NIGHTBLAZE - Nightblaze
Pro vyznavače AOR/melodicrocku nebude od věci...

RAGE - Afterlifelines
Nemohl jsem to najít ve vyhledávání. A díky za...

Marc B.K. (JANESESSION) - Hranie, skladanie, párty, sex zákusky, rock ´n´ roll - to ide z nás úplne prirodzene.

Slovenští JANESESSION slaví v těchto dnech svoje desáté narozeniny. Vlastně se stalo už tradicí, že se při vhodné příležitosti přihlásí o slovo bubeník této svébytné a nezaměnitelné kapely Marc B.K. A protože jsme letos lehce pozapomněli zdrbnout nedávno vydané EP “High Five”, stala se aktuálně chystaná oslava tím správným důvodem k tomu zase jednou spolu prohodit pár slov. Takže Marcu, už pečete dort?

Janesession právě úspěšně završili první dekádu svojí existence – pojďme trochu zavzpomínat. Dokážeš ještě z hlavy vydolovat, jaké jsi měl pocity, když poprvé zaznělo „my jsme Janesession“, když jste poprvé stáli společně na pódiu, když jste vydali svoje první cédéčko?
Je to síce dávno, ale mám pamäť ako korytnačka a keď si na niečo potrebujú spomenúť moji parťáci, tak sa pýtajú mňa. Keby som si tak pamätal znalosti ako historky... :D V roku 2003 sme začali skladať pesničky v trojici s Jane Razor a Peterom B. Presne sme od začiatku vedeli, čo chceme byť. Žiaden kompromis. No a keď sme mali prvé dve veci "Trust me!" a jednu, čo sa volala nejak na “B” a neskôr z nej vznikla skladba "1987", tak sme vážne uvažovali nad názvom. Keď sme šli z jednej skúšky, tak Jane povedala: "Čo tak Janesession?" No a bolo to! :D Potom keď sme spolu stáli na pódiu, po prvý krát to bolo na grind coreovom festivale v Dunajskej strede :D, tak bolo skvelé počuť ľudí, ako na nás volali a že sa im to páči a bavia sa. Ja osobne som cítil, že začína niečo výnimočné. Možno to bolo preto, že to bolo na 100% podľa môjho vkusu, ale aj preto, lebo chémia fungovala a funguje ako nikdy s nikým iným. JS sú organizmus a nie kapela. Na prvé demo spomínam strašne rád. To bolo nahraté live a Jane na druhý deň na mixe zmazala všetky spevy a nahrali ich znovu. Nie preto, že by boli zlé. Ale pretože mohla. No a na prvé oficiálne CD “I:Summuer Metal” som extrémne pyšný. Od chvíle, keď sme ho dokončili až dodnes ho považujem za prvý z vrcholov.

