22.01.2019
FROZEN CROWN
Italská powermetalová kapela má již přichystané album, ..více

22.01.2019
TOBY HITCHCOCK
Americký zpěvák využil pauzu, kterou si vybírá jeho ..více

21.01.2019
BLOODBOUND
Novinka kapely ponese titul "Rise Of The Dragon Empire" a ..více

20.01.2019
CRYSTALLION
Německá powermetalová kapela oznámila dvě novinky: tou ..více

20.01.2019
IRON SAVIOR
Album „Kill Or Get Killed“, které vyjde 8. března, ..více

19.01.2019
MALEVOLENT CREATION
Jedna z ikon světového death metalu vydala studiovku s ..více






SOULFLY - Ritual
Dosud žádná reakce? No toto :))) Tak CD mám do ..

DALLIAN - Automata
JT: To mě těší, že tě to zaujalo:-) ..

SOILWORK - Verkligheten
Příjemný a kvalitní poslech. To leckdy naprost ..

DALLIAN - Automata
Fajn tip na muziku, zařazuji do svého playlistu ..

TRAUTENBERK - Ticho nad pekáčem
Je tam několik málo skladeb, které stojí za po ..

PINK CREAM 69 - One Size Fits All
Dle mě nejlepší deska s Derrisem ..

PINK CREAM 69 - Games People Play
Nejlepší deska s Derisem, famózní nadčasový ..

PINK CREAM 69 - Games People Play
rozumím tomu, už jsem to zmiňoval, psát recky ..

PINK CREAM 69 - Games People Play
U mě je tedy předchozí deska zapsána výrazně ..

Redaktorská bilance roku 2018 - František Šafr
Když jsem v loňském roce slyšel Brichta zpíva ..




Za poslední měsíc:
Redaktorská bilance roku 2018 - Pagan
1567x

Redaktorská bilance roku 2018 - Pepsi Stone
1295x

Redaktorská bilance roku 2018 - Veronika
1029x

Redaktorská bilance roku 2018 - Supermartonátor
933x

METAL CHURCH - Damned If You Do
916x

ZÁVIŠ - Jak šla léta u starýho kokota...
880x



25.01.2019
ZÁVIŠ, ČERSTVĚ NATŘENO ..
JIHLAVA - Brick Bar, začátek od:20:00, vstupné: 150,-Kč

01.02.2019
NAHUM, INNERSPHERE, PURNAMA, MURDER INC..
PLZEŇ - DIVADLO POD LAMPOU, začátek od:19:00, vstupné: 200

02.02.2019
NAHUM, INNERSPHERE, PURNAMA, BAJONET..
PRAHA - NOVÁ CHMELNICE, začátek od:19:00, vstupné: 200



článků celkem: 6759
recenzí: 5502
reportů: 542
rozhovorů: 364













Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax


RIMORTIS - Ozvěny minulosti

Po několika odkladech konečně vyšla novinka českých Rimortis. Mohlo se to stát už před dvěma lety, kdy bylo vše stvořeno a připraveno k nahrání, hlasové problémy zpěváka Milana Hloucala ale nedovolily pokračovat dál. Tato pěvecká ikona poděbradské party nakonec byla nucena definitivně odejít, což členy a hlavně fanoušky kapely zanechalo jednak v hluboce smutném rozpoložení, jednak v tápání, co bude dál. V zimě letošního roku se navíc z Rimortis odporoučeli také další hudebníci, až nakonec zůstal jenom klávesák Jirka Vrba a zakladatel kapely Vašek Mrzena. Ten se ale nehodlal vzdát a našel za odešlé kolegy náhradu, díky čemuž mohla spatřit světlo power-speedmetalového světa v pořadí sedmá studiovka s titulem „Ozvěny minulosti“.

