23.09.2019
SKINLAB
Deset let mlčela tato groovemetalová parta ze San ..více

23.09.2019
RYDERS CREED
Hardrocková parta z Velké Británie začne v listopadu ..více

22.09.2019
SAXON
Legendární Britové museli zrušit všechny koncerty do ..více

22.09.2019
POVODÍ OHŘE
Po loňském bezejmenném debutu se tato svérázná ..více

22.09.2019
BODY COUNT
Po předloňském albu "Bloodlust" právě dodělává tahle ..více

22.09.2019
MICHAEL BORMANN`S JADED HARD
Frontman německé AOR formace Jaded Heart dává vzpomenout ..více






SONATA ARCTICA - Talviö
Zvuk opravdu není ideální, slovo "chrčivý" je ..

SONATA ARCTICA - Talviö
Nic ti není do toho, na čem muziku přehrávám. ..

SONATA ARCTICA - Talviö
Petronius, na čem si to přehráváš, že ti to ..

SONATA ARCTICA - Talviö
Co se týká zvuku, tak mě se naopak líbí, jak ..

SONATA ARCTICA - Talviö
S recenzí téměř ve všem vyřčeném souhlasí ..

ARAKAIN - Legendy
...opět předvádí své znalosti hudební histor ..

ARAKAIN - Legendy
Mně se Legendy vždycky líbily! Každá skladba ..

ARAKAIN - Legendy
To je dobrá hláška, že je otextoval až Aleš. ..

ARAKAIN - Legendy
19 let, ať nežeru. Mimochodem KG měl vždy velk ..

ARAKAIN - Legendy
Luky, mýlíš se, cover Far Far Away s českým t ..




Za poslední měsíc:
ARAKAIN - Schizofrenie
2293x

HAMMERFALL - Dominion
1984x

Kai HANSEN (HELLOWEEN, GAMMA RAY) - Jiný už nebudu
1919x

ARAKAIN - Black Jack
1355x

ARAKAIN - Salto Mortale
1034x

FREEDOM CALL - M.E.T.A.L.
960x



27.09.2019
ZÁVIŠ, ... A STALI SE OVCÍ, BLIKAJÍCÍ MIMINKO. ..
Havlíčkův Brod - Oko klub ( bar ), začátek od:20:00, vstupné: 150

27.09.2019
NAHUM, INNERSPHERE, PURNAMA, KAZISVĚT..
KOLÍN - U VODVÁRKŮ, začátek od:19:00, vstupné: 150

28.09.2019
NAHUM, INNERSPHERE, PURNAMA, ENDLESS DRAIN..
TÁBOR - STŘELNICE, začátek od:19:00, vstupné: 150



článků celkem: 7151
recenzí: 5846
reportů: 563
rozhovorů: 378













Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax


AVANTASIA - Moonglow

Ještě než se pustíme do podrobného rozboru novinky Sammetovy Avantasie, pojďme si probrat události, které jejímu vydání předcházely. Nejprve se objevil singl „The Raven Child“. Více než jedenáctiminutový song s temnou atmosférou, která víceméně potvrzovala zvěsti o duševních pochodech, jež provázely autora při psaní nového materiálu. Tobiasovi začal vadit humbuk showbyznysu, všeobecná očekávání, dotazy novinářů apod. Rozhodl se proto uklidit do ústraní (konkrétně do jedné anglické hospody), a tam tvořit ve svém vlastním tempu, přičemž postupně probleskovaly informace o inklinaci k „odvrácené straně duševního světa“ a kreativnímu potenciálu, který z něj lze vytěžit. Tyto tajuplné zvěsti podporoval i cover (z dílny Alexandera Janssona), jenž evokuje specifickou hororovou poetiku Tima Burtona.

Pro fanoušky byla každopádně nejdůležitější skutečnost, že první vypuštěná ukázka nenaznačovala úbytek tvůrčí invence. Jenže druhý singl „Moonglow“ situaci malinko zkomplikoval, jelikož krátký duet s Candice Night ničím extra nevyniká a spíše svádí úvahy o skladbě „na firemní zakázku“. Po poslechu alba se však ukázalo, že realita je ještě jiná, než by mohlo vyplývat z obou uvedených verzí. Na v pořadí osmém zápisu Avantasie sice nalezneme temněji vedené kousky, z pohledu celkové atmosféry ale pochmurné tóny nepřevažují. A pokud se kvality týká, zmíněná titulka zůstává nejslabší položkou díla, zbytek tracklistu pak hýří autorskou nápaditostí, ve které je přímo hmatatelná upřímná radost z tvoření.