Co jsi před těmi deseti lety od společného hraní očekával? Co z toho se splnilo, co z toho je zatím jen ve výhledu a na co jste už rezignovali? Tvůj výrok o tom, že nikdo z muzikantů jako dítě nesnil o tom, že bude hrát převzaté písničky často s oblibou používám. Jak bude znít jeho druhá část, totiž o čem snil Marc B.K. jako dítě a o čem sní jako dospělý chlap?
Samozrejme ako dieťa som sníval o tom, že budem druhý Maťo Ďurinda. Došlo to tak ďaleko, že keď som išiel na karneval v tretej triede ako 8 ročný, išiel som v maske Maťa Ďurindu. :D Problém nastal, keď som sa objavil v telocvični školy na onej akcii, tak tam bolo ďalších 40 Maťov Ďurindov :D :D :D Možno tam je základ mojej nechuti napodobňovať kohokoľvek :) Každá kapela, ktorou som kedy prešiel, bola osobitá. Ovplyvnená samozrejme vzormi, ale nemal si ju medzi ostatnými problém spoznať. To isté sme chceli aj s Janesession. Myslím si, že nie je problem, ak už s nami raz dôjdeš do kontaktu, potom rozpoznať napríklad v rockovom rádiu náš rukopis. Toto bol prvotný cieľ. Druhý cieľ bol, ako vravieva Aleš Brichta, zanechať stopu a to sa nám pomerne darí. Môžme mať x neprajníkov, ale vstúpili sme do ich života a donútili ich sadnúť na ten internet a anonymne nám vynadať :D Je to ale pre nás určite lepšie, ako keby niekto povedal: "Hmmm! No je to .... v pohode." Našťastie, ale máme fanúškov, ktorí sú úžasní a dokážu sa o nás aj pobiť. Hlavne, keď potom prídu a povedia nám, že vďaka nám začali počúvať rockovú hudbu, že si dievča dalo prvú pusu s chalanom pri našom songu, alebo že si nás hrali na svadbe, tak vieme že všetko je úplne v poriadku a robíme to správne. Ja som očakával niečo na tento spôsob a samozrejme som žil v nádeji, že čo keď náhodou, ale JS sú kapela, ktorá, ako rád upozorňujem, robí len čo chce. Takže je to s nami niekedy zložité :) V sezónach 2006-2008 sme hrávali 80 krát do roka a neinvestovali vlastnú ani korunu. Medzi fans v niektorých mestách bola taká malá JS mánia. Vtedy som mal pocit, že by sa niečo naozaj mohlo podariť. No a prišla svetová finančná a kultúrna kríza a celý svet sa presťahoval na internet a hlavné mesto je Facebook. Ktoré kapely to nezabilo, začínali odznova.

Které období by sis chtěl zopakovat a které naopak bys nejradši zapomněl, vynechal či přeskočil? A při bilancování desetiletky, které události se objeví v kolonce „best of“?
Ja nerád žijem minulosťou. Fantastické bolo obdobie prvých dvoch platní, ale to zas v kapele neboli Tommy Screw ani Big D. Niežeby som nemal rád a nerád hral s Petrom B a Miňom Lemmy Bulíkom v tej dobe, práve naopak, ale všetko je teraz správne. Vynechal by som celé obdobie okolo III:Nothin´But Trouble. To bol jeden veľký prúser. Jediné, čo to dokázalo prekonať, bolo priateľstvo vtedajších členov JS a pesničky. Asi by som ešte zmazal z nášho života osobu pána gitaristu Vavreka, ktorý hral s nami v období našej poslednej dosky. Udalosti v kolónke "best of"? No určite každé hranie s veľkou kapelou, všetko čo sa nám podarilo ako bonus ku klasickému UG štandardu. A samozrejme každá skvelá párty a bolo ich neúrekom, historka....tých sú stovky a raz napíšem humoristickú knihu, a každá úžasná fanynka.

Jakou máš představu o tom, kde by Janesession měli být za dalších deset let?
No hlavne aby boli tu a stále sa bavili a hlavne ľudí bavili.

Jak moc náročné tyhle roky pro tebe byly? A dneska po těch letech, kdybys tehdy na začátku věděl, co tě čeká, pustil by se do toho znova?
Náročné to bolo po stránke manažérskej. Všetko ostatné...hranie, skladanie, párty, sex zákusky, rock ´n´ roll , to ide z nás úplne prirodzene. No manažment je vec ktorú vôbec neviem, ale zatiaľ som stále jediný, čo to dokázal držať pokope a v chode. Ale nikdy by som nič nemenil.

Jak budou vypadat oslavy vaší desetiletky, co chystáte za akce? Bude dort :-) ?
No prvá malá oslava prebehla včera v kruhu priateľov. Ani sme tam neboli komplet, lebo Big D. pracoval a Tommy leží doma chorý. Bude veľká párty s nejakými ex členmi, vydavateľom, priateľmi, spolupracovníkmi, a aj fans tam nejaký budú. Tam dúfam bude aj tá torta :) Potom predbežne 2.11. bude výročný koncert v Bratislave s niektorými vybranými ex členmi a hosťami. malo z toho pôvodne byť DVD, ale žial po skoro dvoch rokoch príprav to celé šlo do prdele :(. No a ako oslavu nášho gulatého výročia sme zadarmo na stiahnutie pripravili pre fans nový song v novej zostave a s hosťami Petrom B. a Shipkom. Bude aj slovenská a aj anglická verzia. To bude behom najbližších dní vonku.

