27.07.2021

26.07.2021

25.07.2021

25.07.2021

25.07.2021

WISDOM - Words Of Wisdom

Je vždy výjimečné, když powermetalová kapela dokáže přijít s osobitým stylem. Nemusí se přitom jednat o originální žánrové vzorce, po něčem takovém tradiční fandové rychlých melodií stejně netouží. Ideální cestou je, když hudebníci dokáží nabídnout osvědčené prvky, vydolovat z nich to nejlepší, přičemž tuto snahu poté vyšperkují charakteristickou jedinečností. Maďarští Wisdom takovým spolkem byli. Powermetalovému světu nabídli čtyři alba a mojí milou povinností je popsat dva počiny, které se na našich stránkách doposud neobjevily.

Když dvojice kamarádů Maté Molnár (baskytara) a Gábor Kovács (kytara) na začátku milénia kapelu zakládala, nacházel se power-speed na vrcholu. Vznikalo mnoho formací, jež vydávaly výtečná alba. Jak se v takové konkurenci prosadit? Maďaři přišli po vzoru Iron Maiden s maskotem, jenž dostal jméno Wiseman. Tento týpek Gandalfova střihu je vyobrazený na všech čtyřech coverech a je mu rovněž věnován příběh, který si můžete přečíst na doposud fungujících webovkách kapely. Hlavně však bylo nutné přijít s dobrou hudbou a duo Molnár/Kovács se v tomto ohledu projevilo jako velmi schopný autorský tým. Netrvalo dlouho a na jednom z prvních koncertů si Maďarů všiml Ronny Milianowicz (jinak také člen skvělých spolků Dionysus nebo Saint Deamon), který kapele zajistil nahrávací smlouvu, jež posléze vedla k stejnojmennému EP. To už sestava Wisdom čítala pět hudebních postů, které se v průběhu času nejednou obměnily, Molnár s Kovácsem ovšem zůstali držáky až do konce dnů této kapely.

Maďaři si postupně budovali jméno (EP "Wisdom" bylo např. volnou přílohou k jednomu z tamějších vydání magazínu Metal Hammer), přičemž doba na tvorbu plnohodnotného debutu uzrála v roce 2006. Dílo s titulem "Words Of Wisdom" vyšlo 6. listopadu a hned definovalo kapelu jako pozoruhodný spolek. Zpozornět měli především příznivci veselých powermetalových melodií, a to přesto, že v muzice Wisdom nikdy nechyběly ostré heavíkové riffy a spodek dokonce nejistila běžná instrumentální aviváž podobných uskupení, tedy klávesy. Maďarům se ale podařila neuvěřitelná věc, když absence černobílých klapek ani v nejmenším neznamenala absenci vzletných a nadýchaných okamžiků, právě naopak. Zpěvnost některých - zejména refrénových - pasáží by Wisdom mohl závidět leckterý spolek, jenž se klávesami zaklíná od začátku do konce alba.

Je pravda, že na debutovém zápisu se Maďaři ještě trochu hledali, ačkoli atributy, které tuhle partu udělaly, již přítomny byly. Zvuková produkce mohla být lepší, stejně tak zpěv Istvána Nachladala nesnesl vysoké nároky. Istvána na druhém albu nahradil Gábor Nagy, jehož hrdlo se posléze stalo pro ikoničnost Wisdom zásadním poznávacím znamením. První vokalista nicméně nebyl špatný, občas zahaprovala technika, ve vícehlasných refrénech tento problém každopádně mizel a naopak nastupovala čirá radost z poslechu. Ať už to byly chorusy nebo skočné kytarové motivy, koncentrace pozitivní energie uměla u Wisdom dosáhnout takových rozměrů, že kdyby hudbu Maďarů náhodou zaslechl k činu se odhodlávající sebevrah, musel by v mžiku ze svého jednání ustoupit. U této muziky se totiž o slovo nehlásí smrt, ale jen a pouze život, a to s celou škálou svých optimistických nálad.

Důvod ke spokojenému úsměvu zavdá hned úvodní rychlík "Holy Vagabond". Spojení jasně vykreslených melodií, řízných riffů, barevných vyhrávek, speedu a vícehlasných zpěvů znamená v podání Wisdom neomylný recept na úspěch. Stejně typické je pro Maďary šlapavé tempo, zasekávané riffy a jemná zvuková nuance kytar, kterou zaslechneme v navazujícím kousku "Reduced To Silence". Všechny popsané aspekty tvoří jádro hudby Wisdom, což sice znamená poněkud omezený manévrovací prostor, z něhož ovšem Maďaři dokázali vytěžit maximum. Jejich písně většinou není těžké identifikovat během několika sekund, jakkoli to platí spíše pro další alba, první fošna byla ještě lehce zaměnitelná s produkcí spolků jako Hammerfall. Nicméně už tehdy bylo jisté, že když do tónů vstoupily vícehlasy a akcelerační dynamika, bylo o vysokou zábavu postaráno.

Krom úvodního songu spadají do vrcholné sekce playlistu skladby "Wisdom", "Victory", "Take Our Soul", "Wheels Of The War", ale také balada "Unholy Ghost", nebo netradičně vystavěná "Sands Of Time", která se dlouho tváří jako instrumentálka, aby o to víc překvapil vokální vstup, jenž přijde v druhé polovině písně. První album Wisdom ještě formovalo budoucí tvář kapely, o tom, že se v nedaleké Hungárii rodí nadmíru zajímavý spolek, však nebylo nejmenších pochyb už tenkrát.

Pagan

YouTube ukázka - Wisdom

1. Holy Vagabond