IMPERIAL AGE - New World
No, je vidět, že co člověk, to názor. Protože za...

NIGHTBLAZE - Nightblaze
Pro vyznavače AOR/melodicrocku nebude od věci...

Oliver MARKUS (AMATEA ADEA) - Chceme sa porovnávať iba s tými najlepšími

Přichází královna Amatae…, ti, kteří se před šesti lety byli podívat na Masters Of Rock, možná si na progresivce z Košic Amatea Adea vzpomenou. Pokud snad ne, nevadí, stačí mrknout na jejich profil na Bandzone a udělat si obrázek o schopnostech kapely prostřednictvím jejich loňského EP „Mirror Of Equity“. A zbývající informace o Amatea Adea dodá v následujících řádcích kytarista Oliver Markus.

Na úvod našeho povídání bych tě rád požádal, abys kapelu Amatae Adea blíž představil, kdo kapelu tvoří? Při získávání informací o vaší kapele mě překvapilo, že vznik Amatea Adea se datuje do roku 1998. Čím to, že do současné doby máte na kontě pouhá dvě EP a který okamžik z vaší historie považuješ za nejdůležitější?
Aktuálnu zostavu kapely tvoria Peter Hajdu (spev), Richard Kozár (gitara), Peter Hozza (basgitara), Pavel Fabián (bicie) a Oliver Markus (gitara). Rok 1998 je obdobie, kedy som sa s Rišom rozhodol, že niečo podnikneme a začali sme kapelu dávať dokopy. V skutočnosti sme ako kapela začali fungovať až v roku 2004. V tej dobe sme mali aj klávesy (Matúš Ferko a neskôr Maroš Zakuťanský). Od začiatku nám bolo jasné, že sa chceme uberať prog – power metalovou cestou. Za najväčší hudobný úspech považujem účasť na Masters Of Rock 2008 (v tej dobe sme mali za sebou prvé EP „The Gift Of Light“), čo bol zároveň aj začiatok úpadku kapely. Pôvodný spevák (Dušan Marko) a Matúš Ferko – klávesy išli študovať. Neskôr sa porúčal bubeník. Odišiel na nejaký čas za zárobkom do GB. Takže nám neostávalo iné, iba kapelu na chvíľu hibernovať. Znova nakopnúť kapelu trvalo nejaký čas. Jednak nájsť vhodného speváka a klávesáka vôbec nebolo jednoduché a zabralo to viac času, než by sme chceli. Vydaním druhého EP „Mirror of Equity“ sme iba zužitkovali skôr zložený a sčasti nahratý materiál. Či to bolo šťastné riešenie alebo nie nech súdia iní. Nám bolo ľúto nechať tie skladby ležať, pretože ich považujeme za veľmi dobré.

Jak velký význam přikládáš textům, jaká témata vás zajímají, nakolik se v nich odrážejí vaše vlastní pocity a prožitky? Název vaší kapely by měl být přeložitelný jako „Příchod královny Amatae“. Nakolik vám je tahle mytologická postava, případně mytologie jako taková, blízká?
Máš u mňa malé bezvýznamé plus. :D Si doteraz jediný, kto si dal námahu s prekladom názvu kapely. Nehľadal by som za tým nič extra. Chceli sme pre kapelu iný, hlavne nie anglický názov, a tak sme si vzali názov podľa skladby „Amaté Adea“ od Adiemus. Na to už tak nejak nadväzovali texty. V tomto mal náš spevák voľnú ruku a texty boli výhradne jeho parketou a teda na otázku by vedel odpovedať najlepšie. Pre mňa osobne je táto mytologická postava trošku neznáma, pretože aj napriek všetkej snahe som sa o tejto dáme veľa nedočítal. Asi som sa mal viac snažiť :-). Vo všeobecnosti mám však veľmi kladný vzťah k starogréckej mytológii.

Když jste kapelu zakládali, jaké jste s ní měli ambice a plány, jak daleko jste se na téhle cestě dostali a co je v současné době pro tebe tím největším hnacím motorem?
Keď sme kapelu zakladali, mali sme hlavne spoločný záujem a predstavu. Ono tie predstavy sú vždy obrovské. Až by som povedal, že sú to sny. Vždy sme chceli iba hrať a koncertovať. Toto malo byť naše celodenné zamestnanie. V podstate tomu stále veríme. :) Žiaľ dnešná doba hudbe nepraje. Trh je presýtený, technicky zdatných muzikantov je čím ďalej tým viac a občas mám pocit, že všetko už bolo vymyslené. Pri všetkej úcte voči kapelám ako je Iron Maiden, Judas Priest a.i. ak by sa mali dnes postaviť na rovnakú štartovaciu čiaru s inými kapelami, nemali by šancu.

Amatae Adea se hlásí k progresivnímu metalu, co je pro tebe na tomto stylu nejpřitažlivější, které kapely jsou vašemu hudebnímu cítění blízké a čím se dle tebe vaše hudba nejvíc odlišuje od stylově blízké konkurence?
Mám rád technické a komplikované témy, ktoré sa prelínajú s melancholicko-melodickými motívmi. Neviem, čo našu kapelu môže odlišovať od konkurencie. Priznám sa, že sa tým ani nezaoberám. Snažíme sa našu hudbu robiť tak, aby bola melodická, rytmická a príťažlivá pre človeka, čo má rád metal, ale hlavne musí baviť nás. :) Medzi naše obľúbené kapely patria samozrejme Dream Theater, Symphony X, Adagio, Evergrey a mnoho iných. Ak sa pýtaš prečo, je to preto, že tieto kapely predstavujú absolútnu špičku v žánri a my sa chceme porovnávať iba s tými najlepšími a podobať iba tým najlepším.

