„Hungry“, „When The Children Cry“, „Broken Heart“, „Cry For Freedom“ nebo „More To Life Than This“, to jsou věci, s nimiž je snad nejvíce spojované jméno zpěváka Mikea Trampa. Dánského rodáka, který na začátku osmdesátých let dal vale rodné hroudě a odstěhoval se do Spojených států. Tam prožil několik let coby rocková hvězda a předák glam metalových White Lion, s nimiž dosáhl na multiplatinové prodeje alb a definoval styl na východním pobřeží Ameriky. Za oceánem předvedl i úctyhodný přerod, ve změněném klimatu devadesátých let se dokázal etablovat s mnohem tvrdší a alternativnější partou Freak Of Nature. Ta ale propadla a Tramp odešel na sólovou dráhu, na níž se profiloval jako typicky rockový písničkář. Opustil Ameriku a po epizodě v Austrálii se vrátil do rodného Dánska. Tam se znovu stal hvězdou a jeho desky se pravidelně umisťují na vrcholcích tamní prodejní hitparády.
Fakt, že se Tramp chce soustředit zejména na domácí scénu je zpečetěn. Po jedenáctce řadových sólových desek, které nazpíval v anglickém jazyce, přichází poprvé s albem, na kterém zní jeho mateřština. Je to logický krok, protože v Americe i Velké Británii se na něj v podstatě zapomnělo a proto mezinárodní ambice už nemá. Soustředí se na kariéru ve své domovině, potažmo ve Skandinávii, kde mu jeho fanoušci rozumějí a teď už naprosto dokonale. Jak Tramp vysvětlil, chce jim být blíž, chce s nimi mít ještě užší vztah než dosud, a to lze hlavně prostřednictvím společného jazyka. Zda je novinka „For Første Gang“ ojedinělý experiment nebo jde o start úplně nové části kariéry, se teprve ukáže. Důležité je, že i na tomto albu dokázal udržet kvalitu, ač k němu přistupuje trochu odlišně, než k předchozím počinům.
Novinka je intimnější, komornější a rozvážnější. Mike se spoléhá zejména na zpěv (nejsilnější doprovod mu dělá klavír a kytara je až na některém z dalších míst), který nepozbývá charismatu, ovšem využití dánštiny jej odvádí dál od světa White Lion či Freak Of Nature. Zbyla ostře charakteristická barva a místy i typické melodie, které mají zcela jinou příchuť. Tramp se nehrne do rychlejších temp, spíše se vcítil do role baladýra, i když nenechává ze svých skladeb odkapávat sladkobolný patos jako ze slavné „When The Children Cry“. Něco podobného je dávno za ním a spíše čerpá z tvorby Boba Dylana nebo Eltona Johna. Je uvěřitelný, melodicky silný, ač může se tam vykouknout výtka, že leckterý z jeho nápadů člověk slyšel v trochu jiné variantě na minulých albech. Jenže Tramp je tak obratný skladatel a muzikant, že z jakékoliv šlamastyky dokáže vybruslit se ctí.
V zásadě znovu nabízí hitovou kolekci. Není primárně určena starým fanouškům White Lion či Freak Of Nature, ale těm, kteří jej chápou jako svébytného umělce s bohatým sólovým portfoliem. Pro dánsky nemluvícího fanouška je zprvu těžké přivyknout na Mikeův rodný jazyk a proto může „For Første Gang“ působit na prvních (druhý i třetí…) poslech trochu kostrbatým dojmem, ale pokud se přes to přenesete, odměna v podobě silných a oduševnělých věcí tady je. Nejvíce sice zafunguje nejenergičtější „Min By“, v níž se ozve duch předchozích sólovek (tedy rockovější práce), ale své kouzlo mají i chvilky, kdy Mike pěje jen za doprovodu klavíru jako v úvodní „Det Jeg Var“, v níž se jemné zvuky akustické kytary přidávají až ve středu skladby. Toto schéma, představené na začátku alba, funguje po celé ploše a Tramp je v něm jako ryba ve vodě. „Flamme Og Benzin“, „Hjem“ či závěrečná „Album“ s podmanivě znějícím saxofonem jsou toho důkazem. Odvádí Trampa mnohem dál od americké epizody a navazují na jeho sólovou práci nejpozději od alba „Cobblestone Street“.
„For Første Gang“ je pro Trampa jakýmsi katalyzátorem. Na posledních sólových deskách mu bylo vyčítáno, že začíná opakovat podobné motivy, které představil na skvělé trilogii „Cobblestone Street“, "Museum" a „Nomad“. To zmizelo. Dánština dává melodiím jiný charakter a atmosféra, jakou Tramp pro nové album zvolil, je odlišná od toho, co dělal v minulých letech. Uvidíme, zda v tomto experimentu bude pokračovat dál nebo se vrátí do zaběhlých kolejí. Oba tyto světy mají svůj půvab.
|