Když Chuck Billy v polovině nultých let naplno odrazil rakovinový atak, mohla začít kapela spřádat plány na nové album. Devítiletou pauzu vyplnila řadovka "First Strike Still Deadly" z roku 2001, ve které se kapela pokusila oživit skladby z prvních dvou desek, nutno dodat, že úspěšně. Stalo se tak za přítomnosti Alexe Skolnicka, a přestože mělo jít jenom o dočasný briefing, semínko k trvale oživené spolupráci bylo zaseto a mohlo klidně a trpělivě klíčit.
Námluvy s Alexem pokračovaly během roku 2005, kdy byl pozván na evropskou tour. Opět mělo jít o ojedinělou záležitost, ale protože kapela slavila úspěch, začala myšlenka o plnohodnotném návratu nabývat konkrétních obrysů. Skolnick zanedlouho do Testament opravdu vstoupil a rovnou začal pracovat na nových skladbách. Určitou zásluhu na jeho rozhodnutí měla pravděpodobně skutečnost, že cestu zpět do sestavy našel také basista Greg Christian, jenž se podílel na nejlegendárnějších albech kapely, a od věci rovněž nebyla pozice bicmena, kterou zastal jedinečný Paul Bostaph (Slayer, Forbidden). Další sestava snů byla tedy na světě a práce na deváté (regulérní) studiovce mohly propuknout naplno.
Otázkou bylo, jak navázat na úspěšný tah předešlé desky "The Gathering". Autoři - v čele s Ericem Petersonem - se díkybohu nepustili do nějakých experimentů (na to ostatně měli celá devadesátá léta) a zvolili cestu plynulé návaznosti. Tato strategie jim vydržela až do současnosti, neboť od zápisu "The Gathering" se všechna alba vyznačují žánrovou i skladatelskou konzistentností. Fanoušci tak dostávají pravidelnou infuzi moderně znějícího
a hlavně kvalitního thrashe, do kterého díky mimořádným schopnostem hudebníků přirozeně vstupují melodie a progresivní vlivy.
Když kapela v roce 2007 vstoupila do studia, měla po ruce zatraceně dobrý materiál, jenž dal vzniknout počinu s názvem "The Formation of Damnation". Pětici hudebníků s nahráváním opět pomáhal Andy Sneap, což je jenom dobře, neboť tento borec vystřihl další ze svých zvukových majstrštyků. Že je vše v naprostém pořádku, zjistíme už při nájezdovém intru "For the Glory of...", které servíruje požitkářské vyhrávky s orientálním akcentem. Následují hromové thrashové pasáže songu "More than Meets the Eye", jež v sobě mísí klasicko/moderní prvky, pružící melodiku, Bostaphovy bicmenské nálety a vrcholné Skolnickovy etudy. O komplikovaných, progresivně vystavěných a přitom chytlavých sólech bychom se mohli rozepisovat u každého songu (nejen) tohoto alba, zůstaneme proto při tvrzení, že Alexův návrat kapele jenom prospěl, i proto, že už nedocházelo k jeho anti-thrashovým kompozičním výletům.
Každá novodobá deska Testament obsahuje několik obyčejnějších kousků (nikoli propadáků) a několik výborných skladeb. V případě alba z roku 2008 jasně převažuje druhá skupina. Zvláštní vypíchnutí zaslouží stopy "The Evil Has Landed" a "F.E.A.R." se silnými melodiemi a bezmála hitovými vokálními linkami (Chuck se po nemoci vrátil do obdivuhodné formy), stejně jako dvojice rychlých políčků "The Persecuted Won´t Forget" a "The Formation of Damntaion", ve které Peterson seká riffy jako šílený řezník a vše dohromady připomíná návrat ke kořenům první - tedy navždy nejlepší - desky "The Legacy". Devátá studiovka Testament vůbec znamená definitivní návrat ke klasickému thrashi (ale že jsme se načekali!), v pohodě obstojí jako celek a krom radosti ze znovunalezení dříve rozhádaných členů dává tušit, že se od této kapely v budoucnu dočkáme ještě mnoha velkých věcí.
|