Zamyšlení nad úskalím hodnocení, aneb jak nad ním neklesat na mysli...

Jako bumerang se v komentářích pod recenzemi vrací hořekování některých čtenářů nad hodnocením alb, vyjádřeném v číselné podobě. Proč kapela A dostala osm bodů a kapela B jen sedm, když je přece JASNÉ, že měla dostat bodů deset! Hlavním smyslem recenzí zde zveřejněných je seřadit informace o novince do určitého kontextu, jak v rámci diskografie kapely, tak v rámci žánru a zasadit je do kontextu doby. Součástí recenze se stává i reflexe osobních poslechových zkušeností redaktora, které se otisknou do celkového konceptu.

Výsledkem a cílem není vznik absolutní pravdy o díle, testament, který by měl být vytesán na žulovou desku. Mělo by se jednat jen o jakési vodítko pro posluchače, který by si na základě předestřených indícií měl vytvořit vlastní názor na album podle svých vlastních kritérií. A závěrečné číselné ohodnocení? To je jen jakýmsi osobním vyjádřením sympatií k danému albu, potažmo žánru a toto hodnocení je nepřenosné.

Přesnějším vyjádřením by byly články všech recenzentů a případné zprůměrované hodnocení, tak jako se stalo v případě posledního alba Iron Maiden. Bylo zřetelné, že se všichni autoři shodli v hodnocení jednotlivých parametrů skladeb a závěry a výsledná hodnocení reflektovaly osobní postoje k danému výslednému tvaru. Ty může mít recenzent i posluchač velmi specifické na základě za léta poslechů nakonfigurovaných parametrů. Dohady o tom, zda redaktor udělil té které desce hodně či málo bodů jsou zcela scestné. Důležitější je možnost polemiky v komentech, kde každý může (slušnou formou) vyjádřit souhlas či nesouhlas a ukázat svůj pohled na věc. Číselné hodnocení bych nechal zcela stranou, v něm nelze nalézt jednotnou a objektivní pravdu…

jirka 7200, 28.11.2021

Jirka Lulek
Vydáno: 28. 11. 2021
Přečteno: 1133x

Komentáře

Antony, 17. 9. 2022, 12:23

Pozdě, ale přece. Náhodou jsem se při hledání časké recenze KING BUFFALO- Acheron dostal k úvaze, kterou napsal Jirka2000.

Myšlenky, které v ní uvádí, jsou zcela pravdivé a správné. Takto škálovaný hodnotitelský systém má smysl. Jiné přístupy přinášejí jen zmatek.

Stejně tak se velmi shoduji s názory pana Supermartonátora.

V., 30. 11. 2021, 21:37

Jednoznačně :-)

Supermartonátor, 30. 11. 2021, 21:33

Vidíš, je to nesrovnatelné (já myslel, taky recku od dvou různých autorů, v různém časovém období).
Myslím, že úplně normální je pod recku napast svůj názor na desku a říct, já bych dal jiné body než recenzent. Ale řešit jiné nesouvisející recenze je k ničemu podle mě.

jirka7200, 30. 11. 2021, 21:32

Každý přistupujeme k hodnocení alb po svém a je to tak dobře. Já, i když jsem obyčejný pisálek, tak přistupuji k recenzi pokorně a bez jakýchkoli předsudků. I když si vybírám alba, které mne nějak osloví, neznamená to nikterak, že dostanou vyšší ohodnocení jen proto, že je to moje oblíbená nebo známá kapela. Pro mne mají výsledné známky naprosto stejnou váhu, jen parametry pro jejich udělení jsou rozdílné - právě z důvodu odlišných žánrů. Uvedu příklad. Letos jsem dal osm bodů kapele Wardruna, která mne okouzlila pohanskou, seversky ponurou muzikou. Zároveň jsem dal osm bodů hrubozrným thrasherům Daily Insanity. Kvalita a působivost muziky pro mne stejná, důvody a parametry pro udělení daného počtu bodů naprosto rozdílné.

V., 30. 11. 2021, 19:58

Supermartonátor: Odůvodním to tak, že se mi dotyčná deska líbí o bod víc než Helloween z roku 1992 :-D

Pepsi: A tím je řečeno všechno. Jsou to recenze od dvou lidí, proto se srovnává nesrovnatelné.

Supermartonátor, 30. 11. 2021, 19:44

Proto píšu, že se to nedá až tak porovnávat. Za desítkou si stojím. Rozhodně jedna z top desek daného subžánru, ale neznamená to, že bych tím chtěl snižovat jiná alba. Desítku zkrátka dám něčemu, co je totální pecka - ale abys pak hledal, která všechny alba dostaly jen devět a půl a proč...a to teda jsou swallow teda lepší - to je přeci blbost. Zkrátka k čemu ti bude číst recku na Metallicu, a pak všude hledat, která jiná alba byla někým hodnocena lépe a proč. Když to navíc nemá spolu moc společného. Ale třeba dám ti znovu příklad na těch Swallow...2015 vydali desku oni, Draconian i My Dying Bride...stejný žánr, stejný rok...pak určitě můžeme ta hodnocení nějak porovnávat a třeba i říct, že ten daný rok vydali nejlepší doomovou desku ti a ti (ale furt bude platit, že jiný redaktor by dal o něco jiné body).

