Vetknete-li si v našich končinách do názvu kapely římskou třináctku, myšlenkové cesty řady příznivců tvrdších tónů se zcela neomylně nasměrují ke gotice. A když v případě Projektu XIII vezmeme v úvahu, že jednou z alternativ názvu bylo Projekt Xpil, což jednoznačně směřuje k osobě Matěje Lipského, bývalého člena Bratrstva Luny, které s tímto žánrem za Matějova působení vydatně koketovalo, zdá se, že nad směřováním debutového alba Projektu XIII „Ad Radices Tergum“ netřeba váhat. Byť vazba na The Sisters Of Mercy či Fields Of The Nephilim je nezpochybnitelná, tak jednoduché to zdaleka není.
Projekt XIII uchopil gotický odkaz docela svojským způsobem. Základem pro to je fakt, že zklidňující hlas Matěje Lipského v sobě nemá tak temné charisma, aby mohl jít přímo po stopách žánrových ikon, byť jak řada skladeb ukáže, není to nutné. Matěj spolehlivě nachází polohu, ve které jeho prosvětlenější hlas s temnější náladou ideálně funguje. A tomuto kontrastu se přizpůsobila i hudba, která v některých položkách je daleko otevřenější a prosvětlená, čímž vznikla náladově poměrně pestrá kolekce. Nicméně v nejsilnějších momentech se Projekt XIII přece jen halí do temnějšího hávu a melancholické nálady – sytá basa, ležérní post-punkový ocásek, hypnoticky mrazivá atmosféra i alarmující text ve „Vládkyni bezmoci“, podobně laděná „Průvodkyně temnotou“ s podmanivě nevtíravou melodií a dokonalou hrou slov, díky kterým vám ústřední slogan bude v hlavě znít hodně dlouho, či pulsující „Temná zelená“, jediná věc, která nepochází z Matějova pera, to je splněný gotický sen. Kam se s Projektem XIII lze od náladové temnoty kontrastně vzdálit, ukáže zpívánkově přespříliš uvolněný a tím soudržnost desky narušující „Homo Politicus“, byť lyrická obratnost opět působí velmi chytlavě, „Vítr do peří“ s robustním instrumentálním základem a hravě jemnou melodií, či utajená finální punkovka „Nevinná“ ze zcela jiného světa, jež po lehce depresivních „Planetách vášní“ působí až záchranářsky vesele. Aby kontrastů nebylo málo, sáhli Projekt XIII v jednom případě i k angličtině – trochu stereotypní „Angels“ sice mohou naplnit posluchačovu touhu po čisté gotice, nicméně využitím Shakespearova jazyka se trochu vytrácí osobitost, na které Projekt XIII můžou jinak spolehlivě stavět.
Matěje Lipského mám spojeného s působením v Negative Face a v Bratrstvu Luny, další barvu svých chutí Matěj představil v Krmelci. Z tohoto pohledu je v názvu alba ukryta naprosto zásadní informace. A nutno přiznat, že z gotických kořenů dokázal Matěj vypěstovat velmi příjemně vonící pestrobarevnou kytici.
|