18.01.2022
SOILWORK
Hvězdy melodického death metalu ze Švédska vyřešili ..více

18.01.2022
EVERY TIME I DIE
Přestože americká metalcorová formace vydala v říjnu ..více

18.01.2022
CORELEONI
Poprvé s novým albánským zpěvákem Eugentem Bushpepou, ..více

18.01.2022
PLATINUM OVERDOSE
Losangeleská hairmetalová parta aktuálně vypustila na ..více

18.01.2022
FALL OF STASIS
Z kanadského Montrealu se hlásí mladá kapela, mixující ..více

18.01.2022
SLAEGT
Dánská čtveřice hrající heavy metal se silným ..více






Redaktorská bilance roku 2021 - Pagan
Za mě mi tam určitě chybí nový Helloween. Mů ..

Aleš BRICHTA- Ztráty a nálezy
Jeho nazory neriesim. Divne, ale kazdy mame nejake ..

BEATALLICA - The Devolver Album
Uz podla nazvu mi prislo, ze to bude sprostost... ..

THE BEATLES - A Hard Day`s Night
Souhlasím, že je to první velké album Beatles. ..

KEEL - Streets Of Rock n´Roll
No mě tahle deska baví vlastně celkem dost i kd ..

Aleš BRICHTA- Ztráty a nálezy
Brichta s ARAKAINem byli vlajkovou lodí českoslo ..

Aleš BRICHTA- Ztráty a nálezy
Kub to celkove nejak asi taky uz dal nezvladal, kd ..

BEATALLICA - The Devolver Album
Toto je rozhodne definícia toho, čo sa nazýva a ..

BLACK LABEL SOCIETY - Doom Crew Inc.
Pre mňa ďalší dobrý zárez od BLS. Stačí ra ..

Aleš BRICHTA- Ztráty a nálezy
Na knihu jsem se těšil ..Mám jí doma, ale " to ..




Za poslední měsíc:
MANOWAR - Warriors Of The World
2207x

HEAVEN AND HELL - The Devil You Know
2054x

DIO - Holy Diver
1618x

VICTORY - Victory
1538x

DIO - The Last In Line
1399x

Aleš BRICHTA- Ztráty a nálezy
824x





článků celkem: 8858
recenzí: 7314
reportů: 574
rozhovorů: 539













Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax


HUDBA PRAHA BAND - Barevný sny

Dokáže Hudba Praha přežít i bez dlouholetého frontmana Michala Ambrože? Zatímco si Michal postavil kapelu, kam k původnímu názvu přidal i svoje jméno, jeho někdejší spoluhráči se snaží staré příznivce přesvědčit jako Hudba Praha Band, s nímž právě vydali desku „Barevný sny“. Tahle kapela je stejně legitimní jako Ambrožova parta, protože se rekrutuje z řady důležitých členů klasické éry Hudby Praha, potažmo ještě Jasné páky. Vede ji kytarista Vladimír Zatloukal, který po rozchodu s Ambrožem v létě 2015 oslovil i staré parťáky, svého bratra Bohumila, basistu Jiřího Jelínka, bubeníka Ludvíka Emana Kandla a obě někdejší zpěvačky Jarmilu Jamajku Koblicovou a Danielu Litvákovou Čelkovou. Z osazenstva, které doplnila dvojice nových členů, je jasné, že tradice Hudby Praha je zachována. Je to slyšet i z nové desky, která se pohybuje v přesných intencích staré tvorby.

Hudba Praha byla v osmdesátých letech jedna z nejvýraznějších kapel rockové scény. Řadila se někam mezi oficiální kulturu (jelikož kapele bylo povoleno vydávat desky) a undergroundovou scénu, v níž bylo místo pro punk, hospodský rock či ozvěny nové vlny. Když po revoluci oficiálně vydala hit „Máma táta“, její jméno skloňovala megapopulární Lucie a Wanastovi Vjecy přehrály další jejich hit „Pal vocuď“, byla Hudba Praha hvězdou. V roce 1996 ale kapela oficiálně ukončila činnost, což byl krok, jehož později litovala. Comeback, který se odehrál o tři roky později, už představil kapelu, odkud mizeli staří členové a nakonec byla oslabena i nemocí Michala Ambrože. Po jeho vyléčení se stalo nepředvídatelné, přišel definitivní rozkol. Frontmana, majícího chuť experimentovat s psychedelickou hudbou, opustili všichni členové, kteří se rozhodli pokračovat pod bezmála totožným názvem, ovšem bez svého principála. Ten byl pro kapelu důležitý, protože je podepsán pod řadou hitovek, ovšem zdá se, že to jde i bez něho.