Nejzásadnější otázkou samozřejmě bylo, koho se podařilo zlanařit na vokální pozici. Tím někým je muzikálový zpěvák Láďa Spilka, který odvedl výtečný výkon a stal se důstojnou náhradou za Milana. Zároveň nejde o dramatickou změnu, Spilkův projev je sice zlehka nakřáplý, o žádné chrchlání ve stylu Udo Dirkschneidera ale nejde a vzletná podstata písní jeho zpěvem nijak netrpí. Jistý posun nastal také na kompoziční úrovni, když Vašek přenechal prostor zejména Jiřímu Vrbovi, jenž se postaral o většinu nových songů, dvě položky jsou pak z dílny bývalého kytaristy Romana Černého a místo samozřejmě zbylo také na jeden cover song. Při poslechu novinky Rimortis je nicméně více než zřejmé, že Vašek se při skladatelském procesu úplně do ústraní nestáhl, jelikož jeho tradiční rukopis je pořád silně znatelný a skladby v podstatě plynule navazují na předešlou tvorbu poděbradské smečky. Pokud se textů týká, ty stále zůstávají v režii Vaška Mrzeny a opět nejde o žádné tuctové spisky, ale obstojně odvedenou lyrickou práci.

A přece můžeme na příspěvek „Ozvěny minulosti“ nalepit jednu novou formulku, která zní: „nejklávesovější album v historii.“ Jirka Vrba se zde opravdu vyřádil, jeho nástroj je nosným pilířem všech písní, mnohdy se stává dominantním elementem, jindy na sebe vrství různé motivy a v kompozičních hrátkách občas dokonce připomíná eskapády Vadima Pruzhanova z Dragonforce. Dočkáme se také bezmála filmově laděných symfo-pasáží, jako např. v jemném nájezdu úvodní položky „Divadlo v bílém“, na které brzy naváží dynamické klávesové rejstříky a za okamžik také riffově podsekané sloky. V bridgi tempo dozná rychlejších otáček a refrén už sebevědomě vyskočí směrem k nebesům. Ostřeji vedené kytary ale na sebe zase nenechají dlouho čekat a ve výsledku startovací song představuje – i díky zvuku - modernější tvář kapely, která si však zachovává typické melody atributy minulosti (aby také ne, vzhledem k titulu alba).

Pak již vypukne čistokrevná power-speedová masáž, když jízda „Ztracená karta“ pumpuje rytmiku jak nejvýkonnější turbíny, samozřejmostí je zpěvnost, která se rozpíná od slok až po nadýchaný refrén. Spilka zde jede tzv. „do plnejch“ (v takových momentech mimochodem připomíná Honzu Toužimského z Arakain), přesto se i zde najde místo pro zklidnění, a to v - možná až příliš - pohodově vedené mezihře. Klipovka „Třináctá komnata“ navazuje na náladu úvodní skladby, včetně klávesových maleb, progresivně naštípaných slok a chorusu, jenž ale na chytlavost „Divadla v bílém“ přece jenom malý kousek ztrácí, což ostatně platí i pro píseň jako celek. V sólové části se nicméně pánové zase rozparádí a řádně přihodí pod akcelerační kotel. Druhou speedmetalovou věc s názvem „Hořící kříže“ opět zdobí našlehaný chorusový part, ke zvuku přijdou také výše zmíněné Vrbovy vychytávky, když ve spodních vrstvách uslyšíme jakési podmořské zvuky, které písni dodávají zajímavé a originální koření (na podobný motiv si vzpomínám pouze z dvacet let staré studiovky „Vovin“ švédských Therion).

