Je to celkem neuvěřitelné, ale příští rok uplyne jubilejních pětačtyřicet let od založení jedné z největších thrashmetalových smeček všech dob, amerických Exodus. Není tedy divu, že během své dlouhé historie zažili kmenoví hudebníci nejeden horký moment a kapela se dokonce několikrát rozpadla. Nejen o tom si povíme v seriálu, jehož hlavním cílem má být vzdání úcty této americké legendě.
Na konci sedmdesátých let navštěvovala střední školu v kalifornském Richmondu klučičí parta k pohledání. V jejich žákajdách byste vedle řady poznámek našli jména Kirk Hammet, Tom Hunting a Carlton Melson. Tyhle typy škola moc nebavila, rozhodně ne tolik jako muzika a hraní na hudební nástroje. Založení kapely proto bylo neodkladnou nutností, Hammet s Huntingem vymysleli jméno Exodus (aniž by přesně věděli, co tahle kapitola v Bibli znamená, ale prostě to dobře znělo) a mohlo se začít pařit, nejčastěji na nejrůznějších školních akcích, kde kluci několik málo vlastních skladeb doplnili coversongy od Led Zeppelin. Divoká mladá krev měla za následek časté střídání jednotlivých aktérů, až se sestava v roce 1981 etablovala do podoby Kirk Hammet - kytara, Tom Hunting - bicí, Jeff Andrews - baskytara, Paul Baloff - zpěv, a pro budoucnost kapely nepostradatelný kytarista Gary Holt. V tomto složení vzniká první demo, další personální čachry na sebe ale nenechají dlouho čekat, přičemž nejcitelnější ranou se jeví odchod Kirka Hammeta, který dostal lano od Metalliky, jež právě ztratila nervy s alkoholikem Davem Mustainem. Hammeta pro tvorbu debutového alba nahradil Rick Hunolt a Jeffa Andrewse, který se rovněž trhnul, aby založil budoucí deathmetalové klasiky Possessed, zastoupil Rob McKillop.
Fošna "Bonded by Blood" byla nahrána během raných osmdesátek, na pulty obchodů se ale kvůli různým průtahům dostala až v dubnu roku 1985. A právě to leží některým členům kapely v žaludku dodnes. Pomyslné prvenství si totiž mezitím urvala Metallica, která svůj debut "Kill´Em All" vydala o dva roky dřív. Smečku Exodus i tak díky příznivé žánrové konstelaci zaznamenalo obrovské množství posluchačů, do úplného popředí zájmu - nebo do Velké thrashové čtyřky - se ale nikdy neprobojovala. Je pravda, že některé jiné spolky byly kompozičně rafinovanější (nemluvě o Metallice). Ovšem ten, kdo to s thrashem myslel alespoň někdy vážně, se k této partě určitě dostal, a poté jí věnoval nezanedbatelnou porci svého času.
Když se řekne Exodus, většina fanoušků si představí žánrově průzračný, ostře agresivní a hlavně silně přitažlivý riff. Přesně takový, jaký otvírá první debutovou skladbu "Bonded by Blood". Při stvoření tohoto šestistrunného motivu se musel milovník Ritchieho Blackmorea a hlavní autor Gary Holt cítit jako vynálezce, kterého právě osvítila božská múza. Neuvěřitelně atraktivní a dnes právem klasický kytarový lauf, jenž zabíral v polovině osmdesátých let a bez nejmenší časové újmy funguje i po téměř čtyřech dekádách. Jde o riff, který v pohodě utáhne celou titulní skladbu, problém je, že se všechny ostatní songy krčí pod jeho dominancí. I tak debutová deska nabízí několik taháků, přičemž jedním z těch hlavních je zpěvák Paul Baloff.
Tento "Rus s modrou krví", jak jej nazval kytarista Rick Hunolt (Paulův otec pocházel ze Sovětského svazu), byl zapálený metalový fanoušek a drsný antipozér, který hlásil jeden vtip za druhým a "všude jej bylo plno". Do kapely se dostal tak, že Hammetovi odzpíval kratičký kousek songu "Rock Bottom" od UFO a bylo vymalováno. Paulův řev má k nějaké technické vytříbenosti hodně daleko, vše ale bohatě vyvažuje jeho válcující, nasraně energický styl. Vzdáleně by se dal přirovnat ke štěkání Mille Petrozzy (Kreator), pro debutovou desku Exodus jde každopádně o dar z nebes. Tam, kde některé skladby vlivem autorského schématu, začátečnických chyb nebo dnes už značně zastaralé zvukové produkce ztrácejí na atraktivitě, se přiřítí psychotický Baloff a celou záležitost vytáhne vzhůru k výšinám.
Krom úvodního songu se ikonickými počinky staly úžasně naspeedované kousky "A Lesson in Violence", "Piranha" a "Strike of the Beast". Kovaný thrasher dá stěží dopustit i na songy "Exodus" a "Metal Command" (oba s výraznými heavymetalovými prvky), a vlastně ani na žádnou jinou ze zbývajících písní, které Exodus mimo jiné s chutí hráli v legendárním klubu Ruthie´s Inn, kde se scházela tehdejší thrashmetalová smetánka. Fošna "Bonded by Blood" je dodnes hodnocena jako jedna z nejvlivnějších žánrových desek, která měla zásadní vliv na soudobou i všechny následující generace. Jde o vůbec první nahrávku pocházející z klasické thrashové oblasti Bay Area. Deska, která je dle Jamese Hetfielda dvojčetem alba "Kill´Em All". Dílo, které se navždy vepsalo do žánrových dějin, přičemž na světě neexistuje síla, která by jej z tohoto piedestalu dokázala sesadit.
|