FREEDOM CALL - Silver Romance
"Supernova" je super song. Ale minulé album se mi...

PAIN - I Am
O Peteru Tägtgrenovi bylo v posledních letech...

Blíží se soumrak psaní recenzí?

Power metalové art-motivy na přebalech alb nikdy nepatřily mezi výkvět uměleckého oboru, přesto se zdá, že kapely v poslední době objevují nové dno. Stačí se podívat na covery novinek Freedom Call, Unleash the Archers, Sonata Arctica nebo Rhapsody of Fire, ve všech případech jde o nenápadité malůvky, které vyvolávají v lepším případě úsměv, v tom horším mírnou fyzickou nevolnost. Co je však zajímavé, krom infantility je na nich rovněž možné pozorovat jistou míru umělosti. Právě v tu chvíli se na mysl vkrádá otázka, nakolik za těmito výtvory stojí umělá inteligence. Jakoby hudebníci zadali kreslíři (ať už živému nebo nikoli) několik základních parametrů (např. "drak", "duha", "epická scenerie"), a o nic víc se nestarali. Je pravda, že power metal je kýčovitý žánr a jako takový snese leccos, navíc nejdůležitějším faktorem vždy zůstane hudba. Ta se ve většině uvedených i neuvedených případů těší slušné kvalitě a hlavně nese jasnou "člověčí" stopu, takže není nutné panikařit. Zároveň se ale objevuje čím dál větší počet alb, které jsou stvořeny umělou inteligencí. Jelikož se nacházíme v rané fázi těchto pokusů, je snadné poznat, že za tvorbou nestojí živá persona. Rozdíly už ale v mnohých případech nejsou velké a je třeba počítat s tím, že se budou nadále zmenšovat. Pak bude jenom na nás, posluchačích, s jakou mírou ochoty na tuto nelidskou hru přistoupíme. Já osobně se jí účastnit nehodlám, ale zároveň si kladu sžíravou otázku: budeme vůbec v budoucnosti schopni poznat rozdíl mezi tím, co vytvořil člověk, a co má na svědomí AI? A nepřibližuje se tím pádem soumrak psaní recenzí? Zatím není třeba bít na poplach, ale nikdo nemůže s jistotou říct, jak dlouho tento stav ještě vydrží...

Petr Štěpnička, 20. 5. 2024

Soutěž:

Kryptor vydali v reedici debutové album "Septical Anaesthesia", které poprvé představilo jejich sadistic thrash metal. V naší soutěži vám nabízíme tři kusy tohoto CD, které věnovala firma Warner Music Czech Republic. Abyste měli šanci jej získat, musíte správně zodpovědět otázku:
Zpěvák Kryptoru Pípa (Marcel Novotný) se uplatnil ve filmech pro dospělé. Jaké bylo jeho umělecké jméno pro pornosnímky z devadesátých let?
Odpovědi zasílejte do 27.května do 12.00 hod.na adresu jan.skala1979@gmail.com.

POWER METAL BLAST vol. 11 (NEUTRAL RIMORTIS, SALAMANDRA, EAGLEHEART, PORTA INFERI - 16.3.2013, Brno, Favál

Jak ten čas letí… Brněnští Eagleheart se v rámci jedenáctého ročníku Power Metal Blast rozhodli oslavit svoje desáté narozeniny. A výčet gratulantů - Salamandra, Rimortis, Neutral a Porta Inferi nahnal na jedno pódium prakticky to nejlepší, co se po vlastech českých a moravských v rámci power-speed metalu prohání. A ačkoliv (a nebo možná proto) hned tři položky uvedeného seznamu mám i naživo najeté dost důkladně, o překvapení a nečekané momenty nebyla nouze...více

[25.03.2013]

[7 komentářů ]

