Sebastian BACH - Child Within The Man
Nějak mi ta deska sedla a v porovnání s Gangs All...

DOMAIN - Our Kingdom
Výborně. Prvni dvě desky jsou bomby

Blíží se soumrak psaní recenzí?

Power metalové art-motivy na přebalech alb nikdy nepatřily mezi výkvět uměleckého oboru, přesto se zdá, že kapely v poslední době objevují nové dno. Stačí se podívat na covery novinek Freedom Call, Unleash the Archers, Sonata Arctica nebo Rhapsody of Fire, ve všech případech jde o nenápadité malůvky, které vyvolávají v lepším případě úsměv, v tom horším mírnou fyzickou nevolnost. Co je však zajímavé, krom infantility je na nich rovněž možné pozorovat jistou míru umělosti. Právě v tu chvíli se na mysl vkrádá otázka, nakolik za těmito výtvory stojí umělá inteligence. Jakoby hudebníci zadali kreslíři (ať už živému nebo nikoli) několik základních parametrů (např. "drak", "duha", "epická scenerie"), a o nic víc se nestarali. Je pravda, že power metal je kýčovitý žánr a jako takový snese leccos, navíc nejdůležitějším faktorem vždy zůstane hudba. Ta se ve většině uvedených i neuvedených případů těší slušné kvalitě a hlavně nese jasnou "člověčí" stopu, takže není nutné panikařit. Zároveň se ale objevuje čím dál větší počet alb, které jsou stvořeny umělou inteligencí. Jelikož se nacházíme v rané fázi těchto pokusů, je snadné poznat, že za tvorbou nestojí živá persona. Rozdíly už ale v mnohých případech nejsou velké a je třeba počítat s tím, že se budou nadále zmenšovat. Pak bude jenom na nás, posluchačích, s jakou mírou ochoty na tuto nelidskou hru přistoupíme. Já osobně se jí účastnit nehodlám, ale zároveň si kladu sžíravou otázku: budeme vůbec v budoucnosti schopni poznat rozdíl mezi tím, co vytvořil člověk, a co má na svědomí AI? A nepřibližuje se tím pádem soumrak psaní recenzí? Zatím není třeba bít na poplach, ale nikdo nemůže s jistotou říct, jak dlouho tento stav ještě vydrží...

Petr Štěpnička, 20. 5. 2024

METALLICA + MACHINE HEAD + MNEMIC (3.6.2008, stadion SK Slavia Praha v Edenu)

METALLICA je kvalitní a zároveň dokáže oslovit široké spektrum lidí. Přišly totiž různé typy. Jeden z návštěvníků měl dokonce masku Fantomase, a bylo tam i jedno dlouhovlasé UG individuum v blackmetalovém triku s pyramidami na ruce, zakrváceným dolním rtem a náplastí přes něj i zbytek pysku. ..více

[07.06.2008]

[(aa)]

PARRICIDE/INCARNATED/REEXAMINE – The 3 Ways Of A Brutality

Grind a split CD, pojmy, které se mohou již takřka rovnat. Neznám žádnou zavedenější grindovou partu, co by na svém kontě neměla alespoň jedno splitko a sedmipalec. Společné album „The 3 Ways Of A Brutality“ tentokrát doputovalo ze sousedního Polska. ..více

[07.06.2008]

[Venca Votruba]

INFESTUM - Ta Natas

Konečně se mi po dlouhé době dostal do ruky zajímavý materiál. Jedná se o black metalovou partičku z Běloruska. Východní kapely se povětšinou nesou v tzv. slavonic duchu, jenž prýští nacionalismem o sto šest. Seskupení Infestum se však těmto zaběhlým názorům vyhýbají, a to celkem úspěšně.

Infestum produkují kvalitní black metal plný zajímavých samplů, které ..více

[06.06.2008]

[Ascela]

STRATOVARIUS - Fright Night

Dávno tomu…. V úvodníku k retro recenzím jsem ještě na stránkách Metal Mana avizoval, že smyslem tehdejší „Archy“ je oživit některá pozapomenutá jména metalové historie a přitom se vyhnout těm známým a ještě známějším kapelám, o kterých si můžete přečíst snad i v Mateřídoušce. Ovšem pravidla jsou od toho, aby se porušovala a tak je tu výjimka. Domnívám se však, že aktuální dění kolem (dnes už bývalé) party Tima Tolkkiho, je dostatečným důvodem k ohlédnutí se za činností kapely, která ač navenek..více

[05.06.2008]

HARLEJ – University

Bez zbytečných keců a rovnou na věc. Přesně takovou větou by se dala vystihnout nová deska HARLEJe. Platí to jak o vydání, tak o hudbě samotné. Kdyby se člověk občas nepodíval za výlohu nějaké prodejny CD, ani by nevěděl, že pánové zase něco ukuchtili. A že to Kolinssovi s tou univerzitní hučkou vyloženě sluší, hehe.

Nebudu to nijak okecávat, budu přímočarý jako kapela na novém CD. ..více

[04.06.2008]

[Venca Votruba]

[13 komentářů ]

[hodnocení: 4/10]

RIMORTIS, SECOND END, EPITAF - 31.5.2008, Úmyslovice

Nedávno jsem se svého milovaného šéfredaktora ptal, jestli mu není trochu smutno z toho, že se už stráááášně dlouho neobjevila na MFMM nějaká podrobnější zmínka o kapele Rimortis. No, protože Venca z toho byl vyloženě nešťastný (:-) ), přeškrtal jsem svůj plánovací kalendář, kde jsem nejbližší setkání s kapelou měl naplánované až na jejich podzimní zastávky v Pardubicích a v Hradci a vydal jsem se na domovskou půdu Rimortis, do Úmyslovic. Uznejte, že křest prvního DVD „…už bijí zvony“ je událostí, kterou by si, ..více

[03.06.2008]

[7 komentářů ]

NONSENSE - Genius Loci

Svébytná nálož pro silné povahy je tahle novinka od velkomeziříčských Nonsense. S jejich tvrzením, kterým vás přivítají na svých webových stránkách a které naznačuje, že nejspíš nepůjde o bezbřehou lásku na první poslech: „…snažíme se odbourat předsudky, spojit a stmelit zdánlivě neslučitelné hudební styly do přijatelné podoby... “ bych zase až tak úplně nesouhlasil. Kromě hudebních stylů totiž Nonsense spojují i další formy (nejen) umělecké činnosti. Takže si můžete připadat třeba jako u zhudebněné recitace ..více

[02.06.2008]

JESU – Conqueror

Pokud bychom hledali nejplodnější kapelu loňského roku, jednu z předních příček by bezpochyby obsadili post-doomoví Jesu. Parta okolo Justina K. Broadricka (ex-Napalm Death a jiní) v roce 2007 opravdu nezahálela a kromě recenzovaného alba Conqueror vyšla na světlo světa ještě se třemi EP a jedním splitem. Šuplík se staršími nahrávkami a demo skladbami pak vymetla na desce Pale Sketches. Asi i Vás hned napadne, jaký může být výsledek. Můžu se zaručit za to, že Conqueror opravdu stojí za poslech ... a to ne jeden. ..více

[01.06.2008]

[LukArcher]