Pěkně v tichosti a bez zbytečného humbuku. Tak by se dalo okomentovat vydání nové desky tuzemské stálice heavy metalu KRLEŠ. „Perunovo requiem“ je v několika ohledech přelomová nahrávka. Jednak se na ní premiérově v nových věcech prezentuje zpěvandule Lucie Roubíčková a poprvé kapela vlezla do studia bez výrazného kytaristy Jiřího Karpjuka, kterého nahradil šestistrunník Sali. Jak se se svým postem obě persóny popraly? Celkem v pohodě.
Čekat od KRLEŠe nějaké výraznější uhnutí z jasně nalajnovaného směru předešlé tvorby je takřka bláhové. Pětici muzikantů okolo kytaristy Radka Sádovského je v klasickém heavy metalovém kabátě dobře, tak proč se snažit o něco jiného. Ano, „Perunovo requiem“ je nahrávka přesně taková, jako ty tři předešlé – občas heavy, občas bigbít, stále ale zábavná. Co vždycky KRLEŠ uměl, je napsání chytlavé skladby. Nebojte, i tentokrát se vám několik refrénů a melodií do šedé kůry mozkové zažere. Jedním z jasných kandidátů je například výborná „Posedlost“, kde je největším kladem hlavně Lucčin sympatický projev. Za vrchol desky bych bez přemýšlení určil mírně vymykající se pecku „Prokletá“, kde se mi hodně líbí pomalá a značně melodická část. Zajímavá a kompozičně nejdotaženější věc. Na opačné straně pak stojí úvodní vykrádačka sama sebe „Soumrak bohů“ a poněkud nevkusně otextovaná „Nechte mě bejt!“. Tentokrát chybí značně odlehčená kravinka ve stylu „Hymny politiků“ nebo „Tma nad Evropou“, ale to je jen menší mínus. Horší je, že stejně jako na předešlé nahrávce „Slzy Arkóny“ chybí strhující balada. Nechápu, vždyť dříve kapele ploužáky tak šly...
Největším pozitivem „Perunova requiem“ je to, jakým stylem odsejpá. Člověk se nenudí a v pohodě si s kapelou notuje. Oproti předešlým nahrávkám mi novinka sice nepřijde tak kompozičně barevná, ale tento nedostatek balancuje vyrovnanost samotných skladeb. Nepovedený je ovšem opět zvuk. Je fajn, že oproti „Slzy Arkóny“ již není tak nevýrazný a nahuštěný, ale na stranu druhou nemá potřebné koule. Ve finále se mi zdá novinka ze všech desek KRLEŠe zvukově nejslabší. Oproti best of „Time To Rise“, které bylo nabušené, velký krok zpět.
Dobrým faktem je, že Lucka do kapely náramně sedla. Svým agresivním projevem má daleko blíže k původní zpěvačce Simoně, což jistě mnoho fanoušků vítá.
Tak či tak, „Perunovo requiem“ někdo přijme, někdo nepřijme. Pokud jste fanoušci českého heavy metalu, tak nebudete mít problém. Je to prostě velice solidně zahraný bigbít, který se dobře poslouchá. První dvě klasické nahrávky KRLEŠe jsou ale stále nepřekonány (nepočítaje best of).
|