Krom toho se Tobias nachází v kromobyčejné hlasové formě, o čemž nás přesvědčí hned v úvodní kompozici „Ghost In The Moon“. Její desetiminutový obsah je víceméně v Sammetově vokální režii, která je navíc kvalitativně zcela kompatibilní s hudební vrstvou. Bujaře rozverná, svobodomyslně vzletná, oslavně velkolepá i důstojně poklidná, právě taková je vítací položka (zvlášť nadšení by měli být příznivci legendárního Meat Loafa) a rovnou jeden z vrcholů tohoto díla. Od další písně „Book Of Shallows“ se již začnou představovat jednotliví hosté, přičemž jejich seznam je dalším důvodem k opěvování německého umělce. Jedná se o nesmírně citlivý výběr, kdy každý pozvaný zpěvák přesně zapadá do vizionářské kompoziční mozaiky, k tomu pokaždé zaslechneme skvělé až mistrovské výkony. V kousku „Book Of Shallows“ září – krom tradičně úchvatného Landeho – Mille Petrozza, jehož druhá spolupráce s Tobiasem opět klapla (jakkoli Petrozzovo ostré frázování chtě nechtě evokuje hitovku „Phobia“ domovských Kreator), a zejména Hansi Kürsch (Blind Guardian), který dodává punc královské hlasové elegance nejen dané skladbě, ale také příspěvku „The Raven Child“.

Ten lze zařadit do skupinky temněji vykreslených příspěvků (jež si užívám o něco méně, aniž bych jim ovšem upíral jejich zřetelnou kvalitu), kam dále spadají písně „Invincible“ a „Alchemy“, obě za účasti dalšího z atraktivních Sammetových „úlovků“, Geoffa Tateho (ex-Queensrÿche). První jmenovaná skladba rozprostře dark-romantickou pianovou paletu, druhá vybuchuje v gejzírech moderny nebo orchestrální dramatizace. A zase je nutné obratem zmínit, že práce se symfoniemi, kterých jsme na albu svědky, znamená vítězství skladatelského ducha (ať již Sammetova či jeho věrných souputníků Paetha s Mirem). Je skutečně úlevné po dlouhé době poslouchat opravdu smysluplné orchestrace, kdy je patrný důraz na každý detail a náladotvorný apel jednotlivých symfonických prvků (tedy nikoli jen smyčce pro smyčce, jak tomu bývá ve většině ostatních případů).

Když se pak tento element protne s bombastickými sbory, na jejichž tvorbu byla vynaložena úplně stejná porce energie (a samozřejmě výsledné formě patří již několikátá poklona v řadě), má melodikovo srdce pádný důvod ke zrychlenému bití. To, co se děje v příspěvcích „Levander“ nebo „Starlight“ (s jasným ozvukem stylu AOR!) je zkrátka dechberoucí a mysl pozvedající. V daných písních, stejně jako ve zrychlené položce „The Piper At The Gates Of Dawn“ a náramné spíďárně „Requiem For a Dream“ (s evidentně nepostradatelným Kiskem), nenalézáme ani stín ponurosti, jde naopak o průzračnou kvintesenci optimismu a radosti z bytí! Dokonce v těchto kompozicích můžeme vnímat nostalgický závan nejsilnějších počinů Sammetovy party Edguy, což o skladatelském rozpoložení tohoto hudebníka vypovídá víc než dost.

Jediná výraznější slabina směřuje až k závěru nahrávky, kde číhá cover „Maniac“ od Michaela Sembella. Je nutné se pozastavit nad tím, proč něco takového visí na koncepčním díle a pocitově se tím pádem nutné dostává úplně mimo jeho hlavní osu. Předělávka sice není špatně provedená (ačkoli ty z nás, kteří již před bůhvíkolika lety pařili na zábavách na stejný cover od Markýze Johna, může jen těžko něčím překvapit), měla ale – když už zde musela být - jednoznačně plnit funkci bonusu, kteroužto nálepku dostal až melodicko-rockový příspěvek „Heart“, který je mimochodem o poznání chytlavější (příklon ke zmíněnému žánru autorovi jasně vyhovuje). Tím ovšem rozpory končí. Sammetovi únik do tradičních zákoutí Londýna evidentně prospěl, nalezl tam bohatý inspirační zdroj a my se teď můžeme opájet jeho blahodárnou energií (osobně jsem se už dlouho tak netěšil na opětovný poslech některých písní). Vivat Avantasia!

Pagan             

Tobias Sammet sice kašle na domovskou kapelu Edguy, o to více však roste jeho projekt Avantasia. Po třech letech tu máme další studiové album s názvem "Moonglow", které je zároveň završením trilogie, která započala v roce 2013 dílem "The Mystery Of Time". Posluchač, který očekává nějaké novátorské postupy (ať už z hlediska skladatelského či zvukového), může být poměrně zklamán. Novinka se drží zajetých postupů.

Celé album otevírá téměř destiminutová "Ghost in the Moon", kterou si vzal na svá bedra sám principál. Je logickým následovníkem skladby "Mystery Of Blood Red Rose" z minulé desky a přiznám se, že jsem si k ní hledal cestu velmi těžko. S mírným odstupem se mé dojmy zlepšily (zvláště epická pasáž uprostřed, ve které Tobi našponoval výšky jak za starých časů, je vážně vkusná), ale i tak ji řadím mezi "horší" kousky nového alba. Následující "Book of Shallows" je naopak aspirant na song roku! Úderný power metal s řezavými kytarami, který se v půli změní v zuřivý souboj, ve kterém proti sobě stojí Mille Petrozza, Hansi Kürsch a sám Tobi. Titulní "Moonglow" je klasická "rádiovka", kterou pozvedá zejména hlas Candice Night, epická "The Raven Child" je oproti tomu skutečný oříšek. Na jedné straně zde máme nejlepší prvky Avantasie, na straně druhé jsem podobné postupy od Tobiho již slyšel. Zejména závěrečné finále je jako kopírka skladby "The Scarecrow" ze stejnojmenného alba. Druhý vrchol přichází s "Invincible" a "Alchemy". Téměř jedenáctiminutová záležitost je vkusně rozdělena na dvě skladby a v obou má hlavní roli Geoff Tate. První jmenovaná působí díky své pochmurné náladě velmi osobně, s nástupem druhé půle se věci rázem otočí do epické záležitosti, která vyniká naprosto skvostným refrénem.

Poté přijde čas na kvapík "The Piper At The Gates Of Dawn". Přestože chvílemi zní jako "Another Angel Down, Part 2", tak spojení hlasů (Lande/Martin/Atkins/Tate) funguje na jedničku. Skladba přesahuje sedmiminutovou stopáž, ale díky její energii si toho nemáte šanci všimnout. Bob Catley si střihl s Tobim duet ve skladbě "Lavender". Její refrén je jako procházka růžovou zahradou a jde o třetí vrchol nahrávky. Zřejmě nejznámější ikona Avantasie Michael Kiske se postaral o poslední zářez alba. Skladba "Requiem For a Dream" je další speedmetalovou peckou a Kiske se s vysokými tóny opět popral se ctí. Prostřední pasáž s dravými kytarami, dvoukopákovou salvou bicích a ječícím Michi je prostě balzám pro uši i srdce!

Tobias Sammet přivedl na svět několik velice povedených a několik průměrných skladeb. Deska zní pořád zajímavě, příště už by se ale sázka na jistotu nemusela vyplatit.

František Šafr 8/10

www.tobiassammet.com

YouTube ukázka - The Raven Child

Seznam skladeb:
1. Ghost in the Moon
2. Book of Shallows
3. Moonglow
4. The Raven Child
5. Starlight
6. Invincible
7. Alchemy
8. The Piper at the Gates of Dawn
9. Lavender
10. Requiem for a Dream
11. Maniac
12. Heart (bonus)

Sestava:
Tobias Sammet – zpěv, klávesy, baskytara
Sascha Paeth – kytara, baskytara
Michael Rodenberg – klávesy, piano, orchestrace
Felix Bohnke – bicí

Hosté - zpěv:
Ronnie Atkins (Pretty Maids) - 2, 5, 8
Jørn Lande (Jorn) - 2, 4, 8
Eric Martin (Mr. Big) - 8, 11
Geoff Tate (Operation: Mindcrime) - 6, 7, 8
Michael Kiske (Helloween) - 10
Bob Catley (Magnum) - 8, 9
Candice Night (Blackmore´s Night) - 3
Hansi Kürsch (Blind Guardian) - 2, 4
Mille Petrozza (Kreator) - 2

Rok vydání: 2019
Čas: 1:10:30
Produkce: Sascha Paeth a Tobias Sammet
Label: Nuclear Blast
Země: Německo
Žánr: metalová opera

Diskografie:
2001 - The Metal Opera I
2002 - The Metal Opera II
2008 - The Scarecrow
2010 - The Wicked Symphony
2010 - Angel Of Babylon
2013 - The Mystery Of Time
2016 - Ghostlights
2019 - Moonglow

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 19.02.2019
Přečteno: 4812x




počet příspěvků: 17

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
Povedené album ale...23. 02. 2019 10:02 htaedas
Avantasia si porad...23. 02. 2019 8:26 adrian
Mně je třeba...22. 02. 2019 23:23 Majk
To adrian, rumcajsA proto toho prcka...22. 02. 2019 18:16 b.wolf
Vždy je to o...22. 02. 2019 17:46 Supermartonátor


 
Metalforever.info © 2006 - 2019     RSS - články

stránka byla načtena za 0.18938 sekund.