V loňském roce jste představili svoje druhé EP „ Mirror Of Equity“, můžeš tuhle nahrávku představit blíže? Od vašeho debutového EP jej dělí šest let, v čem vidíš největší pokrok či rozdíl mezi těmito dvěma nahrávkami? Máte v plánu nějaké pokračování, plánujete v dohledné době vydání nějakého full-alba?
„Mirror Of Equity“, ako som už spomenul, je materiál zčasti nahratý už v roku 2007. Nanovo sa tam nahrával iba spev. Preto toto EP mnohým neznie moderne. Stojím si ale za ním a myslím si, že tie skladby si zaslúžili byť vydané. Vzhľadom na to sa tieto dve EP podľa mňa nedajú porovnávať. Dokonca boli mastrované aj v rovnakom štúdiu a teda až na spev sú si dosť podobné. Čo sa týka plánov do budúcnosti určite by sme chceli vydať plnohodnotné CD. Samozrejme už s novým materiálom, ktorý pribúda. Na koncertoch už hrávame aj nejaké nové skladby a myslím si, že majú úspech. Otázka znie, či sa vydať cestou vydávania CD alebo iba streamovať a predávať digitálne. Na toto si budeme musieť odpovedať v kapele.

Jak jste na tom s živým koncertováním, z těch akcí, na které na vašich stránkách lze najít avízo bych řekl, že se zaměřujete spíš na větší akce než klasické kluby. Je to cílená strategie, nebo to vyplývá z toho, že takříkajíc nejste v centru dění? Je podle tebe na Slovenku těžší prosadit se pro kapelu z Košic než třeba z Bratislavy?
Áno s kapelou sa snažíme zamerať hlavne na väčšie udalosti, festivaly atď. Nemôžem povedať, že by sme kluby odmietali. Veľa krát sa kapely spájajú a kooperujú, len aby nejakým spôsobom finančne vykryli náklady a mohli urobiť nejaký koncert. Preto sa spájajú kapely z východu s kapelami zo západu a opačne. Vždy je to aj otázka peňazí. Všeobecne vidím problém v tom, že ľudia nie sú ochotní zaplatiť si za vstupné na taký koncert ani sumu 5€. Neviem, či sa to človeku zdá byť veľa, ale keby vedel, koľko úsilia kapelu stojí zorganizovať také niečo, možno by aj zmenil názor. Pravda je, že na tejto úrovni je to stratová vec a kapely ju robia hlavne v snahe zahrať si a predviesť sa. Teda určite tie, ktoré hrajú svoje vlastné veci. A v tomto sa pred nimi skláňam, pretože hrať vlastné veci je omnoho ťažšie, ako hrať v nejakej revival alebo tribute kapele.

Kde je možné vás v dohledné době vidět a nechystáte se zase někdy objevit v České republice?
Momentálne máme naplánované dva koncerty v Košiciach. Plánuje sa niečo vo Veľkom Krtíši, Bratislave, Maďarsku a ČR. Tieto podujatia ale ešte nie sú dohodnuté, takže o nich budeme informovať neskôr. Čo sa týka ČR ja osobne by som sa tam veľmi rád vrátil, či už do nejakého dobrého klubu alebo na nejaký festival, pretože mám veľmi kladný vzťah k tamojšiemu publiku. Naše snahy o kontaktovanie organizátorov festivalov zatiaľ narážajú na tvrdú bariéru. To isté by sa dalo povedať aj o kluboch. Čím ďalej od Košíc ideme, tým je to nákladnejšíe a nie každý je ochotný akceptovať určité finančné požiadavky. A už vôbec sa tu nedá hovoriť o nejakom zarábaní peňazí.

Vedete si nějakou statistiku ohledně koncertů, kolik jich máte za sebou a který považuješ za nejvydařenější?
Štatistiky si nevedieme. Tých koncertov zas až tak veľa nebolo. Ale zato na každý koncert sa tešíme a veľmi si ho ceníme. Asi žiadny koncert, ktorý sme doteraz odohrali nemôže konkurovať MOR. Napriek tomu každý koncert sa nám viaže s nejakými spomienkami, pretože popri hraní sme si užili aj kopec srandy. :)

Co pro tebe bylo z pohledu muzikanta i fanouška top událostí 2013 (koncert, festival, album apod.) a proč?
Tu asi nebudem konkrétny. Z pohľadu fanúšika je pre mňa vždy veľká událosť, keď vyjde nový album nejakej mojej obľúbenej kapely, alebo keď mám čas dostať sa hoci aj na nejaký ten koncert, nakoľko som zaneprázdnený inou činnosťou – hlavne teda stálym zamestnaním. Z pohľadu muzikanta je pre mňa top udalosťou ktorýkoľvek koncert AA alebo kúpa nového nástroja, ako tomu bolo naposledy.

A teď už jen závěrečný prostor pro to, co bys rád řekl, aniž bych se Tě na to zeptal :-)
Na záver chem poďakovať za priestor, ktorý kapele Amatae Adea dávate. Chcem poďakovať všetkým, ktorí našu kapelu podporujú, či už vybavovaním koncertov, pomáhaním pri ich organizovaní, počúvaním a kupovaním našej hudby alebo osobnou účasťou na našich koncertoch. Prajem si, aby Vás bolo stále viac a viac. :)

Bandzone kapely

Vydáno: 30.03.2014
Přečteno: 2328x