Opravdu nevím, jestli bych desce „3 Eyes of Time“ dal za normálních okolností tolik šancí a jestli bych ji poslouchal tak dlouho. Na první poslech mě vůbec nezaujala, a právě proto se mi k ní i obtížně vracelo. Přesto jsem dokázal materiál pečlivě nastudovat a dokonce si i některé jeho části oblíbit. Stále však finskou kapelu Antipope nepovažuji za svůj šálek kávy, ačkoli je jejich novinka (alespoň částečně) zařazena do škatulky progressive metal.
Ono se do jisté míry s tímto označením dá souhlasit. Alespoň ve srovnání s předchozími počiny je aktuální novinka skutečně o něco „progresivnější“. Zásluhu na tom mají nejspíš větší zkušenosti a vyzrálost, vždyť se taky jedná už o třetí zářez do diskografie. Přesto bych si „3 Eyes of Time“ dovolil zařadit spíš někam mezi žánry jako je doom či gothic, určitou spojitost vidím i s trochu „atmosféričtějším“ pojetím rocku, jako to předvedli na své nejnovější desce švédští Tiamat. Oproti dřívějšku se navíc finské kvarteto rozhodlo opustit všechny blackmetalové prvky, celé dílo je tak značně přístupnější.
Po instrumentální stránce se vlastně nedá nic moc co vytýkat. Antipope jsou schopni vybudovat velmi silnou a gradující atmosféru, kde v hlavní roli září skvěle využité kytary. Ty kromě klasického riffování vyznívají na některých místech skoro až „post-rockově“. Větší problém (alespoň u mě) nastává s hlubokým vokálem Mikka Myllykangase.
Ten sice nepostrádá naléhavost, na mě osobně ale působí trochu nezáživně, na některých místech až nudně. Poslechnout si tedy celé album (bez přerušení) je pro mě značně obtížné. Všechny skladby jsou postaveny na stejném principu, a vokálním linkám tak chybí nějaký překvapivý moment. Některé skladby můžou zaujmout, ale jako celek úplně nefungují.
Pro žánrové fanoušky by to však nemusela být až taková přítěž (a jistě si k celkovému hodnocení můžou jeden bod přidat).
Antipope se svojí třetí deskou nejspíš neohromí, ale ani neurazí. Nepochybuji však o tom, že si své příznivce najdou. Skladby jako „Close" nebo „Exposure" by si ostatně šanci zasloužily.
|