Většího srdcaře než veterána německé rockové scény Dietera „Maschine“ Birra najdete jen velmi stěží. Bývalého frontmana německé legendy Puhdys na kolena nesrazí nic. Ať už se jedná o jeho bezmála osm úctyhodných křížků a s nimi zčásti související nemoci, které několikrát dokázaly řádně rozhoupat jeho loďku života, C19 a na něj navazující restrikce kulturního života, včetně zásadní proměny hudebního trhu. Neúnavně koncertuje, neodmítá jakoukoliv spolupráci a když se mu rozpadne realizační tým nebo vyprší smlouva u vydávající firmy, nevzdá to, napíše nové písně, kontaktuje další muzikanty a to by bylo, aby se nějaký label nenechal zlákat ve vidině dobrých prodejů. Ty jsou v případě nového Dieterova alba téměř zaručeny, neboť marketing má za dlouhé desítky let zvládnutý do posledního detailu.
To potvrzují veletoče kolem vydání jeho pátého sólového alba „Grosse Herzen“. Již rok a půl dopředu bylo stanovené datum vydání 30.12.2022 a od té doby byly postupně uvolňovány singly „Grosse Herzen“, „Halte Durch“, „Bessere Tage“ a „Gloria“. podpořené profesionálním video ztvárněním. Singl se objevily i na digitálně vydaném EP a později byly umístěny na fyzický nosič, který byl vydán ve formě 2 CD/LP.
Na prvním CD najdeme třináct autorských songů Dietera Birra, což je dobrá zpráva, která naznačuje, co od alba očekávat. Někdejší kolaborace s různými hitmakery dokázaly vyprodukovat solidní písně, avšak neurčité chuti i zápachu, přičemž posluchač nepoznal, o jakou kapelu se jedná. Nyní je to jinak - úvodní pop rocková singlovka „Halte Durch“ a „Bessere Tage“, natočená v nezvykle opuštěných berlínských ulicích svou melodikou, typicky zvonivou akustickou kytarou v aranžích a podmanivým sametově drsným zpěvem hlavního protagonisty okamžitě připomenou jeho někdejší kapelu Puhdys, v níž byl dlouhé desítky let ústřední personou. Podoba je zcela zřejmá, neidentifikuje ji jen hluchý, nebo imigrant, který se zatím plně neseznámil s historií německé kulturní scény. Chytrým tahem je umístění nejvýraznějšího hitu proti veškerému násilí „Gloria“ na úvod alba. Svižný song s výrazným refrénem má všechny atributy stát se velkým hitem. Střednětempá „Meine erste Liebe“ zaujme spíše osobně laděným textem, než muzikou. Dojemně pomalá skladba „Sternenkinder“ líčí smutný příběh o smrti nezrozeného dítěte a graduje „andělským“ zpěvem hostující Jany Gross z Bell, Book & Candle. Kdo pamatuje song „Der Traum“ z repertoáru Puhdys, ten ví, jak dokáže zpěvačka svým hlasem vystřelit skladbu do nebeských sfér. Klasický retro rockový střih „Das Alles ist“ ničím nepřekvapí. Na fakt, že je každému vyměřen jiný čas na pozemském turné poukazuje houpavý song „Legende aus Budapest“. Na předchozím albu „Neubeginner“ před šesti lety si János Kóbór z maďarské Omegy“ ještě stihnul s Dieterem nazpívat duet „Der Grosse Magnet“, nyní si naň můžeme už jen tiše zavzpomínat při poslechu této písně. Když se na jeho počest v závěru ozve několik tónů nesmrtelného hitu „Gyongyhajů Lány“, pamětník si zjihle vybaví obdobné poselství v písni „He John“, ve které Puhdys složili hold zesnulému Johnu Lennonovi.
Titulní „Große Herzen“ uvádí ponuré tóny klavíru a vše kolem šíří smutek. Jedná se o potřetí přepracovanou píseň Puhdys, která se poprvé objevila na vánočním albu „Heilige Nächte“ a nyní se ze svižného songu proměnila do temné balady, která může být částečně vnímána jako touha po smíření s bývalými kolegy. Rozverná „Dafür Oder Dagegen“, jakási parodie na reggae, trochu rozjasní smutek, zrovna tak jako hard rockem opepřená pocta všem bedňákům - „Roadies“, která je odpovědí na Lemmyho podobně laděnou „We Are Crew“. Na nostalgickou notu udeří reminiscence na dávný hit „Regen“od domovských Puhdys v podobě „Mein Freund Aus Alten Zeiten“, v níž Dieter vzpomíná na dávného přítele z dob rozděleného Berlína. Nejtvrdší vypalovačce na albu „Weiter Weiter“ trochu podráží nohy automatický bubeník. V samém závěru Dieter Birr prokazuje, jak dobře své posluchače zná a proto pravidelně zařazuje nostalgickou „Wenn Ich Noch Einmal Leben Könnte „ jen v akustickém kabátku. Jeho léty opotřebovaný chraplák doprovází jen španělka s harmonikou a důstojně album uzavírá.
Dieter „Maschine“ Birr opět připomenul, že dokáže mediální prostor plně ovládnout, neboť v období vydání desky před ním nebylo úniku. Reklamy v tisku, na netu i v různých TV pořadech nebraly konce a snad i proto dva týdny po začátku prodeje album vystřelilo na špici německé hitparády. Jedinou výtkou bylo sloučení alba s bonusovým diskem, který kromě několik recyklovaných songů z období aktivní činnosti Puhdys, či sólového působení po roce 1990 nepřineslo nic zásadního. Za zmínku stojí snad jen duet s Tony Krahlem z konkurenčních City či alternativní, přitvrzená “Grosse Herzen“.
Ti, kdo mají melodické fígly Dietera Birra, potažmo Puhdys zadřené hluboko pod kůží, je snadno identifikují i v třinácti nových písních. Jjsou to lehce recyklované postupy, které Dieter Birr použil ve stovkách předchozích písní, ale jinak to není u žádného jeho souputníka. Zamrzí možná vyšší cena vinylové verze, kterou bonus prodražuje, občasné sterilnější studiové nálady a použití bicího automatu, které znovu potvrzují výhody stabilní sestavy.
|