Jiří URBAN (ARAKAIN) - Příklon k hard rocku byl naše zklidnění a konec spěchání
Brichta měl původně otextovat píseň Vzdálená od...

RISK - The Reborn
Pre mňa je zase uťahané nič doska nasledujúca,...

RISK - The Reborn
Já bohužel nemohu s recenzí souhlasit,pro mně je...

RISK - The Reborn
U nás šířil osvětu místní majitel CD půjčovny....

Jack RUSSELL - Shelter Me
Tyhle reedice vůbec nekupuj, to nemá...

Jack RUSSELL - Shelter Me
Koukám, že dnes je na netu za 15 euro, což není...

RISK - The Reborn
Výborná deska od začátku do konce nemá chybu...

Jack RUSSELL - Shelter Me
Jo jo, nejdražší cd mojí sbírky. Tehdy jsem za ní...

Michael KISKE, Andi DERIS (HELLOWEEN) - Vydali jsme ze sebe to nejlepší
Z poslední desky hráli "Best Time", "Mass...

Michael KISKE, Andi DERIS (HELLOWEEN) - Vydali jsme ze sebe to nejlepší
„Budeme hrát polovinu nového alba a ne jen staré...












Fobia Zine

Metalopolis

metalový magazín ABYSS

Volumemax




THE ROLLING STONES - Bridges To Babylon

Když v polovině devadesátých let doběhlo do svého konce světové turné k albu „Voodoo Lounge“, mohlo si připsat jedno unikum. Stalo se jedním z nejvýdělečnějších podniků doby, což byla (v časech, kdy světové scéně vládla tvrdá seattleská alternativa na eurodisco na Starém kontinentě) věc nevídaná, aby kapela, která hraje přes třicet let a je krajně nemoderní, měla takový úspěch. Jenže The Rolling Stones spojovali masy i generace. Bylo jedno, jaké trendy vládnou hudbě, kdekoliv, kam kapela přijela a spustila svůj stařičký rhythm n`blues, říznutý rock n`rollem, měla obrovský úspěch. Projela svět křížem krážem, aby z „Voodoo Lounge“ udělala jedno z nejúspěšnějších alb své historie a také aby si užila požitku, jaký může zažít umělec, který se znovu (možná jen mimoděk) ocitl znovu na vrcholu sil. To ospravedlní i dohady, jestli největší kapelou doby byla Nirvana nebo The Rolling Stones. Odpověď je v podstatě jasná…

V táboře kapely byl klid. Charlie Watts i Ronnie Wood se smířili s rolí „těch druhých“ a nechávali hlavní prostor volný pro Jaggera s Richardsem. Celková uvolněnost je jasně cítit i z alba „Stripped“, které obsahovalo kromě krátkého připomenutí koncertů z léta 1995 také nově nahrané staré hity „Wild Horses“ či „The Spiders And The Fly“, a zejména výtečnou coververzi Boba Dylana „Like A Rolling Stone“. Ta výborně zapadla do stavu euforie, kterou „Voodoo Lounge“ přineslo. Rozpaky z odchodu basisty Billa Wymana zmizely a The Rolling Stones se oficiálně prezentovali jako čtveřice, přičemž Darryl Jones výtečně zaplnil místo na pódiu. Ještě jedno prvenství si The Rolling Stones připsali, když se stali prvními umělci, jejichž dvacetiminutový koncertní záznam byl vysílán přes internet. Bylo to v dřevních podmínkách, takže kvalita byla žalostná, ovšem pro budoucnost měla událost velký význam.

Před tvorbou dalšího alba si kapela dala několikaměsíční pauzu, během které podle Jaggera čerpala nové inspirační zdroje. Toto prohlášení vyvolalo u některých fanoušků obavy, protože měli ještě živě v paměti, jak hledání nových cest dopadlo v osmdesátých letech, kdy se Jagger oddělil od kapely a vydal se popovou cestou. Na to tentokrát nedošlo, The Rolling Stones zůstali u starého stylu, ovšem drobné ovlivnění tím, co se dělo na hudební scéně na „Bridges To Babylon“ patrné je. Deska zůstává rockovým dílem, možná rockovějším, než by se čekalo. Na povrch se dere dávno přiznaná láska Keitha Richardse k blues, ačkoliv místy zavane slabý vánek z alternativní scény, či dojde na místa, ve kterých se The Rolling Stones vzhlédnou k hip-hopové scéně, je „Bridges To Babylon“, albem, které lze označit za částečně bluesové.