Já si myslím, že Metallica a Dymtyry se moc řeší. Rozdílné žánry, doba a ted nevím zda to psal ten samý redaktor nebo ne. Hele já si přečtu recku na Dymytry a řeknu si: "ty jo 8/10? Tak to je asi dobrý, zkusím si to poslechnout"..a udělám si názor sám jak se mi to líbí. Vůbec by mě nenapadlo někde hledat, porovnání s albem od Metallicy.

Btw. Víš kolikrát korutím hlavou nad hodnocením ve Sparku,Metalopolis nebo i tady u kolegů?:-)) Ale prostě stejně mám všechny ty média rád. Beru, že holt to ten daný redaktor vidí jinak. Já jsme dal letošním Maidenům 8/10...ale od Pepsiho 6/10. To mu mám ted vyhlásit válku a ptát se, to ej jako o tolik lepší posraná Asking Alexandria?:-)) Vždyt je to úplně jedno. Prostě jedna deska dle jeho hodnocení má méně a jiná více. Obě kapely hrají jiný žánr...neřeším, je mi to fuk.

Vem si, kdybys začal taky psát recenze (možná píšeš, nevím), tak ti začne někdo psát, proč si dal téhle kapele tolik, když Helloween z roku 1992 dostali o bod méně:-)) Jak to zdůvodníš?
Dle mého jsou body hlavně pro inspiraci...není přeci rozsudkem, že je nutně album pro všechny suprové nebo naopak strašné.

Pepsi Stone, 30. 11. 2021, 19:29

Metallica versus Dymytry... Ono to bude asi tím, že Metallicu jsem psal já a Dymytry kolega. Ode mě by ani jedna deska Dymytry nedostala víc než šest bodů a nejvýš v tom bodování by byl opravdu ten Revolter. Uvedu ale ještě jeden příklad. Letos jsem udělil jen jednu desítku a to bylo novým Cheap Trick. A ano, mám tu desku výš a mám ji radši než And Justice For All, přestože jsou každá naprosto jiná a jejich klady i zápory jsou v uplne něčem jiném.

V., 30. 11. 2021, 18:56

Tak jak to mám brát? Když dáš Swallow 10, řeknu si: "Vida, považuje ji za jednu z nejlepších desek vůbec." Ale ty mi pak dodáš, že to vlastně není desítka jako v případě třeba Master Of Puppets. Mimochodem dvojí metr u zmíněné Metalliky a Dymytry je na základě čeho? Že máme na Metalliku větší nároky? Že jsou Dymytry česká kapela? Nechci nikoho prudit, jen mě to opravdu zajímá :-)

Supermartonátor, 30. 11. 2021, 17:21

Recenze je publicistický útvar a má nějaká specifika. Podat informace o daném díle, uvést pozitiva, negativa a nějaké závěrečné shrnutí. Ač se člověk snaží být sebevíc objektivní, nikdy se nedá utéci určitě subjektivitě. Zkrátka recenze se dá brát jako zdroj informací,ale ne nutně přímo jako jasný ukazatel kvality/nekvality. Desítky se dávají minimálně...ale sem tam ji dám. Ale znamená to, že říkám třeba že minulé album Swallow the sun je lepší než zde zminované slavné desky od Metallicy? Ne. To se ani nemá porovnávat. Rozdílné žánry, doba atd. Samozřejmě kdyby obě alba vyšli týden po sobě, pak by to asi zaslouženě budilo pozornost. Přesto - vemte si, že některé slavné desky byly ve své době kritikou smetené a dnes je uctíváme jako hudební klenoty. Hlavně to nechce brát tak vážně...když budu mluvit za sebe, snažím se ty recky psát co nejzajímavěji s nějakou informační hodnotou. Někdy se to tak nepovede, někdy se nemusím trefit do vkusu čtenářů.