Pojďme se ještě vrátit k vašemu letošnímu EP „High Five“. Jaké na něj máte ohlasy? A kdy lze očekávat nějakého následovníka?
Ohlasy sú výborné, ako od odbornej kritiky, tak aj od fans. Hlavne v CZ sa tešia zo slovenčiny. Nasledovník je už napísaný skoro komplet. Točiť by sa mohlo aj zajtra :D Bože toto hovorím pri každom rozhovore s Tebou :D Uvidíme kedy sa niečo začne robiť. Ale dúfam, že čoskoro.

Na desce jste poprvé dali přednost své mateřštině před angličtinou. Jak to přijali fanoušci, jak se to zalíbilo vám a co v tomto směru můžeme očekávat do budoucna? Dojde na dvojjazyčné verze cédéček? Které ze skladeb se staly součástí vašeho živého playlistu, které z novinek kvitují nejvíc fanoušci, co si z nových věcí zahraješ nejradši Ty?
Fans u nás aj u Vás to majú radi a tešia sa tomu. Vedia, o čom spievame a okamžite si môžu spievať s nami. Ja dúfam, že budú dvojjazyčné verzie. Hráme vlastne všetky veci z “High Five” a ja najradšej hrám song "Ja to dám". Fanúškovia fičia na "Xicht", "Moje mesto" a "Ja to dám". Nám sa to veľmi zapáčilo. Otvorilo to mnoho pred tým zavretých dverí. Aj umelecky a aj manažérsky.

Co vaše aktuálně nová sestava? Můžeš blíž představit nového kytaristu a co od jeho příchodu očekáváš, v čem je jeho největší síla?
Duri Big D Bránsky kedysi ako mladučký hrával aj s Petrom a od roku 2005 chodil na všetky koncerty JS v Bratislave a okolitom svete. Bol a je skutočne ortodoxný fanda. Zoznámili sme sa a stali sa kamarátmi, potom začal jazdiť ako náš bedňák, zaskakoval ešte v roku 2007 za Miňa na basu, keď mal Miňo iné povinnosti, potom nás chvíľu manažoval, robil web a od III:Nothin´But Trouble napísal so mnou a Jane nejaký ten song na každý album. Na každej našej doske spieval aj v zboroch. Takže bol kapele strašne blízko. Dokonca od roku 2009 s ním hrám v projekte Tits of your girlfriend. Hrali sme spolu v Heretic999 a Triple Goddess. Najnovšie spolu hráme v Daggerose. Takže to bol logický krok. A vyhlasujem, najväčšia spokojnosť. Duri je skvelý gitarista, kreatívny a pri tom moderný. Je tvrdší a má masívny zvuk. A čo je vážne super, je veľký skladateľ. A ešte jedno plus....ako jediný dokáže mňa zastaviť, keď prezentujem hovadinu a tvárim sa, že je to deviata symfónia :D :D

Jak to na léto vypadá s koncerty?
Festivaly hlavne v CZ, ale žiadne veľké. Nemáme z čoho platiť státisícové všimné usporiadateľom a dvakrát máme klubovku. Hráme dosť tento rok.

Jaké jsou nejbližší plány, s čím Janesession tradičně překvapí v dalším kole?
Plány som tak trocha už prezradil. Teraz je to výročie, tak sa hráme s tým. Ja myslím, že v auguste po dovolenkách sa začneme preberať novými pesničkami a začneme na nich pracovať. Chystá sa veľa vecí, o ktorých sa ešte nemôžem hovoriť, ale niektoré budú prekvapivé....

A závěrečný prostor pro to, co bys rád řekl, aniž bych se tě na to zeptal :-)
Nerád sa opakujem, ale toto opakujem často. Podporujte kapely s vlastným materiálom. Netvrdím, že si musíte vybrať práve nás, ale ktorékoľvek talenty čo do toho dajú srdce a dušu. Svet bude potom krajší. Ďakujem za super rozhovor a prajem pekný deň :).

janesession.sk