Německá kapela Beyond The Black vznikla teprve v roce 2014 a už letos přichází se svým debutovým albem. Při jeho poslechu mně vrtala hlavou zejména tato otázka: opravdu metalový svět potřebuje další pseudogothic symfo projekt s ženským hrdlem v čele? Rád bych napsal, že hudební náplň mé obavy rozcupovala jako skřet hobita, povedlo se to však pouze částečně. Určité kvality se německé partě upřít nedají, jako celek má ale potenciál strhnout snad jen úplného hudebního nováčka. Nebo mladé dívky v pubertálním rozpuku.
Ony kvality se týkají velmi slušného zpěvu půvabné Jennifer Haben, špičkového zvuku a také některých hudebních momentů. Ve tvorbě Němců se střídají popově klidné momenty s burácející metalovou epikou. Důležité je zastavit se na chvilku u slůvka POP. Jeho (v tomto případě) vlezlá nasládlost dává na srozuměnou, že to Němci chtějí uhrát přes komerčnější sféru (viz také název díla "Songs of Love and Death"), nejlépe přes nějaké to internetové rádio. Zavání to malinko kalkulem, který je cítit také z jednoduché stavby kompozic, jež působí na první signální a dále už toho v nabídce příliš nemají. Dalším rýpnutím do hudební integrity je poukázání na pramalou osobitost. Zde je seznam interpretů, kteří mi při poslechu vyskočili na mysl: nejčastěji to byli Within Temptation (např. hned úvodní položka „In The Shadows“), dále Xandria (epické riffy v titulním songu), Nightwish („When Angels Fall“) nebo Krypteria („Numb“).
Jenže přes tyhle poznámky je nemožné ignorovat skutečnost, že se to všechno docela pěkně poslouchá a některé kousky mají velmi slušný tah na branku (např. "Hallelujah" nebo "Running To The Edge"). Onen asociační odér je totiž u podobných kapel (vlastně u většiny, neb vše už bylo nahráno) jen těžko větratelný a nikdo z nás neví, do jaké míry jde o podobnost chtěnou nebo pouze náhodnou. Já věřím ve variantu číslo dvě, a pokud mají stále dokola vycházet podobné nahrávky (což je pouze skutečnost poplatná dnešní povrchnější době), ať to je alespoň v profesionální a víceméně atraktivní kvalitě kapely Beyond The Black.
|