Před dvěma lety byl položen první stavební kámen pro studium
metalu na akademické půdě, stejně jako pro vznik sdružení badatelů, kteří se programově věnují akademickému studiu metalu, Czech Metal Studies. Roku 2017 se na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně uskutečnila první česká metalová konference a nyní se těšíme z jejího třetího pokračování. Po „Religiózních aspektech v metalové hudbě a subkultuře“ a „Metalu, náboženství a spiritualitě“ se letošní ročník víceméně zabýval spojením metalu s uměním. Jako speciální host pozvání přijal grafik, typograf a v neposlední řadě také vůdčí postava kapely Master‘s Hammer, František Štorm.
Organizátor konference Ing. Mgr. et Mgr. Miroslav Vrzal, Ph.D. se slova ujal jako první, a sice s přednáškou o interpretaci antikřesťanského diskurzu v black metalu, kterou tak trochu připomněl vášnivé diskuze z prvního konferenčního ročníku. Tentokrát se však diskuze na toto téma nerozpoutaly. Interně jsem se potom s pár lidmi shodla na tom, že antikřesťanská tématika je pro black metal již za zenitem a že provokace potažmo schopnost šokovat se aktuálně nacházejí v jiných oblastech či v jiných náboženstvích.
Živou debatu rozpoutal nadcházející příspěvek, který se střízlivostí hovořil o problematice nacionalismu v black metalu, přičemž se ve své druhé polovině věnoval případové studii francouzské kapely Peste Noire. Vzhledem k tomu, že o rušení koncertů kapel podezíraných z napojení na NSBM scénu a o dalších aktivitách vůči nim pojednával i můj příspěvek vloni, tento letošní příspěvek by se dal vnímat jako jeho volné pokračování.
Dále jsme si poslechli přednášky o zbožšťování metalových vzorů s odkazem na Roba Halforda, o fenoménu animovaných kapel seriálového či komiksového původu (Dethklok a Belzebubs), o válečnickém étosu v metalové hudbě, o estetice smrti ve vizuálním projevu Treha Sektori, o švédském křesťanském projektu Reverorum ib Malacht a jeho rituálním black metalu a konečně o fanouškovském blackmetalovém konzervatismu v případě Myrkur.
Hlavní přednášku a závěrečnou diskuzi letošního vydání metalové konference měl na starosti v úvodu zmíněný František Štorm z Master’s Hammer. Za doprovodu prezentace mnoha fotografií a vlastních kreseb se rozpovídal o tvorbě Master‘s Hammer od roku 1987 až po současnost. Vyprávěl o tom, kdy a kde vznikaly některé texty a co se stalo jejich inspirací (nejednou nás rozesmál) stejně jako o nejrůznějších zážitcích a zajímavých momentech, které s kapelou (ale i mimo ni) zažil. Bohaté nostalgické vyprávění vyvolávalo ve Františkovi Štormovi melancholii a na účastníky konference působilo fascinujícím dojmem.
Třetí česká konference se v převaze navrátila k blackmetalovým tématům (na loňské konferenci se black metal moc nevyskytoval) a přinesla velice příjemný zážitek z povedené akce s přátelskou atmosférou, které jsem se tentokrát účastnila pouze pasivně, čímž jsem si to užila bez stresu. Letošní konference si něco vzala z obou předchozích ročníků; z prvního kontroverzi vzbuzující (atraktivní) témata a z toho druhého odbornost. Po ukončení tradičně následoval přesun do neformálního prostředí vstříc společnosti hořkého moku.
|