GLORYFUL - End Of The Night
Němci Gloryful to berou hopem. Vznikli teprve před šesti lety a letos vydávají již třetí studiovku. V zádech navíc mají slušnou záštitu labelu Massacre Records, takže je postaráno o videoklipy či speciální vinylové edice alb. Je ale jejich tvorba opravdu hodna takové péče? Nejsem si jistý. Když ji totiž osekáme od všech marketingových berliček, zbyde nám víceméně obyčejný hudební skelet, který se zuby nehty drží urputných heavymetalových schémat ala Manowar nebo Accept, do jejichž základu dále nic moc zajímavého nepřidává. Samozřejmostí jsou ostré riffy, silácký zpěv a sborové popěvky ve stylu „uráá, jdeme do boje, to se máme, to jsme macha!“. Jenže vokální linky jen málokdy cinknout vyšší chytlavostí a refrény se vypaří jako pětikilo v automatu. Naštěstí se ale nakonec najde něco, co produkci Němců tahá z bahna podprůměru. Jsou to vyhrávky a sólové party, které naopak srší nápaditostí a melodickou sugescí. Právě díky nim se dá dílo „End Of The Night“ přežít bez vedlejších příznaků, jako je klimbání či rovnou tvrdý spánek. Titulní skladba je pak přitažlivá celá, což je drobný paradox, neboť jde o baladu, jejíž základ tvoří folkovo-akustický podklad a celkově vyklidněná atmosféra. Pokud však jde o vtáhnutí do (koncepčně) lyrického tématu kapely, je z celého díla zdaleka nejúspěšnější. A to je pro ortodoxní heavy-power metalovou úderku s touhou po výpravné naraci poněkud smutný výsledek.
5,5/10
YouTube ukázka - This Means War
GUTTER SIRENS - Phantom Pains
Poláci Gutter Sirens jdou oproti Němcům na věci pomalu. Na scéně jsou od roku 1992, novinka „Phantom Pains“ je přitom teprve čtvrtou řadovkou a práce na ní započaly již v roce 2008 (tedy dva roky po posledním albu „Horror Makers“). Důvodem byly rodinné problémy jednotlivých členů, nicméně v březnu letošního roku se dílo podařilo konečně vydat. Dobrou zprávou je zdařilá zvuková produkce, na první poslech zaujme také plný heavymetalový hlas Krzystofa Domańskiho, který je hlavním lákadlem Poláků. Těch dalších žel tolik není. Album sice, v souladu s názvem i koncepční lyrikou, ovívá patřičně temná atmosféra (hojně se využívají funkční klavírní preludia), problémem je nedostatek melodicky alarmujících okamžiků. Jasněji chytlavé struktury vykouknou v hard rockem načichlé „Angel´s Touch“, zaujme také následující balada „Fourth Chamber“, v ní ale teskné Panovy flétny až příliš evokují známou skladbu „The Lonely Sheperd“ od Gheorghe Zamfera (viz několik soundtracků, např. k filmu Kill Bill). Dobře vyznívá kus (a také videoklip) „Tunnel Of Mercy“, u kterého si však nejsem zcela jistý původností refrénové linky, potažmo další baladický song „Christmas Snowflakes“ či chytře a přitažlivě vystavěná kompozice „Reality“. Avšak zbytek prošumí bez výraznějšího efektu, přitom je po celou dobu znát nemalý potenciál hudebníků. Škoda, že se jej nepodařilo patřičně využít.
6/10
YouTube ukázka - Tunnel Of Mercy
STRIDENT - When Gods Walked the Earth
Jihoafrická (!) parta Strident letos přichází se svým druhým počinem. A stejně, jako je pro metal exotická země jejího původu, je netradiční také hudební obsah. Nedá se dost dobře ukrýt pod omezující nálepku power metal, jakkoli tato škatule tvoří základní ingredienci ve tvorbě kapely. Čtveřice muzikantů má cit pro epiku, kterou prezentuje nejen délkou svých kompozic, ale také ve formě dramatických orchestrací a zejména v hlubokých, jakoby kostelních vokálech zpěváka a kytaristy Deona van Heerdena. Ten má sytý a atraktivní hlas, který je hlavním tahákem kapely, přičemž samotná hudba ve své kvalitě o mnoho nezaostává. Playlist je proložen několika odlehčenými písněmi, mezi které spadá pirátská laskomina „A Pirate´s Life For Me“, případně čistokrevná a opravdu vynikající power-speedová vypalovačka „The Light In Darkness“. Velmi příjemně působí také baladická pocitovka s valčíkovým tempem „Lines In The Sand“, nebo nápaditě variabilní otvírák „Above The Ashes“. A do lichotivé kategorie můžeme nakonec zařadit i svižný a hravý bonus „Broforce“. Zbytek písní pak nabízí méně přístupný a chvílemi možná až moc komplikovaný obsah (dočkáme se thrashových i progových prvků), ve kterém ale pořád není nouze o atraktivní a poslechu hodné momenty. Výsledkem je rozmanité, netradiční a v lecčems jedinečné album, které by nemělo uniknout pozornosti nikoho, kdo přečetl tyto řádky.
7,5/10
YouTube ukázka - celé album
|