Pro rockového fanouška není název Primus jen synonymem pro levnou pivní břečku lemtanou především skupinkami bezdomovců, ale zejména pro kalifornskou trojici šílených experimentátorů, kteří své hudební podivínství povýšili na umění. To, že je obdivují takové persony jako Kirk Hammett, Axl Rose, Kerry King, Flea nebo Fred Durst už mluví za sebe. Primus prostě za ta léta, co působí na hudební scéně, dokázali, že s absolutně nekomerční hudbou se dají dělat velké věci, o čemž svědčí i jejich nahrávka úvodní skladby do kultovního seriálu South Park. A i když to s nimi ještě před pár lety nevypadalo moc dobře, comeback v roce 2011 se jim docela povedl a dnes už je na svém místě i původní bubeník Tim Alexander. .
I kdyby Primus přišli s co největší šíleností, bylo by to na jejich podmínky pořád ještě normální. Trojice, vedle které je Mike Patton vlastně jen takový obyčejný chlápek od vedle, si s novinkou „The Desaturing Seven“ zase pěkně pohrála s nervy svých fanoušků. Už na minulé desce „Primus & The Chocolate Factory With The Fungi Ensemble“ tahle parta zabrousila na téma dětských knížek a na svém novém albu uvedený trend ještě rozvíjí. Jak přiznal už začátkem léta basista, zpěvák a jasný tahoun kapely Les Claypool (dovedete si představit, že tenhle týpek měl kdysi nahradit v Metallice Cliffa Burtona?), novinka je vystavěna na bázi „The Rainbow Goblins“, dětské knihy o sedmi goblinech barvy duhy. Uff…
S Primus je to ale tak vždycky. Na posluchači je pak jediná věc, jestli přistoupí na jejich hru a pokusí se dostat do zdánlivě neproniknutelného materiálu nebo album jen štítvě odloží jako šílenou avantgardu. V druhém případě bude rozhodně pravda v tom, že se jedná o materiál opět tak šílený, že je leckdy za hranicemi lidského chápání, ovšem pokud se rozhodnete pro první variantu a dáte Primus šanci, je tu možnost, že se vám za to odvděčí. A to bohatě. Kdo totiž jednou dokáže novinku (nebo v podstatě jakoukoliv jejich desku) naposlouchat, tak to její kouzlo se objeví.
„The Desaturing Seven“ stylově (pokud se o nějakém takovém zařazení v případě Primus dá mluvit) nijak nevybočuje ze směru, který kapela udala nejpozději svými dvěma nejlepšími alby „Pork Soda“ a „Tales From The Punchbowl“ z první poloviny devadesátých let. V případě novinky rovněž hraje na tomto širém písečku, kde hlavní úlohu plní baskytara Lese Claypoola, která je středobodem celé tvorby Primus. Fanoušci už dávno věcí, že nemají čekat rockové vypalovačky nebo vzletné melodie, ale zejména hudební dobrodružství. Toho „The Desaturing Seven“ nabízí vrchovatě. Navíc kapela (dnes opět původní trojice) nabízí svůj příběh o goblinech s patřičnou dávkou energie, která sálá hned z první skladby „The Valley“, již od úvodního Claypoolova vyprávěného úvodu celého příběhu.
Od té chvíle deska roste a svých nejlepších chvil nabývá se skladbou „The Trek“, která sice může působit jakou soundtrack k večerníčku (což ale byl asi záměr), ale je to právě tahle sedmiminutová věc, která posluchače přesvědčí o tom, že Primus jsou skuteční hudební géniové a hned následující „The Scheme“, která našinci určitě připomene kytarové kouzlení Michala Pavlíčka. Velice zajímavě působí i „The Storm“, která si nejvíce z celého alba pohrává s atmosférou a zse je tu Claypoolova baskytara, která evokuje průvodní jevy bouřky.
Ovšem z „The Desaturing Seven“ lze pak těžko vypíchnout jednotlivé okamžiky, protože nejlépe deska působí jako celek. Nevadí ani potrhlý pohádkový přiběh, nevadí pitoresktní zvuky, nevadí místy podivný zpěv. Tahle nahrávka má velmi silnou atmosféru a má rozhodně posluchači co nabídnout. Kromě toho demonstruje i to, že Primus jsou v současné době při chuti jako v době svého největšího rozmachu.
|