Nač chodit kolem horké thrashové kaše a nepovědět hned v úvodu, že třetí studiovka slovinské kapely Eruption přináší velmi vymakaný obsah, ve kterém se mísí mladistvá živelnost i profesorská zručnost, thrashová dravost i heavymetalové melodie. Vše dohromady tvoří velmi lákavý hudební příspěvek, kterému jako svrchovaný panovník vévodí zpěvák (a dnes také již jediný původní člen Eruption) Klemen Kalin. Ten si hravě poradí s klidnými pěveckými rejstříky, stejně tak ale dokáže pořádně zaječet, a v takových chvílích úplně v pohodě stačí mistrům jako Rob Halford, Ralf Scheepers, Tim Ripper Owens nebo Matt Barlow.
Poslední dva jmenovaní pánové figurovali ve smečce Iced Earth, jejíž skladatelské fígle, mistrovsky balancující na pomezí heavy a thrash metalu, Slovinci nejednou připomenou. Při poslechu alba „Cloaks Of Oblivion“ – ke kterému zve velmi povedený artwork z dílny umělce jménem Alec Boca - jsem si ale vzpomněl i na jiné známé spolky (např. Artillery, Death Angel, Overkill nebo Sacred Reich), tyto asociace ovšem neměly nic společného s úvahami o kopírování, v případě Slovinců jde o podobnost náhodnou, která pouze upozorňuje na skutečnost stejně kvalitního autorského smýšlení. První čtyři položky, včetně power metalem nasáklého intra „Pharos“, vykazují postupnou - a již dostatečně poslechovou - gradaci, jejíž nápadité vějíře se naplno otevřou s dvojicí následujících kompozic.
Song „Reborn Into Demise“ je vyšperkovaný jako stavby slovinského architekta Josipa Plečnika, nechybí strojově šlapavá rytmika nebo precizní technické přechody. Vtahující účinek této skladby zcela potvrdí navazující track „The Yearning“, jehož masakrální thrashová sugesce nemůže při živém vystoupení nechat jedinou končetinu v klidu. Zábava vesele pokračuje, track „This Barrens Existence“ v chytré a zlověstně plíživé kompoziční naraci připomene zmíněné triky Jona Schaffera, kus „Seven Archons“ zase láká na rozmanité tempové hrátky s melodickým sólem jako bonusem. Časově nejrozmáchlejší opus "The Prophet" pak táhlými tóny omotává posluchače jako anakonda kořist, zde však nehrozí zadušení, naopak úlevné uvolnění způsobené další promyšlenou hudební strukturou, které nasadí zlatou korunu finální pěvecká gradace. Třetí studiovka slovinské kapely se zkrátka povedla a plně dokazuje, že i old-school thrash je možné tvořit vkusně a s grácií.
|