Je zajímavé sledovat tvůrčí choutky německého hudebníka Jense Fabera. Nejen v jeho domovské partě Dawn Of Destiny, kde se snaží nalézat spojnice mezi melodickými a temnými metalovými proudy, ale také v bočních projektech, v nichž rozevírá nůžky mezi oběma směry ještě výrazněji. Zatímco však na tři roky starém debutu "Time For A Change" rozvíjel pod jménem Exos co možná nejchytlavější skladatelské kontury, nyní se v projektu Malefistum přiklání na stranu tmy.
Ale protože pořád nejde o umělce blackmetalového typu, můžeme i tentokrát očekávat nemalý přísun slunečních paprsků. Onu temnotu zde reprezentují zejména growlingové vokály a melodeathové pasáže. Ani ty však nemají dominantní charakter, v úvodních třech položkách jsou kupříkladu poháněny power-speedmetalovými tempy, mnohdy za vydatené klávesové podpory. Nechybí líbivé vyhrávky, hlavní důraz je ale kladen na sílu a řízný drajv, z čehož se ovšem vyklubal problém číslo jedna. Všechny podobně koncipované skladby totiž dost splývají, nenabízejí výraznější záchytné body - refrény spíše jenom rychle prošumí - a ačkoli samy o sobě nepostrádají určité kouzlo, z celkového pohledu působí až příliš jednotvárně, snad i trochu ukvapeně.
Dané písně jsou variovány volnějšími kousky, jako je akustická romanťárna "Fear of Tomorrow" nebo "Time" s výraznou podporou smyčců, ačkoli i tento příspěvek nakonec graduje v rychlostním módu. Většinu skladeb odzpívala čím dál známější švýcarská diva Melissa Bonny, která rozhodně patří mezi hlavní lákadla díla "Enemy", jeden z nejlepších momentů desky nicméně připadá na kompozici, ve které Melissa nefiguruje. Pro Italku Federicu Lannu (Sleeping Romance, Volturian) vymyslel Jens Faber skladbu "Adore Me", jež je poutavě vystavěná při absenci growlingu, zato se sbory a nosným refrénem. Tato poloha Faberovi svědčí a je otázka, proč má tendenci ji větvit ještě jinde, nežli v Dawn Of Destiny. V případě Exos to vyšlo, tentokrát ale materiál postrádá - a to je probém číslo dvě - důmyslnější propojení a konzistenci. Dobrých momentů i skladeb zde máme několik, celkově však nedávají mnoho důvodů k velebení alba, případně k jeho opakovaným poslechům.
|