Ono to pochopitelně není náhodou, že se přivonění k pochromované růži ocitlo v retro recenzích hned v závěsu za nebeskou bránou. On totiž osud těchto kapel není zas tak nepodobný. Nástup v době „helloweenovského temna“, zaměření na čistokrevný speed, ohromně silný debut, další nadupané album a pak v tom lepším případě (Heavens Gate) odklon od rychlosti k originalitě, v tom horším případě, tedy u růžičků, postupný pád na ústa. Snad jen, pokud si nebesáři vysloužili podtrženou jedničku za album druhé, u Chroming Rose následovník „Ludvíka XIV.“ přece jen nepatrně svůj lesk poztrácel. Ovšem nutno přiznat, že název alba „Garden Of Eden“ by byl zcela namístě, nebýt totálně oslnivého staršího bratříčka.
Chroming Rose ke svému druhému startu, který zcela v duchu tradičního dobového hesla „dokud to žhaví, rychle znovu do studia“ vznikl rok po vydání debutu, přibrali nového druhého kytaristu. Tím dostala větší prostor propracovanost skladeb a i přes to, že producentskou sesličku i nadále okupoval Tommy Hansen, dokázali se Chroming Rose vymanit (byť jen částečně) z dýňového oparu. Což v konečném důsledku znamenalo, že album „Garden Of Eden“ působilo sice barevněji, ale zároveň se objevily i první trhlinky ve spárách a při nasávání obsahu přestalo hrozit nebezpečí udušení z vyraženého dechu.
Úvod desky nesignalizoval ani zbla, že u Chroming Rose mohlo dojít k nějakým změnám. Snad jen sytější zvuk naznačil, že kapela je o rok dál. Jinak totiž v odsýpající „Heroes Of The Modern World“ s nosným refrénem, věnované hrdinům z ulice snů, Wall Streetu, plynule navazují tam, kde světu na rozloučen zamával „Ludvík XIV.“ Dokonalou lekci ze společenského chování Chroming Rose připravili v „Integration“, zdařile charakterizující rozvoj hudebních nápadů kapely. Od poměrně komplikované, neprůhledné zpěvné linky s rockovým nádechem v úvodu k sjízdnému speedovému chorálovému mrazení „první pravidlo, které se naučíš v životě je integrace, když si vybereš jinou cestu, stanou se potíže tvým přítelem, společnost by se mohla nakazit“ až k vokálně – škopkovému kouzlení. Ke klokotavému závodění se kapela vrátí znovu ve skladbě „Babylon“, která tvoří povedený most k největšímu experimentu ve speedové historii Chroming Rose, kterým se stala devítiminutová titulní „Garden Of Eden“. Komplexní, troufnu si říct téměř progresivní skladba, nabitá změnami tempa, nálad a svěžích nápadů, stále se tak nějak ovíjející kolem podstaty transformujícího se myšlení kapely, bez ostychů a účelně kombinující povznášející poetické klidné nálady s ostrou kytarovou vazbou. Tuhle emocionální bouři Chroming Rose nenechají usnout a dokonale ji ještě víc rozvíří i v následující baladě „Music Is The Gate“ (ejhle, že by nebeská vrata :-) ), ve které sice skromně tvrdí „spousta lidí říká, hej, teď jsou z vás super hvězdy, …, jenže my teprve stojíme na první příčce žebříku“ , ale přitom tvoří jednu z nejpůsobivějších melodií ve své historii. Závodnicky dravá a nekompromisní „Top Fuel“ napínavě dráždí před závěrečným rozjezdem a svojí harmonickou pasáží odkáže na nejpovedenější kousky z dílu minulého. Na závěr si Chroming Rose připravili další lahůdkový fórek. Tradiční narozeninový nápěv se zvrhne do šíleného masakru v „Heavy Birthday“. Lámete-li si občas hlavu, kterak své blízké překvapit s narozeninovým přáním, tady je ideální návod. A garantuju vám, že když vstřebáte tenhle song, stanete se hvězdou všech narozeninových párty.
V minulém kole jsem playlist vzal pěkně popořádku, tentokrát poněkud skáču jak na nevyšlapaném chodníku v rajské zahradě. Nezmínil-li jsem některé skladby o odstavec výše, je to z toho důvodu, že to jsou právě ty momenty, u kterých budete mít čas se nadechnout. Ať už je to nevýrazně nasekaná „Hell In My Eyes“, hardrockem načichlá „Time Will Never Change“ a nebo poprvé tuctová (tentokrát už skutečně bonusovsky bonusová) „Don´t Turn Your Head“, působí tyto skladby jako varování, že může být ještě hůř.
Pěkně se o svojí růži v rajské zahradě kluci postarali. Sice plíživě, ale přece jen začalo být znát, že se dostávají pod tlak. V tomto kole ho ještě bez problémů ustáli.
|