Německá neo progresivní kapela Cyril vyrostla před dvanácti lety na základech soft rockového spolku Gabria a prog metalových Toxic Smile. Hlavní iniciátorem byl producent, klávesista a skvělý saxofonista Marek Arnold, který je na německé art rockové scéně dobře známý ze Seven Steps To The Green Door, Flaming Row, či Damanek. S Cyril se chtěl věnovat sofistikovanější a melodičtější formě prog rocku a to se mu také podařilo, hlavně po připojení druhého zpěváka Manuela Schmida. Během jedné dekády kapela vydala tři alba s působivou směskou neo prog rocku, popu a kapky jazzu. Před lety navázala spolupráci se známým multiinstrumentalistou Guy Manningem (mj. Tangent), který na oplátku za muzikantskou výpomoc napsal anglické texty na několik dějově ucelených alb.
Cyril přichází s koncepční novinkou pod názvem „Amenti`s Coin. Secret Place Pt. II 2022“. Obsahově navazuje na první díl stejně pojmenované skladby z alba „Paralyzed“. V devíti písních je opět rozvíjen napínavý příběh ze starověkého Egypta, ve kterém obchodník Omar zažívá velká a nebezpečná dobrodružství při hledání a záchraně služebnice faraona, do které se zamiloval. Faraon však zemřel a jeho služebníci ho musí následovat….
Krkolomné osudy hlavního hrdiny se odráží ve stále se měnící a vrstevnaté hudbě. Zpěváci Larry B. a Manuel Schmid se střídají ve zpěvu a odlišují tak jednotlivé postavy příběhu. Oproti předchozím třem albům je novinka o kapánek zemitější a vyznívá celkově rockověji. Ostré kytary hutní atmosféru, v mixu jsou však nepříliš výrazné, prim hrají různé klávesy a starověkou atmosféru dokresluje flétna a saxofon. V úvodní „On Secret Ground“ lze pod povrchem objevit uložený hard rockový podklad, obohacený dechovými nástroji. Ten kontrastuje s melodickou linkou zpěvu.
Přijemná a svižná soft rocková „A Letter Home“ svou přímočarou náladou připravuje posluchače na komplikovaný symfonický prog v „My Fathers Answer“. Velmi zajímavá je i „Desert Crossing“, v níž jako by chvíli zapěl Phil Collins a v druhé půli skladby dojde i na divoké saxofonové sólo. Příjemná je soft rock/AOR „Caravan“ i „A New Shangri-La“ – to jsou adepti na potencionální hit. Album zklidňují dvě poloakustické záležitosti, které stojí především na souhře dvou akustických kytar ("The Temptress") a různých kláves ("Amenti`s Coin"). Album graduje hudebně i dějově v závěrečné „Arrival“ která přináší nejvíce emocí a je důstojným vrcholem alba a bude vám ještě dlouho znít v hlavě. Závěrečná voiceover pasáž v podání autora textů Guy Manninga je skutečnou tečkou povedeného alba.
Výhodou Cyril je fakt, že v jejich tvorbě není přímo akcentován nějaký vzor, snad krom částečně podobné barvy hlasu zpěváka Larryho B. s Philem Collinsem, nelze je však zařadit k epigonům Genesis, Yes nebo Pink Floyd, kterých je na scéně jako máku. Blíže mají třeba k jejich souputníkům z Anglie – k Big Big Train či Kaprekar`s Constant, kteří rovněž do své hry zapojují saxofon i voiceover pasáže a určitou paralelu lze najít i v tvorbě východoněmecké art rockové legendy Stern Combo Meissen, ve které většina členů Cyril působila. Nezbývá, než tento soubor doporučit k vážnějšímu seznámení.
|