Je to vždy hrejivý pocit nájsť na domácej scéne projekt, ktorý sa oplatí podporiť. K takýmto sviežim lastovičkám, ktoré vo vás dokážu prebudiť záujem o tuzemskú produkciu, patrí aj vsetínska svorka ABSTRACT ESSENCE - svieža metalová chiméra, ktorá, či už cielene alebo nevedomky, dáva všemožným škatuľkám na frak, čo je mne osobne vždy už len z princípu sympatické a keďže kvalita jej tvorby má stúpajúcu tendenciu, na stránkach tohto webu ju rozhodne nechceme obchádzať. Trochu som si teda preklepol gitaristu Radima Ondru, ktorý vám povie, kto mu raz bude strážiť (ne)postavenú vilu a mimo iného prezradí, či sa mu dobre skladá s vtákmi.
Kapela má svoju základňu v malebnom Vsetíne. Je vcelku známe, že čo Čech, to muzikant, napriek tomu sa mi nechce veriť, že by sa v takomto mestečku našlo toľko schopných hudobníkov na jednej vlne. Ako to teda vlastne je? Ste všetci starí kamaráti z detstva alebo ste sa dávali dohromady takým štýlom, že v inzertných novinách hľadal gitarista bubeníka a ten zasa garáž pre svoju súpravu?
Žádné inzeráty probíhat nemusely. My všichni, kteří jsme se u zrození AE vyskytovali, jsme už spolu v různých kombinacích někde hráli a pokud ne, tak jsme byli přátelé a ve zmiňovaných projektech jsme si navzájem fandili. Scházeli jsme se v dnes již zaniklém RC Sandrik takřka každý večer u kofoly, kde jsme o muzice mluvili a většinou jsme na ni měli podobné názory. Tak jednou nastal den, kdy jsme o hudbě společně přestali jen kecat, ale začali jsme ji i dělat.
Hlavnou devízou AE (nielen podľa mňa) je fakt, že sa vaša hudba na súčasnej tvrdej scéne naozaj nedá prirovnať k ničomu. Viete si o pár rokov predstaviť situáciu, kedy by recenzenti o nejakej mladej nádeji hovorili, že „to znie ako AE“?
Určitě by to znělo, nebo vypadalo hezky, ale toto není naším cílem. To, že naše hudba zní jinak, než všechno ostatní není proto, že o to usilujeme. Ono to z nás prostě tak leze a my cítíme, že to leze tak, jak se nám to líbí a tak, že chceme, aby to znělo i ve finále. Nicméně pokud někdy složíme něco, co už tady někde bylo, nevyhodíme to jen proto, že už je to něčemu podobné a je možné to přirovnat k té, či oné kapele.
Aktuálny album oproti dlhohrajúcej prvotine "Aftermath" na mňa pôsobí zomknutejším a vyspelejším dojmom, stavili ste viac na kratšie kompozície, ktoré vďaka hutnej produkcii majú lepší odpich a poslucháč má pocit, že ho po 40 minútach vyvrhol nejaký vzdušný vír. Nemali ste pocit, že sa vám podarilo zúročiť nazbierané skúsenosti? Ako sa s odstupom času pozeráš na vašu tvorbu ty sám?
Pokud by jakákoliv kapela neúročila své nabyté zkušenosti, bylo by to smutné a ta kapela by nikdy nedosáhla ničeho, čím už nebyla ve chvíli svého vzniku. Právě ten časový odstup je zde důležitý. Ve chvíli, kdy točíš desku, na ni vkládáš to nejlepší, čeho jsi v dané chvíli schopen a často materiál na své nové desce hodnotíš nezdravě nekriticky. To přijde časem a uvědomíš si, co mohlo jít líp a tyto poznatky zúročíš na dalším albu a při jeho skládání.
Momentálne si vlastne hlavným skladateľom. Máš nejaké obľúbené prostredie, dennú dobu, psychické stavy, či dokonca stupeň podguráženosti, kedy na teba príde tá tvůrčí exploze? Vieš povedať, či ťa konkrétne ovplyvňujú jednotliví obľúbení interpreti?
