Dobu, která uběhla od chvíle, kdy britští The Sisters Of Mercy zásadním způsobem hýbali s gotickou scénou, už lze počítat na desetiletí. Těch, kteří, by se jim mohli na poměrně specifickém poli vyrovnat, až tak moc není. Jejich krajané Naut, kteří se při snaze vydat debutové album po covidovém zpoždění konečně dočkali, to nebudou. Byť jejich potemnělý rock s velmi striktním rytmem určité asociace vyvolá, přece jen při hrátkách s atmosférou a podmanivostí jsou ještě o nějaký ten parník pozadu, ale nedá se jim upřít, že jejich dark post-punk (alespoň dle soudu vydavatele) v sobě má docela přitažlivé semínko, které by mohlo časem vyklíčit.
Pokud primárně vsadíte na stereotyp a jistou monotónnost, nezbývá, než do takových momentů propašovat určitou hypnotičnost, díky které se postupem času trochu vlezlé nápady neopotřebují. Pusťte si studenou „All The Days“, její základní jednotvárný motiv je přesně tím bodem, který se do hlavy zařízne, jen tak snadno jej nevyženete a ve chvíli, kdy se skladba rozezní, nemůžete si jí splést s žádnou jinou. Svědčí tomu i minimalistické provedení, odér rockového dávnověku (ta udrnčená kytara!) a bubenická mašinka, s jejímž programováním si zpěvák Gavin Laubscher závity zrovna nezavařil. Jeho hlas nemá kdovíjak zásadní charisma, a to je největší mínus kapely. Při plíživé „Damocles“, či svižnější „Watchers“ si lze celkem snadno představit, že Andrew Eldritch by z nich mohl udělat daleko větší dobrodružství. Je třeba posluchače trochu varovat před tím, že když se pustí do téměř sedmiminutové „8 in 3“, je zjevné, že se svou monotónností nemá kapelu šanci takovou délku utáhnout, nicméně v kontextu toho, že NAUT se v osmi položkách vešli pod čtyřicet minut je zjevné, že u ostatních kratších skladeb je riziko totálního vyčerpání o něco menší.
Příjemně chladná, svým způsobem odtažitá a na pamětníky cílící nepříliš složitá muzika, jejíž atmosféra i kvalita trochu kolísá. Pokud budeme za důležitou považovat premisu, že zůstane-li vám v hlavě alespoň něco, podle čeho kapelu i po čase dokážete spolehlivě identifikovat a zařadit, lze u Naut předpokládat, že debutem své poslední slovo neřekli.
|