Pagan, 30. 11. 2021, 15:13

Kdybychom měli jít až na dřeň podobných debat, zjistíme, že samotné psaní recenzí může dávat smysl jenom tehdy, pokud kritika zajímá samotného interpreta a zda pro něj může být konstruktivní. Takových případů je ovšem minimum a téměř nikdy se to netýká amatérských webů. Tady si píšeme jenom pro zábavu (i proto má většina hodnocených alb vyšší čísla, protože si sami vybíráme, čemu budeme věnovat svůj čas) a čtenář to tak musí brát. Jestli se někdy stane, že recenzent přibližně vypíchne pocit, který se čtenářem rezonuje, je to fajn, ale neznamená to, že se v příštím článku daná dvojice názorově úplně nerozejde. Objektivní normy nelze aplikovat ani na muziku, ani na názory. Vše vychází z miliardy nuancí, jejichž výsledný tvar bude vždy jedinečný a neopakovatelný. Pocitům druhého se můžeme jenom přiblížit, nikoli je stoprocentně prožít. Takový je můj názor :-)

starej rocker, 30. 11. 2021, 14:40

Já s Lukášovým názorem zcela souhlasím, zároveň plně ctím stanoviska z opačného spektra. Hodnocení v rámci žánru, ba snad dokonce v rámci diskografie konkrétní kapely, je pro mě osobně naprostým nesmyslem.

jirka7200, 30. 11. 2021, 13:49

Ano, přesně jsi to trefil. Je to jednoduché. A troufám si tvrdit, že takto se hodnotí všude jinde, samozřejmě s vyjímkou úzce žánrově zaměřených médií.

Jiří , 30. 11. 2021, 13:47

Lukáš je psychopat, kterej už roky zahlcuje net svýma moudrama. Ten blázen to má asi jako náplň života. Zaveďte kontrolu komentářů před jejich uveřejněním a bude od cvoka klid. Pak ani nebude třeba psát tyto články...

htaedas, 30. 11. 2021, 13:35

Je to úplně stejné, jako porovnávat kvalitu akčního filmu s kvalitou třeba komedie. Oboje je sice film, ale u každého se hledí na něco jiného a vyniká v něčem jiném.

jirka7200, 30. 11. 2021, 13:02

Živoucím potvrzením faktu, že hodnocení je možné jen v rámci diskografie a žánru je zde Lukáš, který zacykleně dlouhé roky nesmyslně porovnává hodnocení Metallicy a Dymytry. Kdyby se o porovnání těchto kapel pokusil odděleně, možná by dospěl k závěru, že dobré desky s vysokým hodnocením mohou vzniknout v glam rocku, progresivním rocku i v post industriální divočině.

lukáš , 30. 11. 2021, 11:45

Proč se nás na to ptáte , když máte vlastní systém hodnocení ?
Ten kdo sem napíše jiný názor na hodnocení, je za vola.
Metallica - And Justice for all
- legendární deska, kolik takto kvalitních desek vyšlo od roku 88 ? Je jich opravdu málo.
Kdyby dnes takto kvalitní deska vyšla, tak má kapela vystaráno na 25 let. A už nic nemusí natáčet.
A tato deska míň než kdejaká blbost ?! Jakej to má smysl ? Klenoty albových archivů - doteť se objevuje v časopisech. Metallica vydala Justice i v luxusní verzi. Která česká kapela si to může dovolit ? Prostě Justice obstála v chodu času.
.. A pak od Vás dostane méně než Dymytry Revolter ! No comment.

V., 30. 11. 2021, 11:29

No ano, pokud vydá bigbít z Písku výjimečné album, ať dostane klidně desítku, ale brát to z hlediska diskografie nebo žánru je prostě zcestný. Vlastně jsem takový argument nikdy neslyšel. Jestliže dám 10 Blue Effectu a stejně tak Pink Floyd, tak jsou pro mě obě alba na stejné úrovni.

jirka7200, 30. 11. 2021, 08:50

Bodové hodnocení musí vždy vycházet z diskografie kapely či žánru. I bigbít z Písku může teoreticky vydat vyjímečné album, které tu po zásluze obdrží desítku.

V., 30. 11. 2021, 08:13

Bodové hodnocení by každopádně nemělo být v rámci diskografie, jak se tu občas řeší v diskuzích, ale obecně, protože souhlasím, že pak je to blbost, kdy dochází k situacím, kdy Death mají horší hodnocení než bigbít z Písku (tady mě neberte za slovo) :-)

jirka7200, 30. 11. 2021, 05:56

Mnohé desky se jistě dají označit jako klenot žánru, to nijak nevylučuje skutečnost, že v rámci diskografie kapely či žánru nemůžou existovat horší či lepší nahrávky.

lukáš , 29. 11. 2021, 23:33

V časopisech jsou články -klenoty albových archivů. Žádné 7/ 10 možných. Nic . Proč asi ??!!

mr.deadhead, 29. 11. 2021, 22:33

Kdyby bylo bodové hodnocení plně vypovídající o všem týkajícím se nahrávky, nemělo by žádný smysl psát recenze. Hlavní je ani v jednom nehledat konečnou a úplnou a jedinou možnou pravdu.

ToPi, 29. 11. 2021, 20:02

Já si všimnu bodového hodnocení zpravidla až ve chvíli, kdy nad ním někdo hořekuje v diskusi.

[ zpět nahoru ↑ ]