To, že jsem hlavním skladatelem, bych tak úplně neřekl. Veškerou hudbu skládáme s klávesistou Manim, ale to neznamená, že ostatní mají zákaz cokoliv donést. Probíhá to tak, že kdokoliv z nás dvou donese nějaké nosné téma a na tzv. kompozičních zkouškách jej rozvíjíme do takové podoby, než se z výsledné skladby posadíme na prdel. Jinak na nějaké psychické stavy a nálady moc nesázím. Několikrát se mi stalo, že jsem strávil několik hodin ve zkušebně s kytarou v ruce a nic a pak se projdu kolem stromu, kde nějaký pták zpíval takovou melodii, že jsem na ní založil polovinu jedné skladby. :-)
Podľa informácií v bookletoch sa na tvorbe hudby v značnej miere podieľa aj klávesák Jan Pavlůsek. Považuješ jeho klávesové registre za prvok typický a odlišujúci AE od ostatných? Nakoľko v kapele pri vzniku nových skladieb všetci spolupracujete?
Jak už jsem řekl, s Manim vytváříme veškerou hudbu pro AE, takže spolupracujeme velice úzce. Co se týká výběru zvukových registrů, tak v tomto mu natolik důvěřujeme, že mu v tom necháváme naprosto volnou ruku. Víme, že vybere vždy takový, který tam zapadne tak, jak má. Jeho výběr zvuků je velice kreativní a je to přesně tak, jak říkáš. Tedy ano, považujeme to zcela určitě za náš typický prvek.
Viem, že situácia v našich končinách nie je z tohto uhla pohľadu ružová – skús priblížiť život takéhoto absolútne nekonzumného hudobného telesa po ekonomickej stránke. Privyrobíte si koncertovaním aspoň na to teplé pivo a studené párky? Do akej miery musí byť vaše nadšenie a láska k muzike podporená vidinou aspoň minimálneho zisku? Určite snívate o tom, aby vás hudba raz uživila...
Je to tak, situace není růžová a v současné době je to tak, že pokud chce člověk hrát často, musí se smířit s tím, že párky si vozí z domu a pivo si koupí na benzince za svoje. Ale s tímto jsem nikdy problém neměl. Pokud máš jistotu toho, že aspoň neproděláš, měl bys to dělat s radostí. V pozici, ve které se momentálně hudba nachází, nemůže nikdo čekat, že si díky brnkání na kytaru postaví vilu s tygrem, který mu ji bude hlídat, když bude na světovém turné.
Návštevníci 15. ročníka Brutal Assaultu vás v internetovom hlasovaní pretlačili na súpisku zahrievacieho dňa. Aké máš z toho vystúpenia dojmy a v čom vidíš hlavné klady a zápory hrania na veľkom open air festivale oproti malým klubom? Hrala tréma väčšiu rolu ako obvykle?
Hrát na Brutal Assaultu je vždy vrchol minimálně daného roku. Vystoupení jsem si užíval, ale s těmito vystoupeními mám problém v tom, že si je nepamatuju. Dával jsem do toho hodně energie a soustředil jsem se jen na své hraní a na tu spoustu lidí, že mi z hlavy vymizely takové ty detaily, které utváří celek. Nicméně byla čest tam po pár letech zase křepčit. :-)
Živé vystúpenia bývajú niekedy ani tak nie neopakovateľným zážitkom, ako skôr prehliadkou neukáznenosti, vagabundstva a neprispôsobivých indivíduí. Vedia ti návštevníci chemicky vyvedení z rovnováhy svojím správaním skaziť koncert (či už stojíš na pódiu alebo si návštevníkom ty sám)? Aký je tvoj pohľad obecne na kultúru českého metalového priaznivca?
Jo, párkrát se to stalo, ale člověk by s tím měl minimálně trochu počítat. To ovšem neznamená, že to jakkoliv schvaluju. Lidi, kteří nekontrolují své chování, jsou mi už z principu odporní, ale tohle není problém jen metalových koncertů, s tím se můžeš setkat úplně kdekoliv. Jasně, když ti někdo nablije do efektu, máš problém, ale takové extrémy ještě naštěstí nenastaly. Divných lidí bylo na našich koncertech už dost, ale ještě nikdy jsem necítil potřebu to kvůli nim třeba ten večer zabalit – ať už jako muzikant, či posluchač.
