Rozhovor s Tondou Rauerem jsem chtěl udělat už dávno, ale nikdy jsem se k tomu pořádně nedostal. Myslím, že teď, když kapela slaví deset let a za zády má stále čerstvé a opravdu vynikající CD "Když chválím, tak sebe", přišel ten pravý čas...
Čau Tondo! Rozhovor začnu velice netypicky… Chci aby ses vrátil do dob kapely Brain a čtenářům popsal tento velice zajímavý projekt... Brain byla taková zvláštní skupina, která měla bejt původně pokračování Brianu, ale na Monitoru nám před vydáním CD Příliv doporučili přesmyčku v názvu. Pro mě je to pořád hodně srdcová záležitost a mrzí mě, že se nám to tenkrát nepodařilo dostat mezi víc lidí. Ta deska je ale asi fakt hodně ponurá a textově až moc od srdce a asi na to nebyla správná doba. Každopádně nebejt Brainu, tak by asi nevzniknul Harlej.
Nedočkáme se pokračování? Myslím, že na nové desce je pár skladeb, které se k tvorbě Brainu vrací… Pokračování Brainu je věc nad kterou s Vláďou občas přemejšlíme, ale asi k tomu nedojde, mám pocit, že Vláďa by si takovýhle polohy realizoval spíš třeba v rámci nějaký svojí případný sólovky a já bych takovýhle písničky asi těžko dělal s někým jiným. Na novým Harleji se toho k Brainu moc nevrací, tenhle pocit vzniká prostě jenom tím, že jsme před jedenácti lety udělali takový pomalý album. Pro mě je Harlej rocková skupina a rocková muzika je prostě pomalá i rychlá a má i spoustu dalších poloh mezi tím. Asi působíme zvnějšku víc zaškatulkovatelnějc než zevnitř. Já jsem vždycky říkal, že Harlej budeme dělat tak dlouho, dokud to pro nás bude sranda a budem se tím bavit a přiznám se, že natočit na desku dvanáct variací Zfetovaného by sice šlo, ale zábavný by nám to asi nepřišlo.
Vraťme se ale k Harleji. Deska „Když chválím, tak sebe“ je už nějakou dobu venku. Jak jí s mírným odstupem hodnotíš? Já si stojím za tím, co jsem o tý desce říkal už po vydání. Podle mě je to naše nejsilnější CD a jsou tam písničky, který považuju za jedny z nejlepších, co jsme kdy udělali. Já si prostě za tou deskou stojím. I za tím, že se s tímhle CD Harlej vrátil k tomu o čem byl.
Když vyšla, tak jsem měl podle vaší diskuze pocit, že jsou fanoušci trošku zklamaní, přičemž podle mého se vám opravdu povedla a zdá se mi o něco lepší než deska předchozí… Měl jsi také podobný dojem? Nemyslíš, že fanoušci měli až moc přehnaná očekávání? Nemám pocit, že by byli naši fanoušci zklamaný, na naší diskuzi bylo podstatně víc kladnejch reakcí a prodej CD i ohlasy novejch věcí na koncertech mi dávaj za pravdu. Oni maj ty internetový diskuze nevýhodu, protože lidi, kterejm se něco nelíbí dost často urážej, případně používaj výrazy typu, mluvím za všechny vaše fanoušky atd…… a tím na sebe strhávaj pozornost. Pak člověk zjistí, že ti tam něco zkritizuje třeba pět lidí a ono to vypadá jak dav. A jestli se našli lidi, který měli velký očekávání po minulý desce, tak určitě nejsou zklamaný, možná ze začátku překvapený, ale to poslední CD je skutečně o hodně dál, než minulý.
Jaká skladba se nejvíce ujala živě, a kterou ty považuješ za nejlepší? Mým tajným typem je "Proměna", která mi evokuje právě tvorbu Brainu… Já mám asi nejradši Zemětřesení a Tak jdem dál. Živě nejlíp funguje Přirození, ale ty ohlasy na nový věci jsou na koncertech všeobecně dobrý a překvapilo mě, jak dobře přijímaj lidi zrovna třeba Proměnu.
Aktuální je skladba "Peklo hledá superstar". Proč zrovna peklo? To tam vlastně zůstalo jako omyl, chtěl jsem, aby Tomáš napsal ten text jako parodii o tom, jak peklo hledá největšího hajzla. On mě pak přesvědčil, že by se to do toho textu celý nevešlo a udělal téma jiný.
Kolins s Volákem jsou silné skladatelské osobnosti, přesto jsi většinu skladeb napsal ty s Vláďou Šafránkem a Tomášem Miřátským. Jak u Harleje vůbec probíhá proces komponování? Probíhá to jak kdy. Většina věcí na desku vznikla tak, že jsem natočil demo se svým nápadem, Vláďa si tam udělal linku a tenhle polotovar jsme dobrušovali na zkouškách. Stejně vlastně vznikly o věci od ostatních. To, že tam je většina věcí od naší původní trojice je daný tím, že přeci jenom máme prozatím nejvíc harlejovskej rukopis a já se snažím, aby ta kapela zůstala hodně harlejovská.
