V Anglii bylo v roce 1997 z dnešního pohledu poněkud nepřehledno, žebříčky okupovali hard rockoví veteráni Led Zeppelin, Aerosmith či Bon Jovi, končila také neopunková vlna a pomalu odumíraly různé odnože grunge, více se prosazovaly alternativní spolky Faith No More, No Doubt, Skunk Anansie. Klasický heavy metal se nacházel na pokraji zájmu, vždyť i ikoničtí pěvci žánru - Bruce Dickinson a Rob Halford pokoušeli štěstí na sólové dráze. V Anglii dunělo Jungle, frčely rave party a těmi hlavními rebely pro mládež byli Prodigy s provokativním hitem "Firestarter".
U Earache ještě stačila kapela Pitch Shifter (PSI) vydat singl s dvěma remixy songů z poslední řadové desky a přišly potíže. Skupina měla totiž stejný produkční tým s kapelou Bivouac , anglickou kopií Nirvany, která již nějaký čas pracovala pro Geffen. Biouvac při postupných změnách požadavků trhu přestali vykazovat dostatečné prodeje a byli vyhozeni. Tým vyhodnotil, že by poněkud odlišní PSI mohli zaplnit díru na trhu. Problémem byla jejich podepsaná smlouva s Earache na další dvě alba. Nastalo úmorné vyjednávání a nakonec došlo k odstoupení a mimo jiné bylo dohodnuto, že materiál natočený za dobu trvání smlouvy zůstane vlastnictvím Earache.
Sen každé kapely se pro Shiftery stal realitou. Byli v laufu a s plnou finanční podporou velkého labelu v zádech. Nic ale není zadarmo, očekávána byla patřičná prodejní čísla. Soubor se vizuálně zcivilizoval přesně dle požadavků MTV stylistů, krátil se vlas. Došlo i ke změně loga a názvu kapely, které bylo upraveno ve stylu elektronických kapel a vypuštěna byla i mezera a velká písmena v názvu kapely v souladu s html kódem (tedy na pitchshifter). Kapela se tak jasně distancovala od předešlé produkce a bylo na čase. V USA totiž vystrkovala růžky nová generace nu metalistů - Limp Bizkit, Korn nebo Deftones a v Evropě bylo třeba patřičně reagovat. To Claydenovci zvládli, měli čich na nové trendy, to prokázali již několikrát. Na trh bylo v roce 1998 vypuštěno čtvrté album "www.pitchschifter.com".
Rozčarování starších fandů nabylo nového rozměru, pokud však budeme na novou tvorbu nahlížet nezaujatou optikou, tak si nelze nevšimnout několika skladeb s jasným hitovým potenciálem. Rozhodně se povedla trojka písní, které ještě před vydáním alba chytře zveřejnil Geffen ve formě singlů. Jednalo se o "Microwaved", na které lze jasně dokumentovat zvukový a stylový posun kapely. Drum and bass smyčky bicích, sci fi zvuky syntenzátoru a samplovaný, vykostěný zvuk kytary tvořil podklad pro Claydenův zpěv. Zpěvák upustil od řvaného projevu a nyní zní spíše spratkovsky punkově plival slova kriticky sociálně laděných textů. Hudebně jako by se prolnuly Ministry s Prodigy. Ostatně právě člen Prodigy, Jim Davies přidal do několika skladeb svá invenční kytarová sóla. V ničem rovněž nezaostávala "W.Y.S.I.W.Y.G." a hlavně ústřední song "Genius", jakási hymna, či největší hit PSI. Posluchač nemusel býti v té době géniem, aby po několika taktech nerozpoznal podobu s „Firestarter“ od Prodigy.
„Jestliže je dysfunkce naší funkcí (a pokud se dokážeme poučit z vlastních chyb), potom musím být géniem, co dokáže svou víru 50 000 x zesílit.“
Tato jedna několikrát opakovaná větička textu spolu se strhující hudbou rozpoutala mezi novými fandy hotové šílenství, bylo vydáno několik remixů a klip označil metalový časopis Kerrang za nejlepší video roku. I další kousky z první půlky alba "2nd Hand", "Civilised" a "Subject to Status" (kde lze zaslechnout určitou parafrázi na melodii od Nirvany) vcelku vkusně kombinují industriální samply s tanečními vzorci a samplovanou kytarou. V druhé polovině alba jako by kapele došly nápady. V "Disposable" s podobným samplem opět vykoukla Nirvana a každou další skladbou šla kvalita dolů. V instrumentálce "Innit" a "ZX81" jako by bylo navrstveno několik samplů bez ladu a skladu, "What`s in It for Me?" připomněl pro změnu Prodigy.
Přes všechna zmíněná negativa se deska díky několika hitům velmi dobře prodávala, hlavně v USA, nejen kvůli futuristickému a tehdy inovátorském zvuku, ale také kvůli poněkud odlišnému projevu, PSI nečerpali totiž tolik z hip hopu, jako jejich kolegové ze zámoří. Firma jim zajistila širokou publicitu, vystupováni na největších festivalech, turné po USA i Japonsku, některé skladby byly použity do počítačových her. Jednoznačně komerčně nejúspěšnější doba pro PSI.
|