Vyštudoval si biológiu a chémiu na Karlovke a momentálne učíš vo Vsetíne na súkromnej strednej škole. Máš v tomto smere do budúcnosti vyššie ambície? Ak by sa kapele podarilo preraziť za hranice v takom meradle, že by si sa ocitol na križovatke, čo by bolo pre teba prioritou?
Upřímně řečeno, má práce je to nejlepší, co mě mohlo v životě potkat a jsem tam zcela spokojený. Proto, kdyby mělo někdy dojít na lámání chleba, hodně bych přemýšlel. Hodně by záleželo na situaci, ale v současné době nejsem schopen říct, pro co bych se rozhodl. Dřív jsem v tom měl jasno, teď už míň.
Nedávno formáciu opustil gitarista Libor Kukula (ASCENDANCY). Pokiaľ viem, nejaké to dedičstvo vám na "Manifeste" ešte stihol odkázať. Zaujímalo by ma, aké boli dôvody jeho odchodu a či hodláte dobudúcna riešiť otázku angažovania druhého gitaristu, ktorý je podľa mňa pre zoskupenie takto technického strihu potrebný?
Libor měl trochu jiné představy o tom, kterým směrem a jakým stylem se má naše hudba ubírat a tak si tyto své představy šel plnit do svého vlastního projektu Ascendancy. To, že na albu „Manifest“se vyskytuje i jeho práce je pravda, protože v žádném případě jsme se nerozešli ve zlém. Stále jsme výborní kamarádi, kteří si v mnoha hudebních záležitostech stále vypomáhají. Co se týká druhého kytaristy, momentálně tuto otázku vůbec neřešíme. Hraje se nám v 5 moc dobře.
Pred vydaním „Manifestu“ vás ulovil tuzemský label METALGATE. Ako ste spokojní s jeho podporou? Čo vôbec zahraničie? Bol aký-taký záujem alebo vám rovno ukazovali dvere?
V Metalgate jsou skvělí a obětaví lidí, kteří nám obrovským způsobem pomohli s mnoha záležitostmi jak z organizační, tak z finanční stránky. Za mne musím říct, že dokud budeme pod Metalgate, ani mě nenapadne odcházet k nějakému zahraničnímu indie labelu, i kdyby tady ta nabídka byla.
Zrejme máte okolo seba široké názorové spektrum fanúšikov, priateľov a blízkych, ktorí vaše výtvory pripomienkujú a hodnotia. Akú rolu v samotnom procese tvorby pripisujete týmto ohlasom, prípadne názorom recenzentov? Prichádzajú fanúšikovia s konkrétnymi želaniami a radami?
Většinou až ex post a v době, kdy se s tím už nedá vůbec nic dělat.:-) Ale většinou nám do toho nikdo moc nekecá. Co se týká recenzí, tak ty čtu moc rád – je to příjemná zpětná vazba a to i ve chvíli, kdy se třeba úplně netrefíme do vkusu recenzenta. Není možné nahrávat hudbu pro všechny a tak se to musí i brát.
Prakticky výhradným textárom je spevák Ondráš. Konzultuje vôbec svoje myšlienkové pochody s ostatnými alebo mu na dvere vycapíte „Genius at work“ a ste zvedaví, čo z toho vylezie? Majú ostatní šancu zasahovať do tejto zložky skladieb? A aký je vlastne u vás pomer v dôležitosti skvelej hudby a skvelého textu? Potrebuje podľa teba kapela k získaniu zvučného a rešpektovaného mena okrem schopnej inštrumentácie aj dobrý text?
