Téměř učebnicový příklad toho, jaký rozdíl by měl být mezi debutovým EP a plnohodnotnou deskou, nám přináší estonští Emphasis. Zatímco v roce 2012 představovali své plány v prvotní podobě, dnes už svůj potenciál naplno rozvíjí a posouvají se kvalitou minimálně o jeden level výš. Ono čtyřleté čekání na první album navíc můžeme brát víc než pozitivně. Z kapely je cítit ta správná chemie a nová tvorba začíná nést své vlastní a osobité rysy, na kterých se opět může v budoucnu stavět.
Emphasis taktéž konečně naplnili i význam žánru, se kterým se prezentují. Vždyť už v roce 2010 vysílali do „světa“ zprávy, že jejich styl má parametry progresivně pojatého metalu. Toho se však dočkáváme až nyní s prvotinou „Revival“. Skladby se tváří odvážněji, chytřeji i komplikovaněji a jsou zbaveny jakékoliv prvoplánovosti. Obzvláště přitažlivě působí například efektní prolínáni kláves a obou kytar, jazzové přesahy s využitím saxofonu či nevyzpytatelná rytmika. Jisté slabiny bychom našli snad jen v některých pomalejších pasážích, kterým by slušela nějaká výraznější vokální linka. Emphasis se však i přesto skladatelsky vytáhli. Z kolekce devíti skladeb srší jasná koncepce i soudržnost a sem tam na vás vyskočí i náznaky hitovosti. Píseň „Death Itself“ budiž důkazem.
Estonci měli i dost času přeorientovat se na operní projev zpěvačky Anny Ganiny, jejíž příchod v roce 2013 logicky vybízel k myšlenkám o přiblížení k symfonickému metalu. To se nakonec vyplnilo částečně. Jisté náznaky teatrálnosti zde skutečně jsou, Emphasis je víceméně podřizují svému ostřejšímu a posluchačsky náročnějšímu směru. Sama Anna pak taky nijak zvlášť netlačí na pilu, a i když je z ni klasická průprava cítit na míle daleko, svůj hlas používá s lehkostí a schopností maximální empatie. Její výkon je opravdu excelentní a konkurenci by snesl i s tou největší světovou špičkou.
Jak vidno, vzájemná a účinná komunikace a hudební porozumění bývají často tím nejdůležitějším krokem k úspěchu. Emphasis dokázali obojí. I přesto se nedá očekávat, že by album „Revival“ způsobilo na hudební scéně poprask. Kapela má nicméně i tak velkou šanci stát se tahounem žánru alespoň ve své rodné zemi. A to rozhodně není k zahození!
|