Je docela slušné překvapení, když Richards s Woodem udeří do strun v nečekaně tvrdé „Flip The Switch“ a rozjedou poctivý blues/hard rock, protože tak tvrdý otvírák se po mainstreamově laděné „Voodoo Lounge“ nečekal. Není signifikantní pro celé album, jehož nejlepší skladba (a jedna z nejlepších věcí The Rolling Stones) „Anybody Seen My Baby?“ je ze zcela jiného těsta a na věc jde zejména po stránce popovějších melodií. Ke skladbě se váže zajímavá historka, kterak Richardse jeho dcera Angela upozornila, že refrén skladby je velmi podobný hitu countryové zpěvačky kd Lang „Constant Craving“. Kapela proto přistoupila k nevídanému kroku a kd Lang připsala na desku autorství, aby se vyhnula možným soudním tahanicím. Nic z toho nemění na síle, jakou „Anybody Seen My Baby?“ má i po pětadvaceti letech a na faktu, že popularita „Bridges To Babylon“ se opírá zejména o ni.

Ačkoliv hitové ambice „Anybody Seen My Baby?“ jsou na „Bridges To Babylon“ ojedinělé a žádný jiný hitový singl se z alba vykřesat nepovedlo, materiál je o něco vyrovnanější než na „Voodoo Lounge“. Pokud si odmyslíme bídnou „Might As Well Get Juiced“, která je nevydařeným výletem do světa alternativního rocku a hip-hopu, dá se najít řada utajených tipů, které dokreslují intimnější, bluesovější tvář. Je to především překrásná „Always Suffering“, což je nejlepší vokální chvilka Micka Jaggera na albu, či o něco rockovější kusy „Too Tight“ a „Gunface“. Výborně se prezentoval Keith Richards, jemuž patří finále alba, které ozdobil barovou „Thief In The Night“ a zejména závěrečnou „How Can I Stop“, jež může sloužit jako nostalgická vzpomínka na dobu přelomu padesátých a šedesátých let, kdy jako právě odrostlý puberťák propadl kouzlu rhythm n`blues. I díky této lehce sentimentální připomínce dávných časů je „Bridges To Babylon“ albem, které chytí za srdce.

Skutečnost, že se The Rolling Stones nacházeli na vrcholu, tato deska potvrzuje. Minulé století pro kapelu uzavírá v nejlepším možném duchu, bylo jasné, že na vrchol, který vytvořila na konci šedesátých a na začátku sedmdesátých let už dosáhnout nemůže, ale že své stárnutí prožívá v nejlepším možném rozpoložení. V porovnání s „Voodoo Lounge“ je „Bridges To Babylon" sympatičtější a sevřenější deska, která těží zejména z vnitřní síly a vyrovnanosti kompozic, stejně jako z hitu „Anybody Seen My Baby“. A přestože album v době vydání sklidilo spíše rozpačité reakce, je jasné, že ve zkoušce časem obstálo.

Jan Skala             


www.rollingstones.com

YouTube ukázka - Love Is Strong

Seznam skladeb:
1 Flip The Switch
2 Anybody Seen My Baby?
3 Low Down
4 Already Over Me
5 Gunface
6 You Don`t Have To Mean It
7 Out Of Control
8 Saint Of Me
9 Might As Well Get Juiced
10 Always Suffering
11 Too Tight
12 Thief In The Night
13 How Can I Stop

Sestava:
Mick Jagger - zpěv
Keith Richards - kytara
Ronnie Wood - kytara
Darryl Jones - baskytara
Charlie Watts - bicí

Rok vydání: 1997
Čas: 1:02:27
Label: Virgin
Země: Velká Británie
Žánr: hard rock/classic rock

Diskografie:
1964 - The Rolling Stones
1965 - The Rolling Stones No. 2
1965 - Out Of Our Heads
1966 - Aftermath
1967 - Between The Buttons
1967 - Their Satanic Majesties Request
1968 - Beggars Banquet
1969 - Let It Bleed
1971 - Sticky Fingers
1972 - Exile On Main St.
1973 - Goats Head Soup
1974 - It`s Only Rock N`Roll
1976 - Black And Blue
1978 - Some Girls
1980 - Emotional Rescue
1981 - Tattoo You
1983 - Undercover
1986 - Dirty Work
1989 - Steel Wheels
1994 - Voodoo Loungue
1997 - Bridges To Babylon
2005 - A Bigger Bang
2016 - Blue & Lonesome

Související články

Foto: archiv kapely


Vydáno: 14.08.2023
Přečteno: 3138x




K článku zatím nebyly přidány žádné komentáře.


 
Metalforever.info © 2006 - 2024     RSS - články

stránka byla načtena za 0.43805 sekund.