Rhapsody tady, Rhapsody tam, Rhapsody všude, kam se podívám. A jako fanoušek symfonického power metalu za to můžu být jenom rád. Jen krátké shrnutí aktuální situace: z Rhapsody Of Fire nedávno odešli dva stěžejní členové, konkrétně zpěvák Fabio Lione a bicmen Alex Holzwarth. Oba totiž zlanařil Luca Turilli do své nové odnože s názvem Turilli/Lione Rhapsody. Vznikla tak otázka, jak si s danou situací poradí skladatel a klávesák Alex Staropoli, jehož jako jediného z původní sestavy nepálilo dobré bydlo. Odpověď nabízí album „The Eighth Mountain“, které kapela Rhapsody Of Fire vydala 22. února.
Místo Holzwartha nyní zahřívá bicí štokrle Manuel Lotter a za mikrofonem stojí Giacomo Voli, který s Rhapsody poprvé spolupracoval již při tvorbě doprovodných vokálů na desce „Into The Legend“ (2016). Giacomo byl Alexova první volba hned po Lioneho odchodu, a není se co divit, nový zpěvák disponuje - krom frontmanovského charizmatu - velmi dobrým projevem (navíc s ohledem na současný workoholismus Fabia Lioneho není méně profláklý hlas vůbec na škodu). Ale úplně nejlepší zprávou je, že má co zpívat! Staropoli se tentokrát jako hlavní skladatel (za určitého přispění svého bráchy Manuela a kytaristy Roberta) vyšvihl a nabídl fanouškům kapely velmi dobrý studiový příděl.
Novou desku lze dokonce v jistém ohledu považovat za návrat k nejsilnějšímu období Rhapsody. Nejen kvůli některým kompozičním postupům, ale zejména díky lehkosti, jež z alba dýchá a výrazně dotváří sympatický dojem z poslechu nahrávky. Občas se sice k tónům dostanou méně vypiplané, resp. uvolněné pasáže, úvodní skladbu „Seven Heroic Deeds“ kupříkladu tíží moderní valy i méně přilnavé sloky (situaci ale nakonec částečně vynahradí obstojný refrén). Dvojznačně vyznívají také některé sbory, jejichž úsečná hřmotnost zbytečně zevšedňuje působivý zbytek písně (refrén „The Courage To Forgive“), stejně tak mohl být oželen harshový vokál v rozlučkovém příspěvku „Tales Of a Hero´s Fate“. Podobné tvůrčí stíny jsou nemístné už proto, že aktuálním Rhapsody sluší volnost a inklinace k melodiím, průzračným jako říčka protékající elfí osadou.
Právě takové osvěží obsah většiny písní, přičemž dojde na klidné meandry i dravě burácející (avšak stále vzdušné!) instrumentální vodopády. První kategorii vévodí okouzlující baladický moment „Warrior Heart“, lehké „filmové“ smyčce obecně velmi vkusné skladby „White Wizard“, potažmo nejednou zakomponovaná melancholická flétna. Do druhé sekce vplujeme za společnosti bujných speedmetalových proudů (bicmen Lotter mohl brát nahrávání alba jako fitness cvičení), za přítomnosti krásných kytarových vyhrávek (v čele s neoklasickým motivem „Clash Of Times“) a samozřejmě patřičně oslavných sborů a svobodomyslných pěveckých linek. Za všechny zmiňme refrény kompozic „Master Of Peace“, „Rain Of Fury“ nebo bridge v „March Against the Tyrant“. Samozřejmostí je aktivní klávesový doprovod, jenž přidává písním vznešenost i epiku.
Deska „The Eighth Mountain“ není bez slabin. K těm již uvedeným můžeme přidat přetaženou stopáž (vynechána mohla být nikoli špatná, ale pocitově už nadbytečná balada „The Wind, The Rain And The Moon“), možná i pronikavý zvuk hajtky, která zní jako šlaufek vyjmutý po pumpování pneumatiky. Z celkového pohledu ale jasně převažují kladné body, jež z novinky Rhapsody činí nadmíru zdatného (a popravdě řečeno mírně překvapivého) vyzyvatele debutu, se kterým má v létě vyrukovat spolek Lucy Turilliho.
|