JANESESSION - High Five

Jednou z dobrých vlastností slovenských Janesession je fakt, že ačkoliv se drží svého hudebního hard-glam kopyta jak klíště, vždycky se dokáží vytasit s nějakým překvapením, které jejich nahrávku umí zjedinečnit. Řez, který udělali na svém aktuálním EP „High Five“ je poměrně důkladný. Poprvé chybí kytarista Peťo Bulík a poprvé divoženka Jane rezignovala na angličtinu a přešla ke své mateřštině...více

[23.03.2013]

MINDWORK – Eterea

Pražáci Mindwork zaujali veřejnost už svým debutem „Into the Swirl“ v roce 2009 a jejich další počin byl tedy s napětím očekáván. Vyšel na konci předchozího roku a přinesl úkrok stranou od „prosté“ kombinace technického deathu a progu ve stylu Opeth, který přinášela první deska. Album „Eterea“, které zaujme už svým působivým obalem a bookletem, sice pořád prvky tvrdého technnického metalu obsahuje, ovšem už v mnohem menší míře. Větší prostor je tedy dán fúzi s prog rockem a Mindwork tak rozšiřují svůj záběr na mnohem početnější publikum. ..více

[22.03.2013]

[Ray]

U.D.O. - Rev-raptor

„Když si kupuješ desku U.D.O., rozhodně nekupuješ zajíce v pytli…“, asi na málokterou větu se dá beze zbytku přísahat tak snadno, jako na tohle tvrzení, které v souvislosti s deskou „Rev-Raptor“ pronesl v jednom z rozhovorů principál Udo. Ten ještě dodal, že nová deska je přesně takové album, jaké fanoušci očekávají, nové skladby se prostě vyvinuly tak, jak jsou na stříbrném kotoučku zaznamenány a U.D.O. si stále jedou ve svém vlastním stylu. Vlastně je cokoliv zbytečné dodávat, tím je řečeno vše. ..více

[21.03.2013]

MOB RULES - Cannibal Nation

Jako víno! Jako víno zrajou tihle kluci ze severu Německa, takže se, laskavý čtenáři, připrav na článek, kde se to bude hemžit superlativy! Když jsem se před třemi lety popitvával v jejich albu „Radical Peace“, konstatoval jsem, že spíš než tahouny žánru jsou (a nejspíš i budou) Mob Rules částí stabilní namakané základny a jistotou pro fajnšmekry. Na aktuální „Cannibal Nation“ Mob Rules prolomili tuto hranici a stvořili svoje jednoznačně nejlepší dílo. ..více

[20.03.2013]

[hodnocení: 9,5/10]

SABATON, ELUVEITIE, WISDOM - 9.3.2013 - Plzeň, KD Peklo

Popularita švédských Sabaton u nás rapidně stoupá a vypadá to, že se asi jen tak nezastaví. Ještě dnes mám v živé paměti loňský ročník Masters of Rock, kdy si Joakim podmanil bezmála dvacet tisíc nadšených fanoušků. Zpráva o tom, že se tato energická kapela do ČR brzy vrátí, mě tedy rozhodně nepřekvapila. Ovšem, že tato návštěva bude hned trojnásobná a že je ještě k tomu doprovodí švýcarští Eluveitie, to muselo potěšit nejednoho metalistu...více

[19.03.2013]

[Mikka]

SABATON, ELUVEITIE, WISDOM - 7.3.2013 - Praha, Incheba Arena

Kde jsou ty doby, kdy u nás kapela Sabaton, sice populární, ale ještě ne v takové míře, hrála v klubech jako MoR Café, či KD Šeříkovka? S každou další zastávkou každý další rok se koncertní místa pro tuhle skvadru nafukují a nafukují a letos jsme se tedy dočkali toho, že se čím dál úspěšnější Sabaton v čele se sympaťákem s českými kořeny Joakimem Brodénem objevila ve dvou halách a jednom, alespoň podle vzhledu, kulturáku. A naše redakce se na dvou z těchto zmiňovaných zastávek ..více

[18.03.2013]

[Veronika]