Poláci jsou jedním z nejvíce věřících národů, to je věc známá. Když projíždíme tímto státem, velmi brzy nás o tom přesvědčí nějaký z opulentních křesťanských symbolů. Hodně lidí rovněž ví, že jde jenom o pozlátko, jehož reálný obsah je pořádně zatuchlý a shnilý. Peter Wiwczarek polskou církev dlouhodobě kritizuje a na její adresu odříkává nesmlouvavé litanie. Tedy svébytné modlitby, které posílají křesťanské hodnostáře do patřičných končin. Litanie, které jsou psány v deathmetalovém písmu nesvatém, pak věrně citují fanoušci Vader po celém světě.
Album "Litany" nahráli Poláci v gdyňských studiích Red a zveřejnili jej pod štítem nového labelu Metal Blade Records. Stalo se tak na přelomu milénia, tři roky po zápisu "Black to the Blind". Krom nutného vydechnutí byla delší prodleva zaviněna Docovým zraněním, ke kterému došlo po vydání EP "Kingdom". Při nahrávání páté fošny už byl Docent zcela v pořádku, což je poznat nejenom z jeho prvotřídního uměleckého výkonu, ale také z jemně elektronického zvuku bicích, který si polský borec prosadil jako velký fanoušek techna a příležitostný DJ. Společně s dalšími producentskými aspekty (např. výraznou basou) tím deska "Litany" nabrala unikátní a moderní charakter, jenž je kvalitativně zcela srovnatelný s úchvatným zápisem "De Profundis" z roku 1995.
Přesvědčí nás o tom dunivé zatloukání hřebíků, které stojí na startu úvodní položky "Wings". Jde o okamžitě funkční vtažení do hudebního děje, jež dále rozvíjí atraktivní změny temp a temná vnitřní gradace první skladby. Navazující "The One Made of Dreams" pokračuje v tradici, kdy druhý song playlistu tvoří krátká a zároveň vysoce intenzivní metalová darda. Nechybí blast beaty ani apokalypticky tažený deathový riff. Polothrashová "Xeper" s pasáží á la "Hell Awaits" prohloubí temný odstín alba, stejně tak neodolatelně nájezdová titulka se speedovým pohonem Docentových bicích.
Už v tu chvíli je jasné, že Poláci nahráli další studiový majstrštyk a že by se musel stát nějaký antizázrak, aby album v dalším dění propadlo. Nic takového nepřijde, několik songů naopak znamená strhující deathové momenty ("Cold Demons", "The Calling", "North"), ve kterých nechybí další pozdrav milovaným Slayer ("A World of Hurt"), nečekaný melodický výlet (sólo v "The World Made Flesh") nebo epická závěrečná skladba s tradičně nejdelší stopáží, třebaže jde "pouze" o znovunahranou stopu "The Final Massacre" z debutového alba "The Ultimate Incantation" (opět s výrazným otiskem Slayer).
Na díle "Litany" je pozoruhodné téměř vše. Ať už jde o Peterovy zpěvy, ve kterých se zrcadlí démonická přitažlivost i kus panské bohorovnosti, vynikající řemeslné výkony, zmíněný zvuk nebo celkový strhující náboj, jenž může za prudkou návykovost slyšeného materiálu (album jakoby nějakým ďábelským trikem svádělo k nekonečným stiskům tlačítka "play"). V navazující propagační fázi se Poláci mj. podívali do Spojených států, a to jako hlavní hvězda tour. Z Vader se stala jedna z nejaktivnějších koncertních kapel (Peterova grupa ročně stihla i dvě stě štací) a zásadně upevnila svoji pozici jednoho z nejvěhlasnějších spolků deathmetalových dějin.
|