Podívejme se velmi letmým pohledem na black metalovou scénu začátku devadesátých let a kam to jaká kapela dotáhla. Tenkrát byli vůdčími představiteli zejména Bathory, kteří (jestli se o tomhle vynikajícím projektu dá mluvit v množném čísle) skončili smrtí Quorthona v roce 2004. Pak pochopitelně tu bylo ono bujaré podhoubí. Mayhem si dnes samozřejmě drží svou linii i po nechvalně známých událostech z let 1991 až 1994, Darkthrone jsou spíše už takovou garážovou obdobou Motörhead, Emperor už neexistují a Varg Vikernes v rámci Burzum tvoří jakési podivnosti, kterým říká „veliké umění“. Pak tam ale byli i Enslaved...
Chlápci, co nikdy nepatřili ke spolkům jako Black Metal Mafia, Inner Circle nebo Satanic Terrorists, ale zjevně s těmito extrémisty sympatizovali. Začínali v té době, kdy ještě později vypálený křesťanský svatostánek Fantoft stál na svém místě uprostřed norských lesů a tehdy byli stejně jako zmíněné další veličiny jedněmi z nich. Mladí, nekompromisní, s jedovatým flusancem, odmítající cokoliv, co by mělo jakoukoliv spojitost s křesťanstvím. Uznávali pohanské, vikingské tradice. Sympatizovali s Euronymem (pro neznalé, Euronymous byl kytarista Mayhem, vůdčí osobnost Black Metal Mafia a mluvčí tehdejších skandinávských satanistů, ubodán Vargem Vikernesem v srpnu 1993). Ale hudebně se už v době vydání jejich debutu (rok 1994, čili pár chvil po rozprášení a pozavírání blackmetalových šílenců) už ukázali, že ta klasická blacková hoblovačka nebude jejich jediný směr.
Jistě, i dodnes je black metal základem jejich hudby. A i když jej použijí jako prvotní výrazivo, jako v případě otvíráku jejich novinky „Thurizas Dreaming“, jsou to po těch letech a zdařilých (v případě velice progresivních alb jako novější kousky typu „Axioma Ethica Odini“ a „RIITIIR“ až bezmála dokonalých) albech velice vyhraní muzikanti a skladatelé, kteří se nebojí do klasického blacku naroubovat tak odlišné prvky, že Euronymous by skoro lezl z hrobu.
A novinka „In Times“ je přesně taková. Je pestrá, různorodá a přesto se drží svých pekelných kolejí. Black metal je pro ni základ. Ale na něj Enslaved roubují různé vlivy, že zní leckde, jako v případě úvodu „Building With Fire“ takřka jako normální rocková kapela a jinde, přímo v srdci písně „Nauthir Bleeding“ si pohrávají s vyhrávkami, které by klidně mohli být na libovolné desce Deep Purple, aby se pak zvrhli znovu do majestátního pohanského metalu, který kdysi definoval Quorthon na památné desce Bathory „Blood Fire Death“.
Jistě, vikingské období Bathory ohraničené alby „Under The Sign Of Black Mark“ a „Twilight Of The Gods“ je z této desky cítit nejvíc. Je to ale odlišné. „In Times“ samozřejmě nikdy nebude mít vypovídající hodnotu skvostů z dílny Bathory, protože vzniklo více než dvacet let po nich. Na druhou stranu, hudba, kterou Enslaved v posledních letech tvoří je mnohem propracovanější, víc si hraje s progresivními, místy až nemetalovými vlivy, je muzikantsky tam, kam Quorthon nikdy nedohlédl. Obloha se zatahuje a na severu se už zase stahují černé mraky...
|