Když se snažíte zuby nehty udržet svoji živnost, a přitom jste každý den svědky upadajícího zájmu o vaši práci, dříve nebo později se rozjede proces nervozity, psychické tenze nebo rovnou deprese. Ačkoli floridští Obituary koncertovali jako diví, v anti-metalové půli devadesátých let to k bůhvíjakým úspěchům vést nemohlo. Prodeje alb klesaly, davy fanoušků řídly. Když kapela po tříleté studiové pauze přišla s albem "Back from the Dead", šlo spíše o poslední zoufalý pokus, jak vzkřísit původní slávu. Únavu a nelibost pramenící z nepříznivé situace se ale zamaskovat nepodařilo, obsah a nálada čtvrté řadovky celkem věrně vystihuje stav, ve kterém se americký kvintet v roce 1997 plácal.
Je ovšem pravda, že kdybychom měli album posuzovat podle obalu, museli bychom mu udělit plný počet. Skupinka hnijících "buddies" znamená zvláštní potěšení zejména pro fanoušky zombie hororů, v kompozici s krvavým logem kapely pak jde o mistrovské dílo, patřící k vrcholům deathmetalových art-worků. Autorem díla je nebožtík Bernie Wrightson, ilustrátor hororových komiksů, jenž se proslavil stvořením tzv. Bažináče (v češtině je hororový už tento název). O nějakém úbytku energie nesvědčí ani rozjezd nahrávky. Úvodní políček "Threating Skies" patří dokonce mezi to nejlepší, co z kapely kdy vypadlo. Rychlá death´n´thrashingová skladba s ozvuky HC punku, uvozená přechodovými valy a napěchovaná drtivým tahem, s atraktivní ozvěnou Tardyova hlasu jako bonusem. Náladu nepokazí ani navazující kousek "By the Light", který zdobí nátlakové Johnovy fráze a hutné pochodové tempo. Kytary jsou tentokrát podladěny až do Jižní Ameriky, na čemž měl podíl nový producent Jamie Locke, se kterým kapela chtěla zkusit "něco nového". Kvůli tomu opustila bájný Morrisound a přemístila se do studia Criteria Recordings v Miami. Zvuk je hardcorově obhroublý, dunivě hluboký a mírně vystupující z death metalových standardů, ostudu nikomu ze zúčastněných ale rozhodně nedělá.
Ještě do songu "Rewind" můžeme mít pocit, že posloucháme sice malinkou jinou, ale jinak v podstatě tradičně kvalitní desku Obituary. Death sice mírně ustupuje hardcorovým vlivům, thrashi a groovu, pořád ale jde o pohodlně vydatnou a sytou metalovou krmi. Jenže někde po půlce playlistu se hudební mašina vyčerpá a kapela začne omílat jedny a ty samé postupy. Vůbec poprvé v historii Floriďanů přijde pocit, že autorům (tedy krom basisty Franka všem členům) došly nápady, skladby začnou splývat v jeden těžký celek a některé z nich klesají na nebezpečně nízkou autorskou úroveň (viz nechtěně symbolicky nazvaná "Pressure Point"). Z pocitové letargie druhé poloviny nahrávky nás vytrhne až závěrečný kousek, jenž se ovšem paradoxně vymyká všemu, co Obituary kdy nahráli.
"Bullituary" je rapmetalovým remixem songu "By the Light", na kterém se podílela dvojice zpěváků Skinner T a Diablo D. Jde o návykovou skladbu, která obsahově i kvalitativně navazuje na spolupráci Public Enemy s Anthrax a jejich song "Bring the Noise". Fúze rapu s growlingem se opět ukázala jako funkční, nicméně zde spíš pocitově umocňuje rozpolcenost celé desky. Hudebníci se nacházeli ve zmatečné fázi, a pokud v roce 1997 ohlásili "zmrazení" činnosti kapely, nemohl se tomu nikdo divit. Ještě v roce 1998 vyšlo výborné živé album "Dead" (s dalším jedinečným art-workem), a poté se po jedné z největších deathmetalových ikon slehla zem. Někteří se usadili a založili rodinu, Trevor rozjel kapelu Catastrophic, Allen West se začal naplno věnovat smečkám Lowbrow a zejména veleúspěšným Six Feet Under, Donald bubnoval ve formaci Adrew W.K., se kterou natočil dvě alba. Každý šel svojí vlastní cestou, jenže odkaz Obituary žil dál, nejenom v srdcích fanoušků, ale i samotných hudebníků, kteří se po čase ke své zásadní kapele prostě museli vrátit...
|