Takhle nějak by to mělo dopadnout, když se muzikant rozhodne udělat sólové album. Hledat Ruuda Jolieho mezi autory v domovských Within Temptation je značně sysifovská práce, takže očekávat, že eponymní prvotina jeho projektu For All We Know bude příliš nasáklá vůní pokušitelů by bylo značně troufalé. Ruud vypustil do světa to, co nosí v hloubi svojí duše a ono to s Within Temptation zjevně moc nesouvisí. K Ruudově cti nutno zdůraznit, že informace o téhle pomyslné domovské vazbě je spíš otázkou trápící novináře, než něčím, co by bylo na albu „For All We Know“ prvoplánovitě zdůrazňováno. A pokud by snad k případné koupi alba „For All We Know“ bylo jediným důvodem hledání nitek, vedoucích k Withinům, asi budete mít zaděláno na jeden z největších letošních šlápanců vedle.
Toto konstatování se ovšem týká pouze vztahu k domovské kapele. Jinak totiž Ruudova intimně melancholická, lehce art-progresivní a zadumaná rockově křehká zpověď působí jako hodně citlivé a příjemné pohlazení po duši. O to víc překvapující, že Ruud Jolie, který je až na jednu skladbu výhradním autorem i producentem, neměl potřebu stát se hlavním hrdinou desky (byť pochopitelně základ je právě v jeho posmutnělých melodiích) a přenechal tuhle čest pěvci (někdy spíše rytmickému vypravěči) Wudstikovi, který se ukázal být pro interpretaci zasmušilých pocitů báječnou volbou.
O jiskřivé spolupráci obou jmenovaných (nemluvě o tom, že otevírací skladba pochází z pera nikoliv Ruudova, ale Wudstikova) svědčí především úvodní „Blind Me“, která dokonale vtáhne do světa For All We Know zásluhou temného kytarového motivu, posmutnělého piána i nádherně podmanivého Wudstikova hlasu, který s minimem úsilí dokáže vybouřit emoce na maximum.
Dynamičtější „Busy Being Somebody Else“ s hravým muzikantstvím, poetickým refrénem i dokonalou schopností včas zdramatičtět i brnknout na agresivnější notu (bravo, pane Jolie!) tvoří protipól nálad For All We Know. Další výjimečnou záležitostí je skvěle vygradovaná kraťounká citlivka „Keep Breathing“ s vokální výpomocí šesti pěvců, z nichž je nezbytné vypíchnout především parťačku Sharon den Adel a „Embrace/Erase/Replace/Embrace“, která nejenže opět výrazně zavíří s emocemi, ale díky jedovatému odstínu Wudstikova hlasu dokáže nabídnout i slušnou porci vzrušení.
„For All We Know“ není dokonalé album. Občas se můžete dokonce přichytit u toho, že jej zcela přestáváte vnímat, tak moc umí být nevtíravé a nenápadné. Ale zároveň je nabité emocemi, hudebním uměním i elegantními nápady. Dobrovolně se vzdává těch příznivců, kteří touží po nablýskaných efektech (anebo třeba do metalu obaleného chytrého popu, který dokázali k dokonalosti přivést Within Temptation), ale těm, kteří jsou zvyklí hledat někdy i hodně hluboko pod povrchem, nabízí hodně zajímavou nálož.
|