Švédové Cryonic Temple platí mezi powermetalovými fanoušky za velmi dobrou kapelu, která dokázala v historii nabídnout nejednu výtečnou skladbu. S tím zcela souhlasím, přestože s hodnocením jednotlivých nahrávek už bych byl opatrnější, vždy totiž proti několika parádním kusům stály věci průměrné až mdlé. Jenže během devíti let, které stojí mezi řadovkou „Immortal“ a novinkou, se musel stát nějaký zásadní posun, jehož následkem je jednak kvalitativně vyrovnanější materiál, jednak pootočení žánrovým kormidlem, které nabralo jednoznačný power-speedový směr (tedy víceméně, ale o tom až později).
A tato změna Švédům jenom svědčí! Dokázali totiž naplno prodat talent k psaní dobrých melodií, aniž by je zároveň umrtvili nánosem heavíkových klišé a patosu. Vše je vzdušnější (viz také líbivý motiv na obalu desky), sjízdnější, zkrátka lepší. Změkčení instrumentálního podkladu jde přitom ruku v ruce s výměnou na pěvecké pozici, kdy lehce neohrabané hrdlo Johana Johanssona nahradil výrazově "uhlazenější" Mattias L., jehož vokální projev mi leze do uší o něco liběji, přestože ani tento chlapík nepatří mezi vyloženou pěveckou elitu. Prvotřídně každopádně vyznívají atraktivní melodie a také rychlé tempo, kterého se autoři v čele se zakladatelem Esou Ahonenem pranic neštítí a speedovým fanouškům servírují jeden z nejprůzračnějších zážitků, jenž jakoby vypadl z vrcholného subžárnového období na přelomu milénia.
Intro s všeříkajícím názvem „The Beginning Of A New Era“ navnadí plíživými orchestracemi, přesto by mu slušelo mírné zkrácení, člověk je po devíti letech napnutý jako struna a půl třetí minuty dlouhá předehra takovému stavu příliš nepomáhá. Jenže o to větší katarze přijde s nástupem první skladby „Man Of A Thousand Faces“, což je spídová chuťovka par excellence, s lahodnými vokálními linkami, refrénem i sólem. Navazující kus „All The Kingsmen“ zamává na pozdrav Iron Maiden, aby se posléze opět odklonil k rychlopalebným tanečkům, včetně chorusu, jenž evokuje powermetalovými fanoušky stále vzývanou desku "Into The Enchanted Chamber" od Timeless Miracle. Položka „Prepare For War“ působí kvůli názvu jako ratlík, který neurvale štěká na kolemjdoucí, ve skutečnosti je však neškodný jako žokej v boxerském ringu. Překvapit ale umí, a to málem taneční dynamikou, o další porci šťavnatých melody vyhrávek nemluvě. Song „Heroes Of The Day“ pak znamená vkusné baladické zklidnění před dalším halasným atakem.
„Mighty Eagle“ frčí na sjízdné hitové trase, titulní kompozice pak znamená návrat k nakažlivému power-speedu, kterému na atraktivitě přidávají nápaditě zakomponované harshové vokály. „Mean Streak“ nabídne nečekanou inklinaci k hard rocku, dokonce s přídavkem sedmdesátkových kláves, refrén ale tentokrát nepatří mezi vrcholy písně, situaci nicméně částečně vynahradí působivý sólový part. Song „Flying Over The Snowy Fields“ je dalším pádným důvodem pro otvírání šampusu připraveného k příležitosti objevu mimořádných rychlomelodických klenotů. Jenže nemalou brzdu v nastolené pijatice znamená kus „Can´t Stop The Heat“, o kterém platí to samé, co o štychu "Mean Streak", čímž se nám pomalu, ale jistě vytvořil problém číslo jedna. Proč do z podstaty power-speedového alba rvát hardrockové postupy, jež navíc pánům nejdou ani zdaleka tak dobře od ruky? Vše zkrátka začíná vanout lehkou schizofrenií, na kterou se nicméně dá velmi snadno zapomenout při poslechu tónů druhé balady „This War Is Useless“. Jde totiž o mimořádně uhrančivou položku s naléhavým textem, akustickým zpestřením i citlivě vnesenými orchestracemi, prostě učiněná lahoda! Tohle mohl být ideální závěr alba, ale není, což znamená zádrhel číslo dvě…
Dvojice závěrečných skladeb „Heavy Burden“ a „Freedom“ už totiž nedosahuje kvalit předešlého dění a navíc se kvůli nim natahuje celková stopáž na přepálených šedesát jedna minut, nemluvě o verzi alba s bonusem, který tvoří zhola zbytečná variace songu „Mean Streak“. Tím jsou ještě hlouběji nahlodány celostní dojmy z novinky Švédů, jenže co naplat, když si znovu pustím výše zmíněné krasojízdy, na nějaké kritické kecy rychle zapomínám a nechávám se plně unášet svobodomyslnou náplní slyšených písní.
|