18.02.2020
BASINFIREFEST 2020
Obnovený festival, který se bude konat první ..více

18.02.2020
ALLEN/OLZON
Ukázka z alba "Worlds Apart", které dvojice známých ..více

18.02.2020
OZZY OSBOURNE
Přestože tento slavný zpěvák vydá 21. února nové ..více

18.02.2020
STRATOVARIUS
Kytarista finských STRATOVARIUS Matias Kupiainen na svém ..více

18.02.2020
ETEF 2020
Volyňský ETEF open air (24.-25. 7. 2020) oznamuje další ..více

17.02.2020
ALICE IN CHAINS
I když jsou tihle pionýři grunge po comebacku z roku ..více






DAWN OF SOLACE - Waves
Adrian: Jo, souhlasím, dobrý postřeh. ..

Aleš BRICHTA (ALEŠ BRICHTA PROJECT) - Voda teče v Labi a ve Vltavě
Problém je, že Brichta je člověk, který neum ..

DAWN OF SOLACE - Waves
Tohle album by bylo vyborny, kdyby ho cely nazpiva ..

Aleš BRICHTA (ALEŠ BRICHTA PROJECT) - Voda teče v Labi a ve Vltavě
Rozhovor to je podivny ..Od Brichty lze cekat ..

GRAND SLAM - Hit The Ground
určitě, to můžu ... 8,5/10 ..

Dan HORYNA (MERLIN, VITACIT) - Nemám s Danem ze sedmdesátých let žádný problém
To Pepsi stone : Díky ! Nejvíc mám rád Vitaci ..

Dan HORYNA (MERLIN, VITACIT) - Nemám s Danem ze sedmdesátých let žádný problém
Zrovna dnes vyšla zpráva, že zemřel kytarista ..

Dan HORYNA (MERLIN, VITACIT) - Nemám s Danem ze sedmdesátých let žádný problém
Horyna s Vitacitem žádnou desku nevydal. Jen čt ..

Aleš BRICHTA (ALEŠ BRICHTA PROJECT) - Voda teče v Labi a ve Vltavě
Chápu, že když někdo hovno vidí, tak se nepou ..

Dan HORYNA (MERLIN, VITACIT) - Nemám s Danem ze sedmdesátých let žádný problém
Dan se výborně rozpovídal. I když jsem ho nikd ..




Za poslední měsíc:
DEBUSTROL - Vyhlazení
1597x

DEBUSTROL - Pád do hrobu mrtvol
1575x

Redaktorská bilance roku 2019 - Savapip
1392x

LIMETALL - Znamení
1214x

DEBUSTROL - Apokalismus
1185x

Jiří `Big Boss` VALTER - Národ Kärgeräs ještě neřekl poslední slovo
1056x



07.03.2020
POWER 5 - heavy/power metal, Bad Jokers Cream - hair metal..
ZLÍN, Bamboo club, Nad Stráněmi 4512, Zlín, začátek od:20:30, vstupné: 110.-

13.03.2020
DEAD DANIELS (Praha), ERAR EŠUS (Ostrava)..
RC KAIN, Praha, začátek od:20:00, vstupné: 150 Kč

14.03.2020
POPPY SEED GRINDER - deathmetal / HC Praha (poslední koncert s frontmanem Eddie..
Praha - Modrá Vopice, začátek od:18:00, vstupné:



článků celkem: 7456
recenzí: 6115
reportů: 571
rozhovorů: 388













Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax


ARAKAIN - Farao

Letos právě dvacet let starý arakainovský zápis „Farao“ leckdo považuje za povahově mladšího bratříčka desky „Apage Satanas“. Pokud bych se měl přidržet tohoto přirovnání, pak „Faraa“ beru jako méně donošený, pořád ale dostatečně životaschopný studiový přírůstek. Co tento sourozenec ztrácí na důvtipnosti, to nahrazuje ostrými lokty a celkově vyšší urputností. Dílo lze dokonce vnímat za symbolický přerod Arakainu k moderněji pojatému metalu, v čemž se odrážela Kubovo-Urbanova obliba interpretů jako Pantera, Fear Factory, Limb Bizkit nebo Korn. Tyto choutky nejprve pánové zkoušeli (komerčně neúspěšně) prodat v projektu Kain, postupně je ale v souhře s podobně naladěným Machem čím dál důrazněji přenášeli do profilu domovské kapely. Album „Farao“ z roku 1999 je prvním odrazem tohoto skladatelského smýšlení, jakkoli ještě celkem nepatrným.