„Barevný sny“ mají být pádným důkazem. Jsou nejčistší esencí klasické Hudby Praha, mají všechny poznávací znamení kapely, přestože Ambrožův charakteristický vokál nahrazuje trochu méně charismatický, ovšem pořád ještě dost silný zpěv novince Zdeňka Hnyka. Hudba, kterou kapela pro album nahrála, se dá jasně považovat za jejich typickou. Je to přítomností Zatloukalovy kytarové hry, který byla jedním z rysů Hudba Praha, ale i skladatelským rukopisem, který je hodně podobný Ambrožovu. Vedle nových skladeb zcela logicky fungují i dva starší kousky „Nech toho, nech toho“ a „Miláčku“, jejichž datum vzniku spadá do období přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, tedy do tvůrčí činnosti Jasné páky. Ba co více, tyto staré věci nejsou tahounem nové desky. Je to znamení toho, že lídři současné sestavy bratři Zatloukalové neztratili nic ze svého dávného umu.

Za největší hit se dá považovat singlovka „Někdo jde bytem“, typická věc, kterou si kapela otestovala při živých vystoupeních, má především nosný refrén a hřejivější atmosféru. Je uhlazenější, neční z ní tolik undergroundové nálady jako z úvodní „Padaj stropy minulosti“, „Lady Nana“ nebo „Uschlý kytky“, z nichž lze cítit poetiku pražských hospod osmdesátých let. V tomto prostředí byla Hudba Praha králem a z její tehdejší tvorby čerpaly hvězdy porevoluční rockové scény, ať už Lucie nebo Tři sestry. Přívětivější tvář desky nastavuje singlová „Někdo jde bytem“ a zejména skladby z druhé poloviny desky „Podzim“, „Lítám“ nebo „Zrzka (přece se točí)“, kde se ke slovu dostávají bluesovější a melancholičtější nálady. Vše je prodchnuto svébytnými texty („…podzim je stáří, tytam jsou dávný jara, vzpomínám potichu, co asi dělá moje stará… možná si medí, že už jí neseru, na mě to dolejhá většinou k večeru…“), mající daleko k sentimentálním náladám. Finálová titulní „Barevný sny“ se symbolicky vrací k naprostým kořenům Hudby Praha (Jasné páky), v nichž se dá najít i řada odkazů na minulost či mírné popíchnutí kolegů, v tomto případě Žlutýho psa. Použitím foukací harmoniky skladba dostává patřičnou jižanskou atmosféru, což ji rovněž spojuje se spřátelenou Hejmovou partou.

Deska „Barevný sny“ se dá považovat za comebackovou desku Hudby Praha, přestože je bez svého bývalého frontmana, na druhou stranu může být považována za debut. Pokud na ni budeme nahlížet jako na první album „nové“ kapely, je třeba zmínit vyspělost a skladatelskou obratnost, která z desky sálá. Pokud ji budeme posuzovat jako pokračovatele staré party, je jasné, že vedle klasických alb „Hudba Praha“, „Maelström“, „Maják“ či „Divoký srdce“, ostudu neudělá.

Pepsi Stone             


www.hudbaprahaband.cz

YouTube ukázka - Někdo jde bytem

Seznam skladeb:
1. Padaj stropy minulosti
2. Lady Nana
3. Miláčku
4. Někdo jde bytem
5. Nech toho, nech toho
6. Quo vadis homine?
7. Uschlý kytky
8. Bílej kůň
9. Podzim
10. Lítám
11. Zrzka (přece se točí)
12. Barevný sny

Sestava:
Zdeněk Hnyk - zpěv, kytara
Vladimír Zatloukal - kytara
Bohumil Zatloukal - kytara
Jiří Jelínek - baskytara
Jakub Douda - saxofon
Tomáš Stloukal - bicí
Jarmila Jamajka Koblicová - zpěv
Daniela Litváková Čelková - zpěv

Rok vydání: 2021
Čas: 42:48
Label: EMI Czech Republic
Země: Česká republika
Žánr: pub rock/post-punk/classic rock

Diskografie:
2021 - Barevný sny

Foto: archiv kapely


Vydáno: 04.01.2022
Přečteno: 574x




počet příspěvků: 3

Titulek:Příspěvek:Datum:Jméno:
štěpení kapelTo štěpení kapel...5. 01. 2022 6:02 jirka7200
V místním klubu...4. 01. 2022 18:21 Pagan
Jedna z mnoha...4. 01. 2022 18:01 Themooncrow. 217


 
Metalforever.info © 2006 - 2022     RSS - články

stránka byla načtena za 0.63824 sekund.