V druhé polovině osmdesátek mnoho evropských metalových kapel pomrkávalo po zámořských trzích a tomu přizpůsobovalo různým zjemňováním a celkovou komercionalizací svůj projev a zvuk. Aby svět zůstal v rovnováze, musely se zrodit soubory, které vytvářely protipól těmto snahám a řezaly do toho hlava nehlava. Základní hnízda odporu vznikala (kde jinde) především v Anglii, kde mezi zdejšími muzikanty neutuchala snaha najít limity rychlosti a extrémnosti projevu. Proto po pomalém prolínání hardcore punku a ostřejších odrůd metalu spatřily světlo světa spolky jako Sore Throat, Extreme Noise Terror či Napalm Death a desítky jim podobných partiček. Tento proud na konci osmdesátek začal poněkud ztrácet na intenzitě, protože rychleji to již nešlo. Bylo třeba hledat nové výrazové prostředky a cestičky – proto přišli inovátoři stylu Godflesh z Birminghamu , kteří se inspirovali post industriálními Swans a Test Department, noise rockovými Sonic Youth a elektronikou nasáklými Throbbing Gristle. Primární se nestala rychlost, ale drtivost projevu – deklamujícího zpěváka doprovázely podladěné kytary a industriální ruchy, podpořené automatickými smyčkami bicího automatu.
Tato kapela odstartovala malou revoluci a jako houby po dešti se začaly rojit spolky s podobným zvukem – např. Treponem Pal, Dead World nebo Red Harvest.V nedalekém Nottinghamu se v roce 1989 zformoval na první poslech snad jejich nejpodobnější klon pod názvem Pitch Shifter. Tento výraz se používá pro zvukový efekt, který v nahrávce přidá další tón, který je různě harmonicky posunut. Až uslyšíte masivní, jakoby rozdrcený zvuk kytar této kapely, pochopíte, o čem je řeč. Výraz kapely utvářel Mark Clayden, který hrál na basu a zpíval. S hlasovými party pomáhal brácha Jon, automat programoval Johnny A. Carter, který jinak v rukou třímal sólovou kytaru, tu rytmickou obsluhoval Stu E. Toolin. V rozjezdu kapele pomohlo turné se stájovými kolegy My Dying Bride a Paradise Lost a také s Napalm Death. Obligátní pomoc nabídl i deejay John Peel ve svém BBC Radiu One, který vždy představoval to nové, co se v té době objevilo.
Svým debutem pojmenovaným příznačně "Industrial" naskočili Pitch Shifter v roce 1991 na podobnou vlnu jako před dvěma lety Godflesh (ta těkavá inspirace slavnějšími kolegy byla pro kapelu doslova příznačná). Zatímco živě byli Godflesh opět o krok napřed a jejich projev byl ovlivněn spíše avantgardou a noise scénou, Pitch Shifter svůj výraz postavili na konvenčnějších metalovějších základech – jejich podladěné kytary však z desky zněly daleko agresivněji a zpěvákovo chroptění mělo blíže k death metalu, třeba k Barneymu Greenwayovi .
Album "Industrial", které bylo natočeno během jednoho týdne za 500 liber a později vydáno u nezávislé firmy Peaceville, je prostě skvělé. Ponurý obal, znázorňující okamžik smrti záporáka Franka Bootha v děsuplném filmu "Modrý samet", dokresluje celkem úspěšně celkové pocity z nahrávky. Vše tu do sebe zapadá - industriálně skřípějící kytary, které variují v každé písni určitý motiv a ten je dobarvován Johnnyho vazbením a Markovým nahalovaným chroptěním. Skladby se táhnou spíše ve středním tempu jako med po vzoru doom metalových kapel, mozaika deklamovaných slov na pozadí nervně a repetitivně tepajícího rytmu skládá depresivní obrazy bez konkrétního významu, ale se zcela jasným vyzněním sklíčeného jedince v depresích. Je to jediné album, které znám, co má texty uvedeny na zadní straně CD obalu, tam, kde jsou obvykle uvedeny jen názvy skladeb. Jen nepatrný střípek velmi volně přeloženého textu "Brutal Cancroid" hovoří za vše :
„ Sleduješ, jak tvý myšlenky kapou ze zdí, zraňují a ničí.
Sleduješ , jak tvý myšlenky kapou životem k uspokojení, proč?
Při pohledu na nevinné ticho, obnažené duševní násilí,
Sraženej na kolena ve strouze, s nevolí omezen na pohybu, když byla síla
zaměněna za slabost, tvá převaha za bolest
Budeš se bránit, nebo pojmenuješ svou oběť ?“
Pokud bych měl definovat pojem industriální metal, tak by to nebyli Ministry, kteří vzešli z elektroniky, ani alternativnější Godflesh, a už vůbec ne piroteskní Rammstein. Byli by to právě Pitch Shifter, kteří nalajnovali výraznou startovní čáru pro ostatní kapely, které pak podobný vzorec v pozměněném tvaru zapracovali do svých dalších nahrávek. Drsný debut Pitch Shifter však už nikdo z nich nepřekonal.
|