Na internetu můžou fanoušci hlasovat o skladby, které budete hrát na turné k deseti letům Harleje. Překvapují tě nějak výsledky? Přiznám se, že ani ne, spíš mě překvapilo, že se v závěru našli lidi, který tu anketu zmanipulovali a tím zničili a ještě si mysleli, že je to asi sranda.
Z turné také plánujete DVD… Jo, DVD natočíme v Plzni a pak budeme pracovat na dalších bonusech, protože to má bejt připomínaka 10 let Harlej.
Zajímalo by mě, jaký vztah máš ke skladbám "Oči na dně moří" a "Braunová", které osobně považuji za vaše nejsilnější, přičemž fanoušci zjevně mají radši přímočařejší hitovky… Já mám hlavně vztah k Očím na dně moří, protože je to strašlivě stará věc, kterou jsme původně hráli ještě s Brianem někdy třeba v roce 1992 a pro mě vlastně zakončila moje thrashový období. U týhle věci mě dost mrzí, že se našim fandům nějak nezalíbila.
Vaše koncerty patří k největším atrakcím na naší rockové scéně. Vždycky, když jsem vás viděl, jste ze sebe vydali absolutní maximum. Není to pro vás trošku zabijácké tempo? Ty ještě hojně koncertuješ s Alkeholem a Kolins s Fantou s Debustrolem… Občas je to hustý, protože v době festivalů se stane, že jsme nucený hrát za den víc koncertů, ale zvládnout se to dá. Naštěstí nás prozatím vždycky ta muzika ve spojení s lidma nakopne.
Neplánujete někdy udělat album cover verzí, které si fanoušci na koncertech stále přejí? Já chci se ptát od Vitacitu je s vámi již pevně spjatá.. Je možný, že to někdy uděláme, ale je to spíš nepravděpodobný. Nejsem zastáncem toho, že je nutný, aby kapela hrála jen svoje autorský věci, podle mě je zásadní, aby se muzikanti i lidi bavili, ale najít takovejch coverů třeba dvanáct najednou se mi zdá nepravděpodobný.
Teď se zeptám na trošku nepříjemnou otázku. Nebylo tenkrát, když Harlej nedobrovolně opustil Ota Hereš, v jeho domovské Alkeholu trošku dusno? Samozřejmě, že bylo, takovýhle věci vždycky zamrzej, ale překonali jsme to a já mám pocit, že je dobře, že to umožnilo Otův návrat do Törru, protože se mu ta muzika evidentně hodně líbí.
Některé fanoušky možná rýpe otázka, zda ti nebude Alkehol v budoucnu trošku těsný. Přece jenom už má svůj vrchol několik let za sebou (Přesto si svůj standart drží pořád a řekl bych, že "Planeta vopic" ho opět o něco zvedla…) a Harlej k tomu svému ještě určitě nedospěl… Obě kapely vedle sebe existují už deset let a vždycky jsme se dohodli.
Co vůbec posloucháte ve svém volném čase? Je např. skladba "1984" poklona vašim oblíbeným kapelám? Částečně jo, ale to jsou oblíbenci z mládí. Já dneska poslouchám třeba U2, R.E.M., Queen, Pink Floyd a starýho Neckáře. Samozřejmě i novější party jako Blink 182, Nickelback a tak, ale spíš hledám klid.
Někde jsem kdysi četl, že jsi chtěl vždycky zpěváka typu Láďa Křížek a v podobě Vládi jsi ho našel a od té doby jste nerozluční, je to tak? Vlastně jo, i když Vláďa už dneska zpívá jinak a já už bych ani nechtěl, aby zpíval jako Křížek. Tenkrát jsem ale strašlivě zbožňoval Vitacit a Vláďa měl hodně rád Křížka.
Má na vás nějaký vliv dnešní světová rocková scéna nebo vás nechává chladnými? Protože se snažím poslouchat hodně věcí, tak určitě nějak ovlivněnej jsem, ale spíš to jde trochu mimo mě. Došel jsem k názoru, že když je písnička dobrá, tak by měla fungovat i třeba jen se španělkou a jestli v podkladech něco bublá, to už je spíš módní věc. Podle mě je prostě hlavní ta písnička, takže jsem zastáncem standardních nástrojů a zvuků.
Na závěr mi nedá abych se nezeptal na Debustrol… Jak vzpomínáš na natáčení desky "Steak", které velice zvláštním způsobem dokumentuje video na CD romu, na kterém hraješ také určitou roli? Byla tato deska raritou nebo takhle natáčení Debustrolu vypadá pořád? Natáčení desek bejvá vždycky hezkej mejdan a předchozí desky, který Debustrol točil v Praze v Happy byly taky hodně lihový. Tenkrát jsme se vlastně všichni blíž seznámili, ty historky by ale byly na další rozhovor.
Měj se fajn a těším se na další rozhovor!!! Ať se vám vydaří turné a DVD!!! Dík. |