Slovenští gotici Gloom nejsou žádnými nováčky. Jejich počátky sahají do doby téměř před dvaceti lety. Nutno ovšem dodat, že jejich fungování přerušilo pár ne zrovna krátkých přestávek. Za ty roky doznala sestava kapely hezkou řádku obměn. Z původních členů zůstali jen kytarista Igor Tinák a bubeník Radoslav Priputen (ex-Perversity, Insepultus). Studiově Gloom nikdy moc činní nebyli, novinka „Awaken“ je tak teprve jejich třetí řadová deska.
Nahrávka zaujme svěžím gotickým metalem skandinávského střihu s anglicky zpívanými texty. Při jejím poslechu mi na mysl přicházejí finské spolky jako To/Die/For, Sentenced či HIM. Ovšem na rozdíl od zástupu podobně zaměřených kapel nesklouzávají Gloom do depresivní beznaděje ani uplakanosti (snad jen s výjimkou „Epilogue“). Naopak jejich hudba se převážně pohybuje ve středním tempu a kytara má správný metalový říz, což ale neznamená, že by nahrávce chyběla typicky goticky temná atmosféra. Tu zde obstarává jednak vokalista Martin Pazdera svým melancholicky zabarveným projevem a také pronikavé tóny kláves, které na sebe berou podobu buďto dominantně znějícího klavíru („Fragments of Life“) nebo vkusného symfonického podkresu („Lovecry“). Pokud se k tomu všemu připojí i hlas hostující pěvkyně Marcely Jurčenkové a chytlavá melodie („Feel the Pain“, „Everything Ends“, „Hollow“) je zaděláno na silně návykový hit. Do konceptu celé desky skvěle pasuje i výpůjčka od Sentenced „Bleed in My Arms“ a to se přitom kapela od finského originálu příliš neodklonila. V neposlední řadě bych chtěl vyzdvihnout skvělý zvuk celé nahrávky, který ani dnes není u všech kapel samozřejmostí.
„Awaken“ je zkrátka povedená deska, kterou mohu doporučit všem, kteří mají rádi goticky temnou, ale zároveň melodickou a svižnou hudbu s čistým mužským vokálem.
|