Upřímně řečeno, je to ten druhý případ. Je to stejný přístup jako u Maniho klávesových zvuků. Pokud u někoho víte, že danou věc udělá dobře, nechte ho pracovat a on to dobře udělá. Tak je to i s Ondrášem. Občas za námi přijde s nějakým nápadem a my ho s tím pošleme do háje, tak pak se s námi o tom raději už nebaví a text udělá nakonec špičkový :-) U mě je to trochu ošemetné – polovinu mé diskografie, kterou mám doma, tvoří hudba čistě instrumentální. Nepotřebuju si u hudby zpívat, její instrumentální síla je mi dostatečná – to ale neznamená, že bych chtěl tu hudbu takto dělat. Dobrý text je pro skladbu důležitý, protože právě v něm se skrývá důležitá část informace, kterou hudbou přenášíte.
Nedávno ste nakrútili videoklip k skladbe "I". Máme jeho dej chápať nejako konkrétne alebo má voľnejšie možnosti interpretácie? Chcete v budúcnosti v takejto forme sebaprezentácie pokračovať?
Tak, samozřejmě že korelace s textem a skladbou v tom ději jsou, ale jinak jde především o dílo režiséra klipu Mejly Basela, který s tímto příběhem přišel, a my netušili, že to dopadne až tak parádně. Na tento klip jsme velice hrdí. O nějakém pokračování této formy sebeprezentace jsme zatím nepřemýšleli. Spíš jsme to točili s tím, ať se lidi kouknou na pár hezkých obrázků, kde hezká mladá holka pozabíjí pár lidí :-)
Trochu ošúchaná otázka – ako sa staviate k trendu pirátskeho sťahovania hudby cez internet, nakoľko o svoje duševné vlastníctvo bojujete? Zvýši ti krvný tlak „fanúšik“, ktorý za tebou príde ospevujúc vašu tvorbu a nakoniec z neho vylezie, že má samozrejme všetko naťahané? Alebo nasleduje flegmatické mávnutie rukou a pomyslíš si, že sa na svete dejú aj horšie veci?
Jak říkáš, hudební svět už je holt takový a většina z nás není jiná. Momentálně neexistuje účinná metoda jak zabránit tomu, aby se tvoje týden staré album neobjevilo někde na Rapidshare. Musí se to tak brát a jak říkáš, mávnout nad tím rukou. Nedělal bych z toho tragédii. Je to alespoň cesta, jak svou hudbu rozšířit a taky cesta jak poznat pravé fanoušky tvé hudby.
Obaly vašich CD zdobí sympatický havran. Koho to bol nápad a ako sa na to vôbec prišlo? Je pre vás dôležité, aby obal a celková grafika bookletu korešpondovala s nulami a jednotkami na striebornom kotúči?
Havran se nám poprvé objevil na albu „Aftermath“ a byl součástí tehdejšího návrhu bookletu bez nějakého hlubšího záměu. No a nám se zalíbil, tak nás bude provázet dokud budeme vydávat alba. Můj názor je takový, že s grafikou se taky nemůžete zavděčit každému a ani knížky by se neměly kupovat podle obalu. Takže korespondence s obsahem alba by tam být měla, ale je to velice subjektivní a to, co je na albu je podle mne mnohem mnohem důležitější.
Prezradil si, že sa na budúci rok chystá nový album. V akej fáze sa nachádzajú prípravy? Môžeš už teraz naznačiť, či sa váš hudobný prejav nejakým spôsobom bude modifikovať alebo nás znovu zadupú do zeme typickí Abstrakti?
Příští rok zatím už moc reálně nevypadá, ale na začátku roku 2012 by to snad mohlo klapnout. Samozřejmě, že některé skladby už jsou na světě, ale ještě je brzy na to, abych mohl nějakým způsobem posoudit vývoj. Docela se nám zalíbil styl, který jsme prezentovali na „Manifestu“ to znamená kratší úderné skladby s typickým rukopisem AE, ale jak to nakonec dopadne třeba překvapí mnohé, včetně nás samotných :-)
Na záver mi to ako Slovákovi samozrejme nedá a spýtam sa na prípadné predstavenia za riekou Moravou...
V současné době se plánují akce na rok 2011 a já pevně věřím, že se podíváme i na Slovensko, protože se mi tam zatím vždy hrálo výborně a vždy se tam těším. :-)
To rád počujem, ďakujem za obetovaný čas a prajem mnoho úspechov.
Díky moc za rozhovor, přeju hodně čtenářů a ať se daří. :-)
|