Přiznám na rovinu, že mě odsudek, jenž bude následovat, vůbec netěší. Tady bylo totiž zaděláno na osobité a do jisté míry originální album, tedy něco, co na metalové scéně obecně velmi schází. Název nahrávky a dokonce i intro (ve stylu úvodní znělky seriálu „Slovácko sa nesúdí“) evokují dojem, že se zde bude odehrávat thrashmetalová fúze se slovenským folkem, což mně osobně přijde jako výtečný nápad a absolutně nerozumím tomu, proč u nás neexistují kapely, které něco takového už dávno neprovozují (např. v České republice mi chybí systematické spojení power-speed metalu s moravským folklórem, pokud se ale mýlím a někdo takové uskupení zná, ať je prosím vepíše do komentářů).
V případě Catastrofy o něčem podobném svědčí i pěkně vyvedený digipack s adekvátně stylovými malůvkami. Jakmile však intro pomine, nastane těžká deziluze. A to hlavně díky průměrnému a nijak zvlášť variabilnímu zpěvu, a také textům, které sice obsahují obyčejové vsuvky, celkově jsou ovšem tak infantilně vystavěné, že není možné brát tuhle partu vážně. Viz třeba song „Ančine cecky“, kde je dotyčná několikrát vyzvána, aby ukázala cecky (a také otrčila rozkrok, ať už to znamená cokoli), případně zpěvákovi „zahrála na fujaru“. Ne, nemám nic proti úsměvně-sexistickým textům, ale nesmí být v takto prvoplánově trapné formě. V písni o Kazimírovi zase uslyšíme následující:
Vždycky keď ho nasrali
Hromy, blesky lietali
Babky naňho vrieskali
Až šindle z chalúp padali:
"Ajajáááj, ty mrdofúz nemtavý"
Z čehož je rovněž patrné, že zde skřípou i rýmy, které se podobají spíše dětským říkankám (až na onen sexismus a vulgarismy). No a to zase kontrastuje se striktně technickým thrashem (s přesahem do crossoveru), který je smrtelně vážný a ďáblužel postrádá jakékoli další folklórní elementy. Nejvíce jsem si tak užil poslední (a správně praštěný) flák s názvem "Krik a beznádej", kde se nezpívá, pouze se vyluzují různé skřeky, což jde pěkně dohromady s punkovým podkresem skladby. Kdyby tedy byla hudební složka (tak jako už v minulosti Catastrofy) doprovázena (normálními) anglickými (nebo prostě lepšími slovenskými) texty, hodně bych si liboval, neb thrash v podání Slováků obsahuje slušnou dynamiku a chutně šlapavé riffy (nutno zmínit i perfektní sound ze studia Shaark!). Originální by to sice nebylo, ale aspoň by to dávalo smysl. Takhle je to víceméně k smíchu.
|