Za zvuků oceánů, tentokrát už jasně realistických, vstupuje do svého dění také výtečná kompozice - a zároveň můj černý kůň alba - „Poklady moře“. Náladu ale rychle změní nástup středověkého tanečku, posléze zaslechneme hezky protahované slokové fráze, působivě klenutý bridge i refrén, dynamické Vrbovy pasáže se v tu chvíli staly samozřejmostí. Kolíbavé melodie s kontrastním dvoukopákovým zápřahem tvoří intro písně „Naše zem“, která je dalším z vrcholných momentů díla, když postupně vtahuje promyšleně navrstvenou stavbou, včetně epických symfo momentů (v tu chvíli nemají Rimortis daleko k pohádkářům Twilight Force), podmanivě táhlého refrénu, polomluvené Spilkovy nástavby, jež přijde po sólu, případně speedmetalového dojezdu, který jenom podtrhuje hymnický feeling této skladatelské perly. Stejně impozantně zní i osudové smyčce (možná si někdo vzpomene na seriál Chobotnice) v titulní věci, stejně jako melancholicky zastřené sólo a celkově poklidně vedené tóny této skladby.

Výraznější škobrtnutí tak přijde až s nástupem osmého příspěvku „V troskách“, jehož klávesový úvod silně evokuje kus "My Eternal Dream“, jinak také otvírák poslední řadovky Stratovarius (že by pánové z Rimortis novinku svého velkého vzoru neslyšeli?). Samotná skladba pak spadá spíše do běžnější autorské roviny kapely, což je možné napsat i o předposlední věci „Pravda a lež“, které však nelze upřít slušně vtahující refrén. Závěr tradičně tvoří předělávka, při jejíž volbě vždy Vašek Mrzena prokázal citlivou a hlavně šťastnou ruku, nikdy ale nemohl tušit, že po zveřejnění písně „Andromeda“ na „Ozvěnách minulosti“ už nebude žít jak zpěvačka Věra Špinarová, tak autor Ivo Pavlík. Poslech této skladby je tak doprovázen zvláštním smutkem (opět i s ohledem na titul desky), což ale ani v nejmenším neubírá nic ze zážitku (spíše naopak). Přesto si neodpustím poznámku o tentokrát ne úplně šťastné volbě, vždyť už samotná předloha nedisponuje zrovna chytlavým refrénem a metalové aranžmá na tom nic moc nezmění. Sloková část písně je nicméně skvělá a ve verzi poděbradských díky nekompromisnímu rytmickému kvaltu nabírá ještě na větší atraktivitě.

Rimortis i přes nemalé problémy a nejzásadnější personální výměnu v historii dokázali naplnit vysoké standardy a nabídnout fanouškům další porci kvalitní melodické hudby, u které je největší výhodou fakt, že zde texty probíhají v rodné řeči. To je v současnosti už bezmála raritní věc, o to více je vhodné velebit novinku poděbradské kapely a doufat, že přípravám další studiovky bude osud nakloněn o poznání více.

Pagan             


www.rimortis.cz

YouTube ukázka - Třinácátá komnata

Seznam skladeb:
1. Divadlo v bílém
2. Ztracená karta
3. Třináctá komnata
4. Hořící kříže
5. Poklady moře
6. Naše zem
7. Ozvěny minulosti
8. V troskách
9. Pravda a lež
10. Andromeda

Sestava:
Ladislav Spilka - zpěv
Martin Čermák - kytara
Vašek Mrzena - baskytara
Jirka Vrba - klávesy
Vojta Zapadlo - bicí

Rok vydání: 2017
Čas: 51:34
Mix a mastering: Zdeněk Ondráček
Produkce: Rimortis
Země: Česká republika
Žánr: melodický power-speed metal

Diskografie:
2000 - Proud času
2002 - Oheň a led
2004 - Stín křídel
2006 - Vesmírem plout
2009 - Deset kroků zpět
2012 - Peklo, co říká si svět
2017 - Ozvěny minulosti

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 29.09.2017
Přečteno: 3397x




počet příspěvků: 4

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
S každým...13. 11. 2017 11:18 htaedas
To bubeníkZdravím... Vše...2. 10. 2017 12:11 Vojta - RIMORTIS
bubeníkPopravdě mě...2. 10. 2017 11:23 -
Pěkná recenze!...1. 10. 2017 19:12 Anonim


 
Metalforever.info © 2006 - 2019     RSS - články

stránka byla načtena za 0.1986 sekund.