcem a že v době své největší slávy nebyl pouze prefabrikátem a uměle vyhnanou loutkou hudebního byznysu.
|