Nový bubeník Snowy Shaw se uvedl velice dobře a dokázal, že i s minimem dosavadních zkušeností je plnohodnotným nástupcem Mikkeyho Dee, který za štěstím zamířil do Ameriky, aby spojil síly s Donem Dokkenem na jeho výborné sólové prvotině "Up From The Ashes". Situace v kapele se tak alespoň z části uklidnila, přestože Diamond neustále velmi těžce nesl drogové eskapády Petea Blakka a Hala Patina. Nůž na krk aspoň na chvíli zafungoval a oba se tak mohli opět se zbytkem kapely přesunout do studia, kde ve vražedném tempu (co rok, to deska) začalo vznikat páté album "The Eye".
Jestliže "Conspiracy" točila zejména na popud Mikkeyho Dee a Petea Blakka Diamondova kapela v Kalifornii, k nahrávání "The Eye" míří King do rodné Kodaně a proslulého Sweet Silence Studios. A jestliže se na "Conspiracy" stával kytarista Andy LaRocque takřka rovnocenným Diamondovým parťákem ve skládání skladeb, zde má znovu silně majoritní podíl zpěvák. Sekunduje mu nejen LaRocque, ale v jednom případě i Snowy Shaw a Pete Blakk. Diamond opustil své alter ego, nechal jej spálené v rakvi na konci "Conspiracy" a rozhodl se poodhalit roušku dávných inkvizičních případů, které dokonce opřel o doložené historické postavy.
Je sedmnácté století, ve Francii vrcholí hony na čarodějnice. Jedna z nich, mladá Jeanne, právě hoří na hranici. V popelu pak malá holčička Madeleine najde náhrdelník, kterému se říká Oko čarodějnice. Po letech Madeleine vstupuje do kláštera, ovšem místo útěchy za zdmi svatostánku ji začne otec David pohlavně zneužívat. Ovšem Madeleine má u sebe Oko čarodějnice, kterým jednou na Davida namíří a ten na místě zmizí. Tím však utrpení nekončí, protože do kláštera přichází otec Picard. Ten jeptiškám dává drogy a provádí s nimi rituály, během kterých jsou ve jménu Satana obětovávány malé děti - Picard s jeptiškami je přibíjí na kříž. Zvěsti o těchto obřadech ale opustí zdi kláštera a do věci se vloží policie. Madeleine skončí roku 1642 ve vězení, ale vize Oka čarodějnice ji neopouští ani tam...
Co se týče hudební nápaditosti, je na tom "The Eye" trochu hůř než tři předchozí počiny, které se tak už definitivně začaly v Diamondově diskografii jevit jako nedostižné. Z alba, které vyšlo poslední říjnový den roku 1990, totiž nevzešel žádný stěžejní hit, jako tomu bylo v případě "The Family Ghost", "Welcome Home" nebo "Sleepless Night", a i když se vsadilo na úvodní "Eye Of The Witch", ta neměla takovou sílu jako výše zmíněné. Navíc ji neuvedlo žádné náladotvorné intro a vstoupila do alba možná (vzhledem k tomu, co přišlo roky předtím) až příliš obyčejně. Tím však nelze říct, že by "The Eye" bylo o poznání horší než minulá alba, protože důstojně pokračuje v jejich linii.
I "The Eye" nabízí řadu vrcholných momentů, po "Eye Of The Witch", kterou můžeme brát jako vstupenku do Diamondova nového tyjátru, vytáhne Dán skvělou dvojici "The Trial" a "Burn", z nichž první má až sabbathovskou atmosféru a pomalé tempo s ostře sekanými riffy, a druhá nabízí o poznání svěžejší hudbu i přímočařejší frázování s typickou diamondovskou melodičností. Do té zapadá i křehká věc "Two Little Girls", kterou ale posléze rozdrtí strašidelné a hromové riffy "Into The Convent", jedné ze stěžejních věcí na albu. Mezi další pak patří křehká instrumentálka "Insanity" a skvělými melodickými linkami opatřená "1642 Inprisonment", které i z "The Eye" dělají výjimečnou desku.
V přímém kontrastu k minulý albům však tehdejší kritika, "The Eye" nepřijala zrovna dobře. Diamondovi vyčítala, že už jeho příběhy nejsou přitažlivé (což je v případě této desky nesmysl) a že hudebně se jedná o vykrádání sama sebe. Ovšem i "The Eye" ve zkoušce časem obstála a není o nic moc horší než její předchůdkyně. Diamonda ale nepříznivé kritiky znechutily. V roce 1991 sice ještě vydal koncertní záznam z roku 1987, ale budoucnost neviděl nijak růžově. Netrvalo dlouho a vyrazil dveře se dvěma nenapravitelnými feťáky Blakkem a Patinem, aby je pro zbývající koncerty Mikem Weadem a Sharleem D`Angelem, kteří se o pár let stali i členy Mercyful Fate. K jejich comebacku se totiž na začátku devadesátých let začalo schylovat...
|