V posledních týdnech mám pocit, že podruhé zmohutněný thrashmetalový roj malinko řídne, nikoli snad objemem vydávaných nahrávek, ale svojí kvalitou. Již není tak běžné narazit na pozoruhodnější dílo, což je možná přechodná fáze, možná ale stojíme na počátku pozvolna klesající žánrové vlny, což zkrátka jednoho dne přijít musí. Uvidíme, prozatím se každopádně dobré počiny ještě sem tam objevují, čehož důkazem je debutová flákota Holanďanů Overruled.
Po eponymním EP se sestava v roce 2015 ustálila a čtveřice hudebníků mohla započít práce na studiové prvotině. Při této činnosti se podařilo seskupit mimořádnou várku nabroušených riffů, které se otírají nejen o thrashmetalový, ale také heavy-speedový a dokonce punkový žánr, vše v podobných intencích toho, co předváděla Metallica na svém debutu „Kill ´em All“ (např. úvod skladby „Panw of War" je „Whiplash" hadr). V průběhu alba „Hybris“ rovněž neustále slyšíme symbiotické propojení metalové ostrosti s melodiemi, které jsou servírované nejen ve formě vyhrávek či sól, ale také ve formě vokálních linek. Titulní vál je kupříkladu chytlavým klenutím prošpikován celý, což jej mimochodem ještě citelněji posouvá k punk-rockové podstatě. Nejmelodičtější refrén nabídne song „Losing Sanity“, pikantní sóla zase rozkmitají stavbu písně „She-Devil“, a takto bychom mohli pokračovat kus za kusem, přičemž bychom v tomto kovovém řetězu mnoho slabých článků nenalezli. Snad jen u nejkratší skladby „Run for Your Life“ je trochu znát, že její kostra byla stvořena v původní sestavě (viz uvedení na zmíněném EP), která ještě neměla vypilovaný rukopis do aktuálního stylu.
Pro ten je příznačná delší stopáž skladeb, v jejímž prostoru si Nizozemci hrají s (převážně zrychlenou) dynamikou písní a pozvolna šponují vnitřní napětí, k čemuž přispívá i rozumný vokální přístup, kdy si zpěvák Remco Smit nenárokuje právo na hlavní slovo a větší prostor přenechává instrumentaci (ani poté ale nemá klid, neboť je zároveň kytaristou). Nepostradatelným činitelem při atraktivním vyznění desky se stala zvuková produkce (s masteringem od Jeffa Waterse z Annihilator), která dbala na staromilský feeling nahrávky, ovšem s moderním technickým leskem (především kytary získaly velmi příjemný řízný výraz). Album „Hybris“ je poctivým metalovým příspěvkem, který dokazuje, jak snadno se tvoří, když je někde přítomen vkus a talent.
|