Rozvážný nájezd, pochodové sloky a záměrně chladně pojatý refrén skladby „Už ho vezou“ opakují sklon k zahloubané atmosféře, tak známý z několika úvodních položek předešlých alb. Chorus je sice až příliš odosobněný (minimálně po stránce chytlavosti), dojem však vynahrazují drsné kytary, jež aktivizují rytmickou sekci k úspěšnému metalovému dialogu. „Mám to za pár“ díky úsečným riffům a kontrujícímu naspídovanému refrénu dosahuje ještě silnějšího účinku, sólový motiv pak nemá – světe div se! - daleko k power metalu. Text a titul skladby znamenají nepříjemnou vzpomínku na nutnost povinné vojenské služby (nejprve dvouleté, poté jednoleté), se kterou se musel každý vyrovnat po svém (pro kapely to často znamenalo nedobrovolné přerušení činnosti).

„Global Street Debil“ je pozůstatkem z výše zmíněného projektu Kain a jako takový přináší jižansky a chvílemi industriálně obarvené struny, stejně jako skákavou rytmiku. Brichta naštěstí do původní verze citelně zasáhl a více ji přizpůsobil arakainovské tváři, což se mj. projevuje ve výborně odfrázovaném vokálním úseku. „Uhoněnýmu“ dominuje Kubova baskytara, celkově svižný spád písně naruší jenom méně poutavá chorusová část. V „Já nejsem já“ se pánové vytasí s funkční akustickou hrou, působivě vyprávějící sólovkou, groovy-thrashovými předěly a hlavně chytře navrstvenými refrénovými linkami, které podmalovává neméně účinná vyhrávka. Proti této písni vyznívá „Madam tasemnice“ až příliš obyčejně (hláška „tlustokombajn“ se nicméně pevně usídlila v našem post-pubertálním slovníku), „Šeherezádě druhé“ (neboli dalšímu Kainovskému přebytku) pak chvíli trvá, než se dobere k zásadnímu zlomu, po něm se ovšem dojmy vylepšují a agilní thrashmetalová masírka dává v souladu s titulem skladby vzpomenout na první studiový počin kapely.

Nejslabší moment díla přichází s kusem „Do zdi“, u jehož refrénu se člověk opravdu chce nechat inspirovat názvem a naběhnout hlavou proti tvrdé stěně. Což by ovšem byla škoda, jelikož na albu pořád číhá několik povedených skladeb. Ještě to úplně neplatí pro „Millenium“, přestože její základ Jirka Urban napsal v období fošny „Salto Mortale“, „Rajské zahrady“ už ale přeslechnout nelze. Tato balada mě vždy brala neskutečně jemně a hlavně přitažlivě vykreslenou stavbou, potažmo textem, ve kterém si to Brichta opět rozdává s církví, a protože tak činí důmyslně, potkává se jeho snaha se značně sugestivním účinkem („Bůh si zkoušel hrát, a tys mu nechtěla dát, tak nás vyhnali z ráje…“). Krásná věc a pro mě jednoznačný vrchol celé nahrávky.

Navzdory invenčně strnulejším refrénům nepohrdnu ani thrashově ozubenými vály „Zkouším se zvednout“ a „Řízená střela“, titulní „Farao“ jde ale za cílem trochu nezábavně, dvakrát nestrhne ani závěrečná instrumentálka „God Save The Araqueen“, jež působí jako outro pro outro. U desky „Farao“ je každopádně nutné ocenit vyšší autorský standard, který se podařilo zachovat navzdory krátkému časovému úseku, jenž uplynul od veleúspěšného studiového předchůdce (včetně zvuku jako víno). Z dnešního pohledu můžeme na tento počin rovněž nahlížet jako na poslední výrazně zdařilý regulérní zápis, v následujících dvaceti letech už takto veselo nikdy být nemělo.

Pagan             

Jen rok po výborné desce „Apage Satanas“ vrhl Arakain na trh další placku. Nahrávka pojmenovaná „Farao“ má svým vyzněním blíže k albům „Salto Mortale“ a „S.O.S“, než ke své předchůdkyni. Kapela se vrací k postupům, které jsou fanouškům dobře známy, ale zároveň přináší i pár moderních prvků.

Hned na úvod nás uvítají temné tóny netradičního otvíráku „Už ho vezou“, což je poměrně slušná pecka s jistou dávkou jak melancholie, tak i pořádné thrashmetalové tvrdosti, ale přesto si myslím, že na úvod by lépe pasovala nějaká kratší a údernější skladba. Následující dvojice písní „Mám to za pár“ a „Global Street Debil“ mě nikdy nebrala, což přisuzuji hlavně jejich slabšímu textu (to platí hlavně u druhé zmíněné). Thrashový nášup „Uhoněnej“ stojí na skvělé rytmice. Příjemně zvonivá Kubova basa a brutální Žežulkovy kopáky tady odvádí skvělou práci. Obyčejná balada „Já nejsem já“ zaujme snad jen chytlavou kytarovou vyhrávkou. V následující „Madam Tasemnice“ vítězí textová složka nad tou hudební, protože řada nevšedních slovních spojení a dvojsmyslů skvěle kompenzuje její tuctovou melodii. Bez „Šeherezád II“ bych se klidně obešel, své jmenovkyni z debutu nesahá ani ke kotníkům. Skladby „Do zdi“ a „Millenium“ ničím nevybočují z klasického Arakainovského standardu. Vrchol alba přichází s power baladou „Rajské zahrady“, která překvapí krásným a chytře napsaným (ostře rýpavým, ale něžně podaným) textem. Síla písně „Zkouším se zvednout“ se ukrývá v jejím chytlavém refrénu. Naopak „Řízená střela“ nemá čím zaujmout a jedná se tak o další zbytečnou položku. Titulní sedmiminutovka s úderným refrénem plní funkci chutného zákusku, zakončujícího tuto téměř hodinovou porci hudby. Outro v podobě „God Save the Araqueen“ je tak zcela nadbytečné.

Desku „Farao“ řadím mezi ty lepší počiny z dílny Áček a to i přesto, že má pár vatovitých míst („Šeherezád II“, „Řízená střela„), bez kterých by byla o něco silnější.

Moloch 8,5/10

www.arakain.eu

YouTube ukázka - Mám to za pár

Seznam skladeb:
1. Už ho vezou
2. Mám to za pár
3. Global Street Debil
4. Uhoněnej
5. Já nejsem já
6. Madam Tasemnice
7. Šeherezád II
8. Do zdi
9. Millenium
10. Rajské zahrady
11. Zkouším se zvednout
12. Řízená střela
13. Farao
14. God Save the Araqueen

Sestava:
Aleš Brichta - zpěv
Jirka Urban - kytara
Mirek Mach - kytara
Zdeněk Kub - baskytara
Marek Žežulka - bicí

Rok vydání: 1999
Čas: 57:13
Mix: Petr Ackermann
Mastering: Oldřich Slezák
Produkce: Arakain
Label: Popron Music
Země: Česká republika
Žánr: heavy/thrash metal

Diskografie:
1990 - Thrash The Trash
1991 - Schizofrenie
1992 - Black Jack
1993 - Salto Mortale
1994 - Thrash!
1995 - Legendy
1996 - S.O.S
1998 - Apage Satanas
1999 - Farao
2001 - Forrest Gump
2002 - Archeology
2003 - Metalmorfoza
2005 - Warning!
2006 - Labyrint
2009 - Restart
2011 - Homo Sapiens..?
2014 - Adrenalinum
2016 - Arakadabra
2019 - Jekyll & Hyde

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 17.10.2019
Přečteno: 1359x




počet příspěvků: 33

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
Titulka Jeckyll - Rainbow ?Mám naposlouchané...23. 10. 2019 12:09 lukáš
Proč ne.To bubák : Mám...22. 10. 2019 16:40 lukáš
Zveš Lukyne na...22. 10. 2019 13:21 Bubak
Restart, Labyrint a dnešek.Chystáte se někdo...21. 10. 2019 20:46 lukáš
Hej, Jožko, mírni...21. 10. 2019 19:15 warrior


 
Metalforever.info © 2006 - 2020     RSS - články

stránka byla načtena za 0.19812 sekund.