CITRON, METALINDA, LORETTA - 2. 3. 2024 - KD Šeříková, Plzeň
Jana: Ok, díky za vyjasnění, pokud je to tak,...

ACCEPT - Humanoid
Accept mám rád, včetně éry s Tornillem. Bohužel...

MOTÖRHEAD - Kiss Of Death
Dobrá deska, 5 výborných skladeb, zbytek průměr...

CITRON, METALINDA, LORETTA - 2. 3. 2024 - KD Šeříková, Plzeň
To Crust : situace mezi ex. cleny Citronu (...

ACCEPT - Humanoid
Posledný kvalitný počin tejto kapely bol Blind...

CITRON, METALINDA, LORETTA - 2. 3. 2024 - KD Šeříková, Plzeň
Já si jen dovolím vyjádřit se k Palu Drapákovi....

ACCEPT - Humanoid
Kdykoliv o sobě dá tato německá legenda vědět, je...

CITRON, METALINDA, LORETTA - 2. 3. 2024 - KD Šeříková, Plzeň
Audi: Bartoň a Vlasák odešli z Citronu kvůli...

ACCEPT - Humanoid
ja jsem jsi tu desku pustil s nadsenim ale po 4...

ACCEPT - Humanoid
Za Humanoida bych akceptoval :-) hodnocení přesně...












Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax




CODE ORANGE - The Above

Jak jsou na tom Code Orange? Parta Amíků z Pittsburghu se svým neotřelým pojetím industriálně skřípavého metalcoru se postupně dere od roku 2017 do širšího povědomí – koncerty s Dillinger Escape Plan a Slipknot, či spolupráce se zpěvákem Corey Taylorem to plně potvrzují. Jako naději metalu si je v roce 2020 vzali do parády Nick Raskulinecz a Chris Vrenna (ex Nine Inch Nails) a společně pomohli vytvořit přelomovou desku „Underneath“, za stejnojmenný song byli nominováni na cenu Grammy. Kapela neusnula na vavřínech a nepřestává překvapovat. Zcela nečekaně vydala živé album „Under the Skin“, na kterém v „unplugged“ verzi prezentovala starší songy i covery. Nezní na něm jako industriálně hardcorová banda, nýbrž jako derivát Nirvany a Pearl Jam. Aby zmatení bylo dokonalejší, letos vyšlo album „What is Really Underneath?“ - zčásti remix předchozího alba a nevydaných věcí v temně elektronickém duchu ve stylu Nine Inch Nails.

Zdá se, že kapela dokáže posluchačům udělat svojí produkcí pěkný guláš v hlavě a zoufalý fanoušek, který od svých oblíbenců očekává stejně zaměřenou produkci už ani neví, zda se má na avizovanou novinku těšit. Promo teaser z mučírny se zmateným dějem, v němž lze zaslechnout část nového songu mnoho odpovědí nenabízí, ani následující singly obrázek o kvalitě alba „The Above“ neposkytují kompletní vhled.

Jakýmsi prvním střípkem do mozaiky bylo až prozrazení jména studiového inženýra a producenta – sebestředného Steve Albiniho, který produkoval před třemi dekádami ikony několika rockových žánrů – Nirvanu, Pixies nebo Helmet. Další indicií je v rozhovorech přiznání zpěváka Jamie Morgana, že miluje atmosféru devadesátek, kdy kapely měly skutečnou energii a vyznání obliby filmů naprosto rozdílných žánrů. Tyto postupně vypouštěné balonky měly za úkol navnadit posluchače a připravit jej na čtrnáct písní alba….

Úvodní “Never Far Apart“ je těžký kalibr. Industriálně lomozivé hip hopové beaty podobné Dälek jsou v refrénu několikrát rozbity melodickým zpěvem kytaristky Reby Meyers na podkladu klavíru a smyčců, vše zakončí páchnoucí metalcore palba - na úvod těžký šok z tak kontrastních surovin. „Theatre Of Cruelty“ používá stejnou šablonu, melodický zpěv se zvolna prolíná s metalcorovým běsněním, zpěvák Jamie kolem sebe dští oheň a síru, ale používá i čistý zpěv, což u kapely podobného ražení zní jako prolnutí se Smashing Pumpkins. My o vlku a Billy Corgan za dveřmi. Frontmana „Dýní“ si pozvali Code Orange jako hosta do „Take Shape“. V ní nejprve strojová rytmika podpořená brutálním baskytarovým riffem podporuje mezi zuby drcený zpěv Jaimeho, který zní jako Jonathan Davis z Korn v hitovém refrénu megahvězd Linkink Park. Melodická vsuvka nebesky průzračné pasáže Billy Corgana svěle kontrastuje s vyhroceným silovým refrénem.

„Roztáhni svá křídla,
ukaž, kdo ji
Roztáhni svá křídla
Dojdeš daleko“

Pokud by dnes měla MTV podobný dosah jako v devadesátkách, na hit roku by bylo zaděláno. Tato píseň prostě drtí a má tah na branku. Agresivní kooperaci Nirvany a Korn můžete zažít v „ The Mask Of Sanity Slips“. Naproti tomu v power popové existencionální baladě „Mirror“ se Reba stylizuje do role křehké květinky a okouzluje melodickým zpěvem. Zařazení obdobného songu může však leckoho šokovat.

„Přísahám, že jsem to všechno viděla,
ale nejsem si jista
že jsem našla něco, co chci,

V „Drone Opting Out Of The Hive“ zuří divoce brutální metalcorová vánice proložená zlověstným šeptáním a atonálním řevem, kytarovými záseky a industriálními ruchy. Dlouholetí fanouškové kapely jasně rozpoznávají rukopis kapely, obdobně zní i klipovka „The Game“. V dalších písních jako by Code Orange hledali odpověď, jaké to bylo být rockstar v devadesátkách. V „I Fly“ vysekávají poklonu grunge stylu, ve „Splinter The Soul“, cvrlikají elektronické samply jako v alternativním metalu. Oběma skladbám však chybí nějaký přesah (tak jako v prvních třech písních) který by přímou podobu nějak narušoval. To se částečně daří v „Grooming My Replacement“ v níž se prvky Rage of the Machine rozpouští v běsnící metalcore smršti.

V poslední čtveřici písní již kapela zcela rezignuje na svůj trademark a zatahuje posluchače do podivného devadesátkového panoptika, jakési temné místnosti, kde z rohů postupně vykukují Pixies, a různé alternativní či indie kapely, v závěrečné „The Above“ i Nine Inch Nails. Člověku se z té přehršle odkazů točí hlava.

Je zábavné sledovat výroky recenzentů, jejichž soudy oscilují mezi odmítnutím a nekritickým jásotem a výrocích o kapele, jíž patří budoucnost metalu. Pravdou je, že Code Orange po několikáté v krátké době předvedli, že dokáží překročit rámec stylu, do kterého byli zaškatulkováni. Na novém albu krom několika pro ně typických kousků vymetli kde co z devadesátkového grunge, nu metalu, alternativního rocku i hip hopu a přetavili to do nové slitiny s vlastní DNA a metalcorovými obrysy. V některých písních je tento přístup osvěžující, jinde zní jako revival. Tento přístup je velice odvážný a kapelu to přivádí na rozcestí. Může je katapultovat do první ligy amerického metalu, někam ke Slipknot, Toll či Korn. Anebo se album „The Above“ stane pro fanoušky těžko stravitelným soustem, složeným z příliš mnoha nesourodých ingrediencí, ač někdy velmi chutných. Odvaha bořit zažité stereotypy se cení, rovněž hutný zvuk mixovaný do Dolby Atmos. Bude to stačit?

Jirka Lulek             


www.codeorangetoth.com

YouTube ukázka - Take Shape - Live

Seznam skladeb:
1. Never Far Apart
2. Theatre Of Cruelty
3. Take Shape
4. The Mask Of Sanity Slips
5. Mirror
6. A Drone Opting Out Of The Hive
7. I Fly
8. Splinter The Soul
9. The Game
10. Grooming My Replacement
11. Snapshot
12. Circle Through
13. But A Dream...
14. The Above

Sestava:
Reba Meyers – zpěv, kytara
Jami Morgan – zpěv, bicí
Eric Balderose – kytara, klávesy, programing
Dominic Landolina – kytara
Joe Goldman – baskytara

Rok vydání: 2023
Čas: 47:33
Produkce: Jami Morgan, Reba Meyers, Steve Albini
Label: Blue Grape
Země: USA
Žánr: metalcore

Diskografie:
2012 - Love Is Love/Return to Dust (jako Code Orange Kids)
2014 - I Am King
2017 - Forever
2020 - Underneath
2023 - The Above

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 17.10.2023
Přečteno: 502x




K článku zatím nebyly přidány žádné komentáře.


 
Metalforever.info © 2006 - 2024     RSS - články

stránka byla načtena